Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 juli 2015

Av Malin wiper - 8 juli 2015 17:30


                                                  


  

Här kommer lite minnesbilder. På bilden ovan ser ni vår förra bil som var av samma märke som vi har nu men den var härligt gul. En Suzuki Wagon R+, tyvärr så kvaddade vi bilen genom att veja för ett djur utanför Gislaved. Vi åkte in i ett räcke och det var tur att vi hade så låg hastighet annars hade vi blivit skadade fysiskt, det psykiska satt i ett tag. Bilen står här parkerad utanför ett vandrarhemmet Gånarp Rum & Stugor som vi låg på 2006 när vi var dit och åkte omkring. Det låg lite i utkanten av Ängelholm. Det var  var jättebilligt att bo där men oj! så fint och idylliskt. Fantastisk frukost, underbar trädgård där man fick se tuppar, höns och lite andra djur. Värdparet var jättetrevliga, vi låg där tror jag i två nätter. Vi hade ett tag en röd begagnad BMW och en ny husvagn men dom sålde vi när vi köpte vårt hus. BMW:n höll på att krossa vår ekonomi (reparationer mm) så när vi köpte den gula var det ett stort lyft   

 

 

Jag fick en länk av min son över mejl på en häftig Camper med båt på taket. Klicka här för att kolla. Klicka här för att se andra campers som känns mer som husvagnar, dom är så rymliga. Klicka här för att se old motorhomes

 

   

En bild från Helsingborg 2006 då vi satt på en skulptur i form av en hand. Då var jag fortfarande mörkhårig som är den färgen jag föddes med. 

 


  

Vi var oftare till Rosenlunds Rosarium i Jönköping förr och vandrade omkring, fikade och bara njöt. Här sitter jag på en av deras annorlunda och läckra bänkar för några år sedan. I år kom all blommning igång så sent så det var inte samma känsla när man gick omkring där sist.


En gammal bild på en av rosorna


Här sitter min man på samma bänk. Kom att tänka på att vi sällan är på samma bild numera så jag får be nån fota oss tillsammans. Jag är så ledsen för att en stor del av mina bilder före 2009 försvann när min förra externa hårddisk kraschade. Så dom minnena finns bara i huvudet och ev nån bild i fotoalbum så jag skall kolla upp lite till hösten då det blir lite svalare. När vi flyttade till Småland i början av 2000-talet så kom jag ihåg första gången vi promenerade ut i Jönköping. Vi tyckte att det var en sån idyllisk och vacker stad. Nu är det så rörigt och på 15 år har det byggts så det knakar. Nere vid Munksjön fanns bara en jättestor parkering och där har dom byggt så mycket hus så all utsikt är borta. Varför kan man inte bygga en liten bit utanför städerna så det inte blir en sörja av byggnader överallt. Hyrorna där är makalöst dyra och än om jag hade möjlighet så skulle jag inte vilja bo där mitt i avgaserna med ett gytter av rondeller och vägar som man knappt hittar ut ur                                

 

 

Elvis Presley med Memories 

 

                                   

 

 

 

Aj! en tanke slog mig...  

 

 

 

Varför måste man gå omkring och vara ständigt positiv och tacksam? livet går upp och ner, sånt är livet.  

 

Anita Lindblom med Sånt är livet 

 

     

Här ser ni mig till höger och en klasskompis till vänster. Vi och dom andra eleverna var ute på utflykt med läraren till Västhagen i Sundsvall. Då var det högt tuperat hår som gällde...  med massor av spray. Vi sitter där med penna och papper så jag antar att det inte bara gällde nöjen utan vi skulle skriva ner nåt. Stuprörsbyxor hade vi båda och breda polokragar var på modet. Min klasskompis blev damfrisör så småningom och jag kom ihåg en gång då vi var hem till henne och lyssnade på vinylskivor. Return to sender med Elvis spelade vi flera gånger och den har jag gillat sen dess

 

  

#Gul #Vandrarhem #Rosengallerian  #Elvis #Tanke #Anita #Västhagen

Av Malin wiper - 8 juli 2015 08:15


  

I går tänkte jag att min man skulle slippa disken för det kändes som jag var så pass bra. Det skulle jag inte ha gjort. Vi har i denna lägenhet ett omodernt kök med låg diskbänk och när jag diskat färdigt så kunde jag knappt räta upp ryggen och fick svårt med andningen. Jag smorde in mig direkt med Voltarensalva och värmde upp frökudden jag fått av min man. Det var ovanför midjan det blev besvärlig upp till halva ryggen. Efter ett tag kändes det bättre igen. Jag kan heller inte damsuga och med nöd och näppe bädda men att gå och småpyssla och bara ta en sak i taget funkar men det passar inte min personlighet tyvärr. Allt skall ske direkt...   så det känns lite platt fall  precis som på bilden ovan 


  

Dan efter vår första halvfasta  åt vi bönpasta med en pytt som bestod av Vaggeryds Charks korv, morötter, palsternacka, purjolök, paprika, broccoli och champinjoner. Förra gången vi åt detta så tog allt slut. Nu räckte maten även till eftermiddagen och vi hade mer grönsaker än korv i pytten men vi blev ändå supermätta. 

 

Vi har verkligen fallit för denna bönpasta som är gjord av sojabönor och innehåller mycket mindre kolhydrater, rik på fibrer och proteiner än vanlig pasta. Dessutom är den glutenfri och kommer från Risenta. Klicka här för att se den sorten av tre vi inte har testat än. Klicka här för att se vad jag skrev när vi testade bönpastan första gången och då spaghettin


  

Vi tar alltså inte om utan nöjer oss med det som ligger på tallriken. Klicka här för ett klipp (recept) på Youtube ang kokospannkakor som både är glutenfria och mjölkfria. det känns som lite repris-inlägg. Jag har fått ställa in både frissan och tandhygenisten på grund av att jag inte kan sitta eller ligga så länge. Ändå är jag inte lika dålig som för 1,5 månad sen så det finns kanske hopp. Det värsta är att man inte kan varken åka till mamma eller sonen. Det är bara att ta en dag i taget. Nu regnar det för fullt och är rätt mörkt ute så man måste tända lampor men oj så skönt och friskt det känns i luften. Det går an med värmen om det kommer nån dag med regn och svalka.  

 

 

 

Have a nice wednesday  

 

Francoise Hardy med låten Solei. Klicka här för att höra låten man brukar förknippa henne med. Klicka här för att höra hur hon låter numera

  

 

 

#Bönpasta #Risenta #Chark #Diskbänk #Hardy 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards