Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2015

Av Malin wiper - 14 juni 2015 09:15



Vi var bort till Frejas Bod i onsdags och köpte denna enhjuling för 100 kr. Det är inte vi som skulle ha cykel utan vi har köpt den till en av delägarna på Skafferiet i Barnarp, läs mer längre ner 

 

 

Klicka här för att läsa om enhjulingens historia. Jag kom ihåg nu att min son och hans pappa haft en enhjuling  och dom tränade lite i trädgården men jag vet inte hur det gick


  

Vi åkte sen dit med cykeln till trevliga Sophie som ni ser på bilden, hon ville att vi skulle köpa ut den till henne eftersom hennes man samlar på enhjulingr, och vi pratade just om cyklar när jag fotade hennes Vintage cykel (Huffy) sist vi var dit. Då nämnde vi att dom hade en enhjuling på Frejas Bod. Hon tyckte den var i bra skick för att vara så billig           

 


  

Sen passade vi på att fika på deras fina uteplats  


  

Här satt vi och myste så länge det gick och Sophie bjöd oss på fikat som bestod av en tonfiskbaquett som vi delade på, jättegod. Vi orkade inte en hel. Tack snälla du... 


  

Kolla in vilka fina wienerbröd översållade med skivade jordgubbar och annat gott                       


  

Här kommer min man ut genom deras ytterdörr 



                                       



Det funkade inte att sitta i bilen hela vägen utan jag tog några promenader utefter vägen  

 

Påförd text i dag på morgonen:

 

 

Jag vill bara önska er en fin söndag. I går kväll regnade det här men nu skiner solen. Sköt om er kära bloggläsare och tack för att ni tittar in. Hörde nu på nyheterna att Magnus Härenstam dött, det känns så sorgligt och overkligt, nu är både Magnus & Brasse ur tiden. Skriver mer om detta senare för jag har träffat både Magnus & Brasse när jag bodde i Göteborg 


#Skafferiet #Barnarp #Enhjuling #Tonfiskbaguette #Ländryggen #Härenstam

Av Malin wiper - 13 juni 2015 20:30

   

 

Jag Mr T mår bra och mina fötter mår ännu bättre.

Ett besök på Sy's Fotvård i Skillingaryd gav mig lyckliga fötter.

Som diabetiker skall man vara rädd om fötterna.

 

 
Läcker logga, eller hur? Ser ut som en sval fot.


  

Eftersom det är en knapp mil mellan Vaggeryd och Skillingaryd så fick Suzukin göra tjänst.

Sy's Fotvård ligger på hörnet av torget och det finns bra med p-platser runt omkring.

 

GodDesign   


  

Ytterligare en vinkel


Birgitta Andersson


  

Här ser ni Sylvia Lindström, Medicinsk Fotterapeut bakom "receptionen". Hon har efter rikstäckande arbete tänkt dra ner på verksamheten och koncentrera sig på Vaggeryds kommun. Vi är lyckligt lottade att få en sådan kompetens till vår kommun. Hit kan man remitteras av läkare och då ingår detta i Högkostnadsskyddet. Läs här om Jönköpings Läns Landsting Medicinska fotvård

                             

 

  

Detta är den bekväma stolen man sitter i. Den höjs för bra åtkomlighet vid "fotarbetet",
Tveka inte att utnyttja Sylvias kunskap, det känns fantastiskt efter en behandling. 

         



#Sy's #Fotvård #Skillingaryd #Sylvia

Av Malin wiper - 13 juni 2015 13:23

  

Blickfång på promenaden


     

Ner mot vackra strandpromenaden.


  

Vårt fina Bibliotek


 

Cappuccino från Preem avnjuts  i Stadsparken.    


  

Utsikt från en bro 


  

Nytt i Stadsparken (Linnarbäcken) ett litet mini-Robinson, jättefint. 

  

  

Njutbar utsikt 


Syrenberså är det vackraste jag vet 


     

Sen hem för lite läskande bubbelvatten på balkongen.


  

Lite senare vår första och enda mjuka smörgås för dagen på balkongen, mjukt bröd är rena sockerfällan. Nu har jag satt dit ölflaskorna som passar så bra med blommor i. Vi kommer att plocka ängsblommor sen men nu fanns det buketter för endast 19 kr/st som blivit över från examensdagar. Dom finns på ICA Supermarket.


Nu har min man varit uppe på vinden och hämtat ner en hylla som vi skall sätta på ena balkongväggen så vi tar bort avlastningsvagnen som står där nu, det kommer att bli mycket finare och mer ombonat då. Där kommer vi att ställa en massa blommor också. Jag har insett att jag inte kan sluta blogga utan jag får lägga upp det så att min man kommer in och gör gästinlägg emellanåt, jag tar nån bloggfri dag ibland. Sätter in ett inlägg/dag då jag inte orkar mer. Det är alldeles för roligt att blogga och jag mår inte bra av att avstå.   

 

David Garrett med Viva La Vida  

   


#Strandpromenaden #Preem #Ölflaskorna #Syrener #Mionetto #Stadsparken #David

Av Malin wiper - 13 juni 2015 09:30

  

I går gjorde vi en kycklingsallad för att sätta oss ute på balkongen och njuta. Det blev lite för mycket så vi åt av den på kvällen också, det gjorde att vi inte åt mer än en smörgås/man den dan och det är det vi siktar på    

 

  

Här satt vi med fullbelamrat bord men det gick bra ändå. Vi tog djupa tallrikar och det funkade bättre. Vi drack varsin öl till salladen och vi avstod från fet dressing och hade lite olja, citron och svartpeppar istället     


  

Vi bestämde oss för att behålla båda krukorna så sonen får nåt annat istället.       

  

Här tog vi vår första smörgås för dagen och det var en bagel från Ritz Konditori som vi delade på.               



 

 I dag lördag:

 

Detta inlägg skrev jag i går och i dag är jag mycket sämre i ryggen, det började i svanskotan men det är borta nu men jag har molande värk på sidorna och i midjan så det är som att börja om igen efter 30 dagar. Känns inte så positivt nu och jag har testat citodon man det hjälper inte mot detta så jag har böjat igen med Alvedon och Iprem. Jag har ett färdigt inlägg som kommer in senare i dag och min man skall skriva ett tills i morgon men sen vet jag inte hur det blir med bloggandet för jag har verkligen skött mig nu med både promenader, övningar och inte så mycket sittande och jag höll på att bli mycket bättre. Hoppas ni får en fin dag i solen som nu skiner för fullt och det är 20 grader redan 08.45.  

 


First Aid Kit

 

 

 

 

                          



 

 

#Kycklingsallad #Bagel #Öl #Ritz

     

Av Malin wiper - 12 juni 2015 18:00

  

Min son berättade att den brittiska skådespelaren Christopher Lee gått ur tiden. Jag visste inte att han levde fortfarnade, han fick ett långt liv och blev 93 år gammal. Aktiva år var mellan 1946-2015, inte illa

 

 

 

                       

Klicka här för att se hur många filmer han var med i. Han verkade vara aktiv in i det sista. Jag har själv sett rätt många av dom. Han blev känd genom dom ruggiga "Draculafilmerna". Sen har det blivit mer och mer varierat och han har även varit med i "Sagan om ringen" 

 


Christopher Lee var med under andra världskriget som officer i Royal Air Force och deltog som frivillig i finska vinterkriget 1939-1940. Han tillhörde en adlig Italiensk släkt med namnet Carandini, en av de äldsta släkterna i Europa. Lee var kusin till Ian Fleming som skrev böckerna om James Bond. Han var en stor språkbegåvning och talade både modersmålet engelska men även flytande franska, italienska, spanska och tyska. Dessutom var han stor beundrare av J.R.R Tolkien och hans Midgård.


 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa lite mer 

 

Christopher Lee spelade med i över 250 filmer med början  och har också varit med i många TV-serier. Han Hade även en roll i James Bondfilmen "Mannen med den gyllene pistolen" och som Saruman i Härskarringen. Han har varit väldigt produktiv och en bra skådespelare med en lite farlig utstrålning.  Inte nog med det utan han har även varit sångare i det Italienska bandet Rhapsody of Fire. Klicka här för att höra honom sjunga lite 

 

 

 Han blev känd genom dom ruggiga "Draculafilmerna" 


 

          

 

 

#Christopher #Dracula 

 

Av Malin wiper - 12 juni 2015 12:45



  

I morse gick jag ut på balkongen och fixade till en grund som vi kan bygga vidare på, eller förändra. Vi flyttade in förra  åren i juni och då hamnade en hel del saker på balkongen så min man har fått rensa upp och nu gör jag finliret. Nästan alla trädgårdsmöblerna vi hade i vårt egna hus finns inte längre och dom hade inte rymts ändå på balkongen. När jag höll på så fick jag massor av idéer men jag skall göra det lite lagomt så det blir luftigt.              

  

   

Soffan vi hade i hallen i förra lägenheten har vi nu på balkongen och den har utrymme under sitsen så man kan lägga lite saker där. Det finns två avlånga kuddar också till denna soffa men fodralen är i tvätten just nu. Vi köpte den på Sam Hjälp second hand jättebilligt. Trädgårdbordet vi hade tänkt ha framför soffan blev för stort så vi tog det lilla glasbordet som vi förut hade i "Likörhörnan" (förra lägenheten). Inte så stort men vi har ett annat lite mindre bord som vi brukar ha med till stranden och det kommer vi att använda oss av här också.  

 

     

Klickbilder 


Så här såg soffan ut när vi köpte den och nyss hade flyttat in i förra längenheten. Sen klädde vi om den och köpte två avlånga kuddar på IKEA. Jag gillar att handla second hand för det främjar miljön, sen är det både roligt och billigt. 

 

 

   

Vi behåller en vagn vi köpte på IKEA förra året som vi kan ställa blommor på och förvara saker i en låda och på dom andra hyllorna. Helst hade vi velat ha plåthyllan i köket för vi har en annan hylla som hade passat bättre i köket men den var för stor för vi har mindre kök nu. Sen har vi två lättas stolar som står längst bort som blir reserv.

 

   

Vattenkanna som vi köpte på Sam Hjälp förra åren till fyndpris. Den är designad så det var ett fynd. Klicka här för att läsa om kannan och se bilder som vi tagit. Den ena vita krukan skakk vara kvar, en vinplanta som klarat vintern. Kusin Elon skänkte denna.       

 

   

Parasollet ser lite lustigt ut men det funkar jättebra och går att vrida så man aldrig behöver få solen rätt på sig. Det är första gången vi använder det för vi köpte det under flytten. Den är köpt på IKEA. 

 

   

Denna orginaluppsättning med gamla mjölkflaskor och hållare har vi köpt på Frejas Bod för 140 kr. Den kommer att bli en inredningsdetalj på balkongen sommartid. Vi skall ställa den på en hylla som vi skall sätta upp. Klicka här för att se en likadan uppsättning på en nostalgiblogg   

 

 

   

Sen var det då dags att inviga den halvfärdiga balkongen med en fika. Det kändes helt underbart än om jag inte kan sitta så länge. Under bordet har jag lagt några tidningar och ett par böcker ovanpå så man kan sitta där och läsa. Istället för krukan på bordet som tillhör ett fat i köket så skall jag använda mig av två färgade ölflaskor som har snygg form och såna är inne nu och det blir billigare att återanvända en flaska  

 

 

Detta inlägg har jag skrivit men min man skall få komma in ibland och fortsätta som bloggvikarie emellanåt eftersom jag har såna besvär med ryggen. Om det är nån som vill gästblogga hos mig så är ni välkomna. Bestäm ämne så talar jag om sen hur det går till.

 

 

 

 

 

   

 

#Balkong #Vagn #Kaffe #Tidningar #Mjölkflaskor #Parasoll #Sam #Freja

Av Malin wiper - 12 juni 2015 08:15

  

 Hatt provad på Frejas Bod...     


  

Det är härligt att Vaggeryd har Fred Edqvist och hans Data/Datorbutik. Här får man förutom support och ett vänligt bemötande också ett bra urval av datorer, skrivare, skärmar och förbrukningsvaror. Det blir liv och rörelse i den gamla stationen.        

                                                   

 

Klicka här för att komma in på Edqvist It:s hemsida. Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget där dom också är representerade. Där finns även uppgifter om öppettider 

 

  

Det är bara att kliva in och botanisera... 

 

Här är en läcker liten sak med löstagbar skärm, lätt att ta med sig.


Som ni ser fastnar jag alltid vid fyndbordet...

 

 

                          


  

Gott om färgpatroner är det. 

 

  

Hörlurar "headset" i höjden... 


 

Pärmar, papper och diverse 


     

Det blev lite färgglada papper, mapp och klumppåse...


En pärn för viktiga papper slank också med...


         

Fint förpackade hörsnäckor syntes lång väg. Nästan allt finns i "Vår Lilla Stad" 

 

Violetta med Friday I'm in love 

 

                         

 

 


#Edqvist #Dator #Färgpatroner    


Av Malin wiper - 11 juni 2015 14:00

  

Wiper was here...  Jag hamnade på Jonssons Konditori i dag när jag var nere i centrum och det sjöd verkligen av liv. Jag visste inte att det var examen för många skolor i dag, det gjorde att det var full fart överallt. Jag satt ute i skuggan och bara myste med en god smörgås som jag fick nygjord med ost och skinka. I dag vaknade jag på rätt sida och känner mig lite piggare och då är det läge att passa på att njuta. Jag hade lite ärenden i centrum också.  

  

   

   

En bit bort stod denna fina vespa. Jag fick zooma rätt mycket så bilden är lite suddig  

 

Långt men häftigt klipp på massor av vespor och dess historia. När vi var till Italien på 1990-talet så var gatorna fulla av vespor och det var konstigt att det inte hände mer olyckor för det kördes fort och det var som ett myller av alla slags fordon och såg inte ut att vara sån ordning som här. Kändes som man var med på en filminspelning...  rätt kul faktiskt. Jag skulle själv vilja ha en vespa. Köpte en moped som såg lite ut som en vespa men den blev stulen innan jag hann åka första turen 

 

   

Jag ringde min man på hans jobb och frågade om han ville ha skinkdelen på min smörgås för det räcker med underdelen för mig. Det ville han och kom ut för att hämta den.

 

   

Här är han på väg tillbaka till sin fina arbetsplats i Magnisa Stuga              

 

   

På torget var det verkligen full rulle och folk såg ut att njuta.Dom hade satt ut extra bänkar och bord utanför Ritz Konditori dagen till ära


   

Jag var sen in på Salong Hon & Han Frisör Interiör för att köpa krukor i form av muggar, dom har tyngd så dom står stadigt antar att dom är i betong. Den stora skall jag ha på balkongen på ett avlastningsbord och den lilla skall jag ge till min son eftersom dom har  marint motiv med ankare, han är ju ute och seglar nu och har det toppen. Blomman köpte jag på Acleja blomsterhandel för endast 39 kr.  Den stora krukan är 14 cm hög och den mindre 11 cm.          


    

Jag har även köpt denna trädgårdsdam som fanns på  Frejas Bod  second hand för bara 20 kr. Den skall också stå på balkongen. Jag har väldigt svårt att bestämma saker just nu så jag tar en dag i sänder tills jag piggnar till lite mer.  Jag kommer också att njuta av värmen i sommar för första gången på flera år eftersom jag har svettats så fort det blivit det minsta varmt men nu efter min sköldkörteloperation så verkar det som termostaten i kroppen har förändrats. Den friska delen har tagit över helt och sköter sig bra...  . Vi vill så gärna bjuda hem våra vänner men det är så stökigt hemma och det tar lite tid när man inte kan göra allt på en gång men vi är på väg. I helgen skall balkongen vara så pass i ordning så man kan sitta där.                

 

 

Favorit i repris med The Beach Boys and Lorrie Morgan      


             

 

#Jonssons #Ritz #Torget #Examen #Magnisa #Acleja #Freja #Salong #Lorrie #Boys

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards