Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2015

Av Malin wiper - 21 juli 2015 14:00

 


Nu blev det ledsamt när jag såg att Robert "Robban" Broberg gått ur tiden 75 år gammal. Jag har växt upp med hans musik som glatt så många generationer. Han hade en energi som sprudlade och skrev roliga underfundiga texter som gjorde att man blev glad. Han fyllde även stora konsertsalar år efter år med sin entusiasm. Snart har alla gamla idoler som man växt upp med försvunnit och det känns så tragiskt än om det är livets gång. Jag visste inte att han var sjuk men man har ju varken hört eller sett något om honom på ett tag. Han föddes i Råsunda, Stockholm

 

 

                            

                                               barreklämma

 

 

Han hade en 50 år lång karriär. Hans debut skedde i Hylands Hörna på 1960-talet.  Klicka här för att läsa mer ang hans liv. Klicka här för att höra en låt som sitter kvar i minnet. År 1989 fick han Povel Ramels karamelodiktstipendium som han verkligen var värd. 1991 gjorde han en jubileumsshow som efter en turné genom landet fyllde två föreställningar i Globen i Stockholm till sista plats. Under 2000-talet har hans låtar och scenshower allt mer kommit att handla om livet, åldrandet och döden. Robert Broberg var både sångare, artist, kompositör, musiker och konstnär 

 

 

 



Den här låten ger mig nostalgivibbar eftersom jag spelade gitarr själv och sjöng till denna låt när jag var ung flicka. Jag satt i mitt rum med en resegrammofonen i plast och lärde mig dom enklaste acorden och till slut fick jag ihop det. Jag hade rätt bra röst på den tiden så jag gillade verkligen att sjunga. Klicka här för att höra en låt som jag ofta nynnat till. Robert Broberg lämnar efter sig en fantastisk musikskatt. Robban med målarrock

 

 

        

 

 

 

 


Robban i sitt esse... 

 

 

 

 

 

 

#Robert #Ledsamt #Entusiasm

 

Av Malin wiper - 21 juli 2015 08:15

  

Nu har jag Mr T på uppdrag av min fru lagat till en laxpasta med citronsmak som Malin hittat hos Madam Edith. Detta är ett recept som är hyfsat lätt att laga till så det tar inte så lång tid. Vi är båda väldigt förtjusta i lax och till denna rätt har vi valt att använda oss av bönpastan eftersom vi skall äta lite mindre av kolhydrater. 

 

Klicka här för att ta del av hela receptet hos Madam Edith 

 

 

 Laxfiléerna skärs till kuber 1,5 x 1,5 cm. 

 

  

Fiskbuljong, grädde, créme fraiche, salt, peppar, citron och de brynta champinjonerna blandas och får koka upp i pannan.

 

                       

Kitchen time

 

  

Laxkuberna läggs i och får koka med ca 3 minuter.  

 

 

Efter att bönpastan fått koka sina 4 min i grönsaksbuljong så serveras maten.

 

 

Ovanpå pastan läggs lax och champinjoner. Lagom med sås får följa med.  Salta och peppra extra om det behövs men buljongen bör göra allt lagom salt. Jag tyckte att det blev en fyllig god sås som passade bra till pastan. Laxsmaken kom fram mycket bra. Så både min fru och jag gillade laxrätten och kommer att laga den många gånger....   

 


  Kristin Amparo med "I See you" 

 

 

Min fru är lite bättre i dag och det beror nog på att hon inte satt nåt i bilen i går och började om med sina övningar mer intensivt med varannan timme som hon gjorde i början på uppmaning av fysioterapeuten. Ha det bra därute

 


 

#Laxpasta #Madam #Kristin   


Av Malin wiper - 20 juli 2015 19:00


  

För ett tag sen gick vi omkring i Friaredalen som är en vacker park i Jönköping. Jag har aldrig varit dit för jag hade inte en aning om att det låg en park där utan fick reda på detta av Maskroskvinnan. Klicka här för att komma in på Friaredalens facebook. Har skrivit detta inlägg i omgångar och nu blev det klart. Har en klocka som ringer efter 10 minuter, det är inte mycket man hinner på den tiden men vad gör man?                                      


  

Parken har genomgått en förändring och daterats upp till en ny version anno 2015. Fortfarande finns det fina grönområden och promenadstråk men lite nya och lite mer tidsenliga aktiviteter som inte parker hade förr        


   

Det finns gott om både bänkar och såna här stolar som är vridbara och väldigt bekväma


Tyvärr var det lite för soligt för att fota så jag fick inte med allt i parken men det finns fler aktiviteter att välja på när man leker såsom en rätt lång rutchkana mm. Klicka här för att se stora lekplatser i Jönköpings kommun


    

Detta är nåt nytt där man springer på dessa pallar i olika höjder och sen kommer en avlång trägrej som man springer över så man får verkligen träna sin balans. Har man inte barnbarn så hänger man inte riktigt med i svängarna


  

Sen träffade vi på denna kille som tränade på ett avsett ställe där det fanns stänger att hänga i och plats för egen aktivietet som han höll på med. Det visade sig att han kom från Kanada och då fick vi möjlighet att prata lite engelska. Min man kan tyska så ofta när vi var ute med husvagn så träffade vi på just tyskar och dom tyckte det var så kul att han kunde språket 



Min man försökte sig på lite träning på utegymet men både han och jag är ju så otrände numera så det funkade bara en stund...  Jag gillar verkligen idén med dessa träningsparker eftersom det är gratis och alla har inte råd att ständigt gå på gym


    

Man kunde nästan tro att det var färgsatt asfalt men underlaget var mjukt med lite studs i 


  

Det fanns även en skatebana 

 

               

       

Kanadensaren var verkligen i toppform och hade mer en fitnesskropp än bodybuilder, det tycker jag personligen är snyggare



  

En sak har inte förändrats för när jag var barn så fanns såna här hängställningar man kunde hänga i och det gjorde jag ofta men numera finns det fler sorter och har annan design. Betongklossarna är till för att hoppa över eller klättra på.  

 


 

Sist en stor fotbollsplan med konstgräs 


     

Vi gick sen uppför denna trapp och tittade oss omkring i området på väg tillbaka till bilen

 

 


#Friaredalen #Kanada #Skateboard #Fotbollsplan

Av Malin wiper - 20 juli 2015 09:45


  

Här kommer lite bilder i en salig blandning. Det är från gånger vi varit ute och åkt med bilen men nu är det bilstopp ett tag framöver. Jag sitter nu 10 minuter åt gången vid datorn sen gör jag nåt annat fast inget tungt för då förvärras allt. Min man får sköta dammsugning och tyngre saker som känns direkt i ländryggen. Jag har fått en länk till ett klipp av Maskroskvinnan som jag skall testa i dag. Det är 7 minuters Qigong som skall vara bra mot smärta. Tack snälla du för detta. Klicka här för att ta del av klippet 

 


  

Så här kan det gå då det blåser lite för kraftigt. Ett litet cirkus-barntält som låg vid en väg

 

 

 

           


  

Vilken syn på en hög kulle..  miniatyrhus som placerats ut så snyggt. Nån har säkert suttit och snickrat på dessa   

 

  

Jag gillar när blommor slingrar sig ner mot stengrunder eller ut från staket. Det ger en viss känsla


En Hårstudio i Taberg som ligger så idylliskt i ett gammalt hus bakom ett gammalt träd och framför tabergstoppen 


  

Blommande tak


En nostalgitripp med Canned Heat "Going up the Country" klipp från Woodstockfestivalen 1969. Den festivalen såg jag på bio i Amsterdam i början av 1970-talet och det var en upplevelse. Biografen var modernare och hade mer roligheter än dom är numera. Jättestor filmduk som var liksom vinklad  och det gick omkring folk och sålde glass, godis och annat inne på biografen. Ute i biohallen så hade dom både café, restaurang och barer med alkohol men jag såg inte nån vinglande berusad person på hela tiden inne i bion. Jag kom ihåg att jag reagerade på att dom serverade alkohol. Jag var själv klädd som en hippie som dom såg ut förr  


 

Canned Heat är ett amerikanskt blues- och boogirockband  bildat i Los Angeles i Kaliornien år 1965. Från och med 2010 består gruppen av nya medlemmar och i mars 2015 inledde gruppen en turne för att fira sitt femtiårsjubileum. Klicka här för att läsa en längre biografi över gruppen. 1940, 1950 och 1970-talet verkar tilltala många ungdomar så man har växt upp i en härlig tid då det fanns lite framtidstro men allt var ändå inte rosenrött hela tiden men det fanns inga måsten som nu i vår datoriserade tid så det var ett långsammare tempo 


 

Tabergstoppen 

Som gjort för en svindlande romantisk måltid eller fika. Ha nu en skön början på veckan...                      

  

 

 

#Blandad #Qigong #Cirkus #Gammalt #Taberg #Romantiskt #Canned   

Av Malin wiper - 19 juli 2015 09:57

 


Hej kära läsare till en ny solig dag. Tyvärr så  kändes det som jag stog på ruta ett igen i går vad gäller ländryggen. Vi åkte ut lite och gick sen in på en livsmedelsbutik för att handla. Vi gick därinne ett tag och när vi sen gick ut så högg det till i svanskotan så jag nästan tappade andan. Jag sa till min man att jag måste promenera en stund och han kom efter med bilen. Efter  en km så släppte allt och jag kände mig som vanligt igen. Tvyärr återkom det i bilen efter några km så det var bara att gå ut igen och promenera. Vi lyckades ta oss hem och sen gick jag och la mig efter att ha tagit värkmedicin. Jag är så less på detta nu och kommer att ge det två veckor till innan jag kontaktar sjukvården igen. Det blir ännu kortare stunder vid datorn för nu måste jag böjra göra övningarna oftare igen och även promenera mer regelbundet som jag gjort i nästan en månad. Hela kroppen blir uppspänd av detta och axlarna är just nu som hårda fjädrar. Detta blev ett gnällinlägg men så är det ibland. Det kommer att bli dagar då jag inte hinner eller orkar blogga och det känns tråkigt för det är så roligt. Jag tror att jag började åka ut för mycket i bilen igen för det är att sitta i bilen som är värst. Förra gången jag hade detta med ländryggen så satt jag inte i bilen på en månad och blev sen nästan helt återställd i 2 månader tills det kom tillbaka. 

 

 

 

 

 

Det är rätt skönt att vi har lite vind ute när solen ligger på. Hoppas ni haft en skön helg mina härliga bloggläsare vad ni än har sysslat med. Det är ganska tomt i vårt bostadsområde så jag antar att folk antingen är ute på resa eller ligger på badstranden

 

 

 

Ett elskåp jag såg för ett tag sen som har blivit ett konstverk. Sånt gillar jag om det är snyggt utfört och inte en massa kludd.

 

 



Darin med sin nya låt "Ta mig tillbaka" som jag tycker är jättefin och han har ett sätt som jag gillar också. Jag vill ta mig tillbaka till den tid då man var oskadad och mådde bättre. Tur att det finns musik och filmer som berör och lindrar

 

 

 

Etsy

 

 

 

 

 

 

 

#Ländryggen #Svanskotan #Vind #Elskåp #Darin

Av Malin wiper - 18 juli 2015 09:15

               


      

  

En regnig dag för nån vecka sen så var min fru och jag ute och promenerade i Jönköpings centrum. Vi kände för en kopp cappuccino och gick då förbi Kahls Kaffe dit vi varit en gång tidigare. Bestämde oss för att gå in och njuta en stund av miljön som är så fin därinne på grund av hon som driver stället. Hon pyntar och fixar hela tiden så det är väldigt trivsamt och inbjudande. Klicka här för att komma in på deras facebook. Detta inlägg inbegriper två gånger vi varit dit och jag Mr T har hjälpt min fru med inlägget så hon inte skulle behöva sitta så länge på grund av ländryggen.                     


  

Vi beställde in en stark dubbel cappuccino som hon fixade till med ett snyggt hjärtmönster i skummet


  

Vi tog sen en av deras urgoda chokladtryfflar som dom har många av. En av ingredienserna i denna är fikon och det gav en härlig upplevelse i gommen. Olika nötter runtom som också var njutbara. Jag har försökt fota två gånger vid barborden dom har när man sitter inomhus men det har inte funkat på grund av ljuset från fönstret. Det är så snyggt och mysigt där man sitter men jag ger inte upp utan lånar en bättre kamera tills en annan gång. 


  

Dom har väldigt mycket kaffe och te att välja på och även andra godsaker.  


       

Detta var det vi köpte därinne. Dom hade extrapris på den goda Marou chokladen, små kakor för 18 kr/st har förut kostat 36 kr/st. Sen köpte vi två sorters te, kakor och två fina tändsticksaskar


Förra gången satt vi ute men då sken solen, nu var det regnväder. Det är mysigt när folk går förbi och man sitter där och bara är

 

 

Nästa gång vi gick dit så gjorde hon som driver stället ett experiment och la hyvlad baileyskryddad choklad ovanpå cappuccinon och det var så otroligt gott. Det finns även baylisstryfflar                     

 

     

Här sitter min man utanför och njuter av sina tre tryfflar. En med jordgubb/rabarber, en med svarta vinbär, en med rom och svarta vinbär. Tryfflarna dom har där är nåt alldeles extra goda och  man får inte nåt sockersug efterråt och då håller dom hög kvalitet. En av mina var cappuccino, baileys sen kom jag inte ihåg...  den tredje. Man får en kontinental känsla när man sitter utanför där hon även lagt fina röda filtar och pyntat både på bord och vid ingången. 

 

     

Klickbilder               

                  

   

Kolla in jordgubbsfyllningen 

 

Denna låt finns i många versioner och nu hittade jag en ny med en sångare som heter Marc Eden "One More cup of coffee". Klicka här för att läsa om Marc Eden

 

               


                         



#Kahls #Cappoccino #Tryffel #Baileys #Eden

Av Malin wiper - 17 juli 2015 14:00


Förskrivet tidsinställt inlägg


Detta är Café Lindströms på Torpa som den 6 augusti tas över av ägarparet Gustaf & Victoria Stenkula som driver Malmborgs Konditori och Malmborgs Lilla. Jag vet inte vad cafét kommer att ha för namn och nu är Malmborgs stängt för semester så jag kan inte fråga. Jag hoppas kunna vara där när porten slås upp och ta lite bilder

 

 

 

Coffee bean chair by Milan Heger

 

 

Klicka här för att komma in på Café Lindströms facebook och se hur det görs om nu inför ägarbytet. Klicka här för att läsa i JP ang detta med ägarbytet. Klicka här för att komma in p JN och både se och läsa om Gustafs och Victorias caféimperium som tar fart

 

 

 

Coffee cup chair

 

 





John Lundvik med Friday Saturday Sunday

 

                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se vad som hänt nyligen i vår kommun. Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om rivning av hus i kommunen och nytt som byggs upp 

 

 

 

 

#Lindströms #Victoria #Gustaf #Lundvik #Vaggerydstorget

 

 

Av Malin wiper - 17 juli 2015 08:45

   



                                                                                                            Eldirekt 

 

 

 

Förskrivet tidsinställt inlägg



Jag fastnade i en dokumentär på Netflix som handlade om Nina Simone. What Happened Miss Simone. För dom som inte vet så var Nina Simone en amerikansk sångerska, kompositör, pianist och aktivist för medborgerliga rättigheter.

 

 

 

   

   

 

Hon föddes 1933 i Tryon i North Carolina och dog 2003 i Carry-le-Rouet i Frankrike. Hon hade en unik röst som pendlade mellan hjärtskärande, hård och utlämnade med en hög känslofaktor. Hon ville egentligen bli konsertpianist men ödet styrde in henne på andra vägar. Resten får ni veta om ni ser denna välgjorda och rörande dokumentär som trollband mig i nästan en timme. När man hör hennes pianospel så känner man att hon är klassiskt skolad från början. 

 

 

 



Trailern till dokumentären

 

 

Filmen är en biografisk dokumentärfilm om Nina Simone regisserad av Liz Garbus. Den öppnade 2015 Sundance Film Festival. Filmen släpptes på Netflix den 26 juni 2015. Dokumentären kombinerar tidigare outgivna arkivbilder och intervjuer med dottern Lisa Simone och mammans vänner. Man fick sig till livs sånt man inte hade en aning om och det blev väldigt rörande och omskakande upplevelse att se filmen.  

 

 

         

 


Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på hennes facebook. Klicka här för att höra en låt man ofta förknippar henne med. Klicka här för att höra en av låtarna från dokumentären.  

 

 

   

 



#Nina #Happened #Dokumentär #Netflix 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards