Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 augusti 2015

Av Malin wiper - 26 augusti 2015 15:15

     


Jag hittade denna bild från 1990-talet då min man och jag var till Stockholm och såg komedin "Skvaller" på Maximteatern. Här får jag Brasse Brännströms Autograf och bredvid honom står hans tjej Git Erixon som spelade polis i komedin. Bakom honom tittade nyss bortgångne Lars Amble fram som också skrev sin autograf till mig. Klicka här för att läsa vad som stod i samband med hans bortgång

 

   

Det var denna autograf Brasse skrev utanför Maximteatern 1991. Som ni ser så skrev han även min mans namn

 

   

Jag hittade ytterligare en autograf från Brasse Brännström som jag tog på Park Avenue Hotell Göteborg på 1980-talet                                   

  

 

Då var även Magnus Härenstam med och dom stod båda i hotellfoajen när jag var in dit för att titta efter dom. Kolla in vad han skrivit upptill...  från "fästmannen". Dom var supertrevliga och otroligt vänliga och hade ingen brådska alls.                     

             


Här gör Magnus & Brasse parodi på gamla artister som reste runt i Folkparkerna förr. Dom gör det jättebra och roligt...   



Klicka här för att se inlägget jag skrev ang Brasse Brännströms bortgång. Klicka här för att se vad jag skrev om Lars Amble ang hans bortgång nyligen. Klicka här för att se hur mycket man fick ge för en autograf av the Beatles på en auktion.  

 

   

Här ser ni Lars Ambles autograf från 1991

 

   

Här ser man mig och Lars Amble, även Git som skriver sin autograf. Det som slår mig är hur fult 1990-talsmodet var...  när jag ser mig själv 


  

Ett av mina autografblock. Har ingen aning om vart det finns eftersom vi flyttat så månger och allt har inte gåtts igenom men jag har funnit ett antal autografer som jag skall sätta in i nya album. Nu skall vi ta ner några lådor till från vinden för att rensa men man drar sig för detta eftersom vi har så många trappor upp dit. Klicka här för att se en skådespelare bli sminkad inför en teaterroll

 

   

Detta är Mathias Henriksons autograf från 1991. Han var också med i Skvaller på Maximteatern. Han var också en cool man. Han dog i en hjärtinfarkt 2005 i en ålder av 65 år. Han var engagerad vid Dramaten 1964-1997 och 1999-2000. Han var även engagerad på Maximteatern under 1990-talet    

 

När jag sitter och summerar så finns det inte många kvar i ensemblen från Skvaller. Det var fler kända med också men dom har jag skrivit om förut. Det kommer fler autografer så småningom, även från andra länder  

 

 

 

#Maxim #Autograf #Brasse #Magnus #Lars #Mattias #Autografblock

Av Malin wiper - 26 augusti 2015 08:00

   


Peter, Ann-sofi, jag och min man 


Denna bild är nog ca 25 år gammal och den föreställer en demonstration som anordnades av facket ang neddragning av sjukpenning från 90 % till 80%. Vi fick åka buss från Katrineholm där vi bodde då till Stockholm. På den tiden gick man ut och demonstrerade när vi råkade ut för såna orättvisor och det kom folk i bussar och tåg från hela Sverige. Nu är väl sjukpenningen nere på 65 % eller mindre, man undrar hur folk kan leva på så lite pengar, inte nog med det utan man blir sen utförsäkrad från sin egen försäkring som man avstått pengar till på lönen...  . Jag känner inte igen mig i den nya hårda, kalla världen. Ni ser Peter längst till vänster, sen Ann-Sofi, jag och sist min man. Vi fixade plakaten hemma hos oss. Har fler bilder man har inte hittat dom än. 

 

Peter, Ann-Sofi och jag var ett tag med i ett ALU projekt som hette: Extra Hjälpen, som vi startat själva och la ner mycket tid på. Vi skulle fixa den lilla extra guldkanten på tillvaron åt både yngre och äldre som inte kunde ta sig ut själva. Vi följde med och fikade, bio, konserter, dans mm.  Jag blev sjuk när jag kom till Katrineholm så jag kunde inte genomföra att läsa in gymnasiet som jag skulle få betalt för av föregående arbetsgivare. Visste inte då varför jag mådde så dåligt men det visade sig både vara nacken och en operation jag gått igenom som jag fick en överläkning av. Fick gå igenom 3 operationer innan jag blev av med dom besvären. Min man fick också studera gratis men han valde KTS (Katrineholms Tekniska skola) som VVS tekniker. När han blev klar så var det kris i byggbranschen.   

 

 

 Sörmlandsbygden 28 oktober 1993 


Här ser ni mig och Ann-Sofi men tjejen till vänster kan jag inte ta med eftersom jag inte fått tag på henne och frågat. Peter var också med i Extra Hjälpen och det från start. Vi hade nåt så otroligt kul så det var verkligen stimulerande än om vi fick kämpa och sitta i möten för att det skulle fungera. Det är ju egentligen vård och omsorg som skulle ta hand om detta men det fanns ingen tid. Bilden är från en tidning som kom för att intervjua oss. 

 

 

Loggan med sina tentaklar som betyder att vi sträckte ut våra armar för att hjälpa 


Ann-Sofi hade/har konstnärliga anlag och är även en duktig akvarellmålare så hon fick fixa loggan till vårt projekt. Den skulle vara så enkel som möjligt men ändå visa på vad vi sysslade med. Tyvärr så ebbade projektet ut eftersom vi till slut fann oss hemma hos folk för att städa och klippa gräs, det var inte syftet med projektet. Vi i Extra Hjälpen försvann åt olika håll men jag glömmer aldrig hur roligt vi hade och jag har tänkt på både Ann-Sofi och Peter genom åren. Sen fick jag kontakt med Ann-Sofi på facebook och det känns helt fantastiskt. Även att höra att hon tyckte vi hade roligt och att det är ett fint minne 

 

    

 12 oktober 1993 Katrineholms Kuriren


Här ett foto i en annan tidning som skrev om oss. Peter längst till vänster, Ann-Sofi i mitten och jag sittande i trädgårdsstolen utanför där jag bodde. Vi var bra på olika saker alla tre och jag fick stå för att  hålla egenskrivna  tal inför publik om hur viktig aktivering var/är. Ett tal höll jag på Folkets Hus och där satt en man från lokalradion som sen ville intervjua oss. Jag har ett kasettband på denna intervju men har inte hittat det än. Han var rätt tuff mot oss, märkligt egentligen när vi bara ville hjälpa

 

The Beatles med With a help from my friends  

 

 

#Demonstration #Stockholm #Sjukpenning #ALU #Extra #Kuriren #Sörmlandsbygden

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards