Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2015

Av Malin wiper - 11 juli 2015 19:00

Vi gick in på City Skor och kollade lite när vi ändå var nere i centrum. Dom har satt ner en massa skor i pris så nu kan man göra fynd.   


  

Herrskor som står på en fyndhylla där alla är nedsatta med 70%


  

Jag tror att dessa också var nedsatta. 

  

Ballerinaskor på en fyndhylla


  

Såna här skor har jag köpt där förut men i annan färg. Tvyärr har jag inte varit så rädd om dom så nu var jag tvungen att köpa nya för det är alltid bra och bekvämt att ha såna man bara kan stikca in foten i. Märket är Tamaris och passar mina fötter jättebra. Jag måste kunna spänna in och då är det bra med kardborreband 


  

Här ser man mina  


  

Nu köpte jag dessa som var av samma märke men man får spänna dom på detta sätt istället. Dom kostade bara 245 kr och dom andra 400 kr så jag fyndade lite. Jag har sån smal fot så jag får alltid dra åt. Finskor med kilklackar har jag redan och även ett par andra med lite högre klack men dom har jag inte haft på mig än. Ländryggen har satt stopp så dom får ligga på väntning. 


Sen hade dom dessa också som fanns i fler färger men jag kan inte ha skor som är låga baktill tyvärr 


  

 Min man köpte en ny plånbok som var svart på utsidan men väldigt färggrann inuti. Där får han plats med massor av kort och allt han behöver utan att det blir klumpigt som det är i hans nuvarnade plånbok där han tryckt ihop allt och det är en hemsk röra

 


  

Jag hittade en snygg visitkortshållare. Min gamla är helt sliten och den har två fack så en kan man ha sina egna visitkort i och den andra såna man får av andra  


Tap dance med Sarah Reich. Klicka här för att läsa om henne


#City #Skor #Tamaris #Fyndhylla #Plånbok #Visitkortshållare #Sarah

Av Malin wiper - 11 juli 2015 15:15

  

Vi åkte ner till centrum i dag både för att fika, kolla runt och handla. Vi slank in på Jonssons Konditori för att ta oss en fika. På torget var det lugnt och fridfullt. Torghandeln var igång och folk satt ute på fiken. 


  

Vi delade på en tekaka som bestod av köttbullar, rödbetssallad och andra grönsaker, den var jättegod och fräsch. Tyvärr glömde jag fota hela smörgåsen. Vi delar allt nu när vi skall viktminska. I morgon har vi vår tredje halvfasta och det har gått bra än så länge. 

 

      

 

Summer Breeze med Seals and Croft. Seals and Crofts var en amerikansk soft rock duo som bestod av James "Jim" Sälar och Darrell "Dash" Crofts. Dom är mest kända för just denna låt Summer Breeze. Duon splittrades 1980 men dom återförenades kort 1991-1992 och återigen 2004, när de släppte sitt sista album, Traces         


 

När vi sitter där så dyker två motocyklar upp framför oss. Denna läckra BMW kom först

 

BMW R1100 RS  från 1999. Klicka här för att läsa om motorcykeln                                    


  

Efter en den en SUZUKI VS1400GLP från 1999. Klicka här för att läsa och se dom olika Suzukimodellerna från 1987-2004              

 


  

Jag tog mig en närmare titt på dom glänsande och välskötta underverken


  


  

Jag fick männen att ställa upp på bild och det var kul


  

         


#Jonssons #Smörgås #Motorcyklar #Suzuki #BMW #Seals

Av Malin wiper - 10 juli 2015 19:00


  

I går fick jag en överraskning med posten. Ett pyntat fint kuvert med ett lika fint kort inuti och att det är en fjäril på kortet gillar jag till tusen. Jag är ju en halv fjäril numera som mist sin ena vinge...   Tur att den andra fungerar så bra och är frisk. Klicka här för att se en butterfly ring. Klicka här för att se en rolig butterfly ring.               


Det visade sig vara min kära bloggvän/vän Pisan som jag känt i många år nu och hon tillverkar jättefina smycken. Hon hade hittat detta fina fjärilshänge och skickade till mig...   Tusen tack härliga Pisan för presenten. Jag skall köpa en riktig silverkedja i lagom längd till hänget. Det kan jag då även använda till dom jag fick av min bloggläsare Lena. Nu har jag många ombyten...  . Jag tycker om färgsättningen och dom gnistrande stenarna               

                          

 

 

Klicka här för att komma in på Pisans blogg Liten Uggla. Klicka här för att komma in på hennes smyckesida 

 

                       

Klicka här för att komma in på Skillingryd.nu och läsa om vårt nya Coop Konsum som slår upp sina dörrar på senhösten i år. Jag har själv följt bygget med min kamera så jag har rätt mycket bilder 

 

 

#Fjärilshänge #Pisan #Silverkedja #Coop

 

 

Av Malin wiper - 10 juli 2015 14:00



  

Jag köpte detta brosch på Sam Hjälp Jönköping som är gjort av fjädrar  och kommer från Hector Russel Group. Det kostade endast 20 kr så jag kunde inte låta bli att köpa det för att undersöka vad det är värt. Vad jag kan läsa mig till så är dessa fjädrar dekorationer för kiltar och hattar.  

 

Hector Russells första kanadensiska butik öppnades i juni 1998 i de lokaler där MacNeal skotska Import tidigare skett. Min man säger att det är dom som binder flugor som brukar tillverka såna fjädrar. Jag kommer nog att försöka använda broschen nång gång om jag har några kläder den passar på   

 

 

  

Det är ett Real Scottish Plume. Klicka här för att se en annan modell av plume som dom vill ha 200 kr för så jag har nog gjort ett litet fynd ändå. Min plume är helt oförstörd och förpackningen oskadad. Dom är numera vintage från ca 1950-1960-talet. Klicka här för att se andra modeller och priser. Klicka här för att se ytterligare en variant. Jag kan inte hitta nån som ser likadan ut som den jag köpte. Klicka här för att se hur priserna varierar

Albannach med The Fire and Thunder of Scotland. Albannach. 

 

 

 



Aj! en tanke slog mig...  



Hur kan ett samhälle medverka till att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete. Är det 2015 eller 1815?. Detta borde ändras från en dag till en annan för det är oacceptabelt. Jag som kvinna skulle aldrig gå med på detta. låt nu ropen skalla samma lön åt alla 

 

 

#Hector #Brosch #Scottish #Albannach #Lön

Av Malin wiper - 9 juli 2015 21:00

   

                                                                                                                  Partykungen      

  

Ett öl jag testade för nån vecka sen som heter Brooklyn East IPA.
Frisk, karamellton, lagom besk humlekänsla efter, lite citrus eftersmak.
En hyfsad, lite torr IPA.

 

The ultimate Beer song med Zane Williams 



#Brooklyn #Beer #Zane 

Av Malin wiper - 9 juli 2015 17:15

I går när vi var ute och åkte så siktade vi på  Bondstorp som har en jättefin badplats. Vädret var inte så dåligt när vi åkte ut än om det var kallt för årstiden.  


  

Det finns även en liten dansbana med scen på området. Dessutom bänkar så man kan sitta med medhavd fika eller mat. Vi har egna möbler men vi tog inte med dom i går                


Klicka här för att se vad jag skrev när vi var till badplatsen 2014 


Det blåste och var iskallt så det var helt folktomt. Det ser så fint ut nere vid den rätt långa strandremsan 

 

   

  

Tecken efter årets midsommar


  

 Fint väskött hus med omklädningsrum   


  

Så här ser det ut på håll från den stora parkeringsplatsen. Nu skulle det ju ha sjudit av liv där men det var så svinkallt och blåste så vi gav oss av igen trots att vi hade medhavd fika


Vi promenerade omkring en stund först så min rygg fick sträcka ut sig lite. Sen fortsatte jakten på en plats där vi kunde inta vårt medhavda fika                     

 

   

Till slut hittade vi ett ställe i Taberg nere i en svacka med trafiken högt däruppe. Det var en liten oas med gamla vackra träd, några bänkar och skönt vindstilla

 

   

Där packade min man upp vårt fika.

 

   

Vi gör så att vi lurar oss själva nu och tar en smörgås och delar den i två och har olika pålägg, då känns det som man äter två smörgåsar som vi brukar göra i vanliga fall

 

   

Här sitter jag och slappar innan regnet kom tillbaka och vi fick springa till bilen

 

   

Till vänster om där vi satt så ligger Hotell Taberg där man även kan äta lunch  

 

Ane Bruns softa sköna version av låten Big In Japan. Den är annars mest förknippad med Alphaville. Ane Brun föddes i Molde 1976 och det är ett ställe jag besökte i början på 1970-talet tillsammans med min sons pappa. Vi skulle till en jazzfestival som anordnades där. Ane Brun är både sångerska och låtskrivare, driver dessutom sitt eget skivbolag. Det heter Balloon Ranger Recordings. Hon är numera bosatt i Stockholm. Alphaville anno 2013   


#Bondstorp #Rasjön  #Taberg #Ane


Av Malin wiper - 9 juli 2015 10:00

   

  

Efter att ha varit inomhus i 3 dagar så åkte min man och jag ut en tur med bilen. Det blev lite mindre vägar så man fick se lite gammla landskap, kor och lador. Det var jättefint när vi åkte men sen började det störtregna. 

 

   

Vilket liv korna har som bara kan slappa i timtal. I alla hagar vi träffade på så såg korna så välnärda, friska och harmoniska ut

 

     

 

Jag har alltid gillat kor och när jag var barn och var ute på landet så stod jag ofta vid en kohage och njöt av lugnet och naturens under. 

 

   

En ko vid ett träd som såg lite ut som ett lejon i blicken när vi gled förbi. På andra sidan svansen på en annan ko

 

   

Det är många gamla lador utefter vägarna. Tyvärr är alldeles för många av både dom och andra uthus i fallfärdigt skick

 

   

Synd att min kamera är så dålig nu så jag inte kan få fram hur spöklikt detta hus såg ut. Visserligen fick jag zooma jättemycket eftersom jag satt i bilen och i fotoprogrammet gick det inte att göra mer

 

The Piano Guys

 

   

Sen dök vi på denna lada där ägaren satt ett smiley märke upptill och det var humoristiskt gjort så man blev glad. Kul när man dyker på nåt oväntat och en sån här bilutflykt ger ett lugn som man bara hittar utefter dom mindre vägarna. Vi åkte först till en närbelägen badplats men där höll vi på att frysa ihjäl och blåsa bort så vi åkte vidare. Skriver om detta sen         

 

I dag har min man och jag vår andra halvfasta och det har gått bättre än jag trodde. Jag skall inte sticka under stol med att halvfastedagarna är lätta därför ligger man lite lågt då. Dan efter en halvfasta så mår man desto bättre. På söndag kommer dag nr 3. Nu önskar jag er en fin torsdag så här inför en ny helg igen!!!!!!!!!!!

  

   

   


#Vägar #Kor #Lador #Smile #Guys

Av Malin wiper - 8 juli 2015 17:30


                                                  


  

Här kommer lite minnesbilder. På bilden ovan ser ni vår förra bil som var av samma märke som vi har nu men den var härligt gul. En Suzuki Wagon R+, tyvärr så kvaddade vi bilen genom att veja för ett djur utanför Gislaved. Vi åkte in i ett räcke och det var tur att vi hade så låg hastighet annars hade vi blivit skadade fysiskt, det psykiska satt i ett tag. Bilen står här parkerad utanför ett vandrarhemmet Gånarp Rum & Stugor som vi låg på 2006 när vi var dit och åkte omkring. Det låg lite i utkanten av Ängelholm. Det var  var jättebilligt att bo där men oj! så fint och idylliskt. Fantastisk frukost, underbar trädgård där man fick se tuppar, höns och lite andra djur. Värdparet var jättetrevliga, vi låg där tror jag i två nätter. Vi hade ett tag en röd begagnad BMW och en ny husvagn men dom sålde vi när vi köpte vårt hus. BMW:n höll på att krossa vår ekonomi (reparationer mm) så när vi köpte den gula var det ett stort lyft   

 

 

Jag fick en länk av min son över mejl på en häftig Camper med båt på taket. Klicka här för att kolla. Klicka här för att se andra campers som känns mer som husvagnar, dom är så rymliga. Klicka här för att se old motorhomes

 

   

En bild från Helsingborg 2006 då vi satt på en skulptur i form av en hand. Då var jag fortfarande mörkhårig som är den färgen jag föddes med. 

 


  

Vi var oftare till Rosenlunds Rosarium i Jönköping förr och vandrade omkring, fikade och bara njöt. Här sitter jag på en av deras annorlunda och läckra bänkar för några år sedan. I år kom all blommning igång så sent så det var inte samma känsla när man gick omkring där sist.


En gammal bild på en av rosorna


Här sitter min man på samma bänk. Kom att tänka på att vi sällan är på samma bild numera så jag får be nån fota oss tillsammans. Jag är så ledsen för att en stor del av mina bilder före 2009 försvann när min förra externa hårddisk kraschade. Så dom minnena finns bara i huvudet och ev nån bild i fotoalbum så jag skall kolla upp lite till hösten då det blir lite svalare. När vi flyttade till Småland i början av 2000-talet så kom jag ihåg första gången vi promenerade ut i Jönköping. Vi tyckte att det var en sån idyllisk och vacker stad. Nu är det så rörigt och på 15 år har det byggts så det knakar. Nere vid Munksjön fanns bara en jättestor parkering och där har dom byggt så mycket hus så all utsikt är borta. Varför kan man inte bygga en liten bit utanför städerna så det inte blir en sörja av byggnader överallt. Hyrorna där är makalöst dyra och än om jag hade möjlighet så skulle jag inte vilja bo där mitt i avgaserna med ett gytter av rondeller och vägar som man knappt hittar ut ur                                

 

 

Elvis Presley med Memories 

 

                                   

 

 

 

Aj! en tanke slog mig...  

 

 

 

Varför måste man gå omkring och vara ständigt positiv och tacksam? livet går upp och ner, sånt är livet.  

 

Anita Lindblom med Sånt är livet 

 

     

Här ser ni mig till höger och en klasskompis till vänster. Vi och dom andra eleverna var ute på utflykt med läraren till Västhagen i Sundsvall. Då var det högt tuperat hår som gällde...  med massor av spray. Vi sitter där med penna och papper så jag antar att det inte bara gällde nöjen utan vi skulle skriva ner nåt. Stuprörsbyxor hade vi båda och breda polokragar var på modet. Min klasskompis blev damfrisör så småningom och jag kom ihåg en gång då vi var hem till henne och lyssnade på vinylskivor. Return to sender med Elvis spelade vi flera gånger och den har jag gillat sen dess

 

  

#Gul #Vandrarhem #Rosengallerian  #Elvis #Tanke #Anita #Västhagen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards