Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2015

Av Malin wiper - 17 juni 2015 18:45

  

Hej på er! Jag fick tid hos en läkare på Vårdcentralen i förmiddags. Nu har det gått 34 dagar sen ländryggen började krångla igen och jag stod inte ut längre. Det var en ung läkaren som hette Adrian som hämtade mig i väntrummet, kom inte ihåg hans efternamn Han var väldigt noga med att undersöka hela ryggen och kollade även känsel och reflexer, han skrev ut bättre medicin i form av Diklofenak som tydlingen är mer effektiv mot ryggont. Sen skickade han mig på provtagning, jag tror dom tog hela 7 rör med blod. Om nån vecka så får jag svar och han skall ringa mig också men han ville inte remittera mig till röntgen förrens han fått provsvaren och det är ju helt rätt. Han sa att jag även kunde kontakta sjukgymnastiken igen för där har dom akupunktur som jag kan få för resten av ryggen och nacken. När ländryggen blir påverkad så blir det som en kedjereaktion så man kan få ont i resten av ryggen också. Det har blivit så bra på Vårdcentralen nu med toppenläkare och personal. Det var en period som det var lite sämre men nu kan man inte klaga.  

 

   


På sista tiden har jag blivit så påverkad även psykiskt av detta  så jag har blivit mer känslig och gråtmild. Promenaderna kommer jag att fortsätta med så länge jag lever och kan gå. Det är dom som håller mig uppe för då har jag mindre värk i ländryggen. Jag måste även gå ner i vikt för att underlätta för ryggen men det har varit svårt eftersom jag tröstätit men nu börjar min man och jag få grepp om situationen för han måste ju också promenera för han har ju diabetes.

 

Jag skulle egentligen inte komma in här i dag för jag hade två förskrivna tidsinställda inlägg, men jag kunde inte låta bli...  . Min man hjälper mig att fixa bilderna i fotoprogrammet så jag slipper det tar sån tid och jag sitter ju ändå högst 15 minuter åt gången. Här har vi jättekallt nu så det känns mer som tidig vår eller varm vinter...  . Satt och huttrade på balkongen i morse med en pläd.. .   Ha en skön kväll trots kylan...  

  

 

 

 

Jag såg  en vit andunge i Linnarbäcksparken, det är första gången så det är nog genetiskt från tamand. Andungarna har växt snabbt och såg halvvuxna ut när jag var till parken i går. Vit and är tydligen inte så ovanligt läste jag om på google. Den har pigmenterade ögon så det är ingen albino eller "avvikande". Vit färg förekommer spontant hos vilda änder men många änder i städer och samhällen är dessutom uppblandade med tamankor coh då kan vita vara vanligare  

 

  

 


      Här kommer så passande "It's cold outside med Willie Nelson & Norah Jones 

 

 

  

#Vårdcentralen #Adrian #Ländrygg #Willie #Norah #And

Av Malin wiper - 17 juni 2015 13:30


  

Detta är en AUDI QUATTRO (Spider) från 2011 som vi såg utanför Restaurang Spis. Jag fick en känsla av "Batman" för den var så låg och detaljerad. Huven såg ut nästan som den var klädd i tyg, min man säger att det är kolfiberfolie. Klicka här för att läsa om bilmärket

 

En sån här bil kan man få betala 700000-800000 kr för. 


 

Bilen är en mer sportigare modell av Audi Quattro

 

 

Seal med Kiss From A Rose (Batman Forever) 

 

 

  

   

 

 

#Audi #Spyder #Batman

   

Av Malin wiper - 17 juni 2015 08:00

                               


Jag fick för ett antal år sedan en handgjord liten fin väska av min svägerska Mrs K..   till en högtidsdag. Jag gillar den till tusen och har varit väldigt rädd om väskan som har tenntrådsbroderier och är ett fint hantverk. Jag brukar ha den mest på sommaren men den passar även på vintern om man skall ut på nåt kul och behöver en liten mindre men snygg väska 

 

Hon som tillverkat denna väska och tenntrådsbroderierna heter Astrid Lahti-Lind från Umeå

           

 

Klicka här för att komma in på ett ställe där det finns tenntråd. Klicka här för att komma in på ett ställe med tenntrådsarmband



    

Så här ser den ut där den hänger bland andra småväskor men denna bräcker dom alla  


  

 Inte nog med det utan inuti väskan ligger en liten portmonnä (börs) som också har tenntrådsbroderier. I går när vi var ute och åt lunch på vår restaurang Spis så hade jag väskan, den är så lätt och bekväm och rymmer mer än man tror. Den hängde även med på vår bröllpsdag 

 

   



 


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om ett mordförsök som skedde inte långt ifrån vår bostad häromdan. Där kan ni klicka er vidare till en tidning. När vi går ut så kan vi se brottsplatsen. Obehagligt till tusen 

 

 

#Väska #Tenntrådsbroderi #Börs 

Av Malin wiper - 16 juni 2015 14:15

   




  

Jag har länge velat testa istet som dom fått hem på Ritz. I går var det dags för vi hade tagit två promenader ner till centrum för att köpa blommor och då satt vi oss på Ritz uteservering och köpte varsin burk med iste av olika sorter. Vi hade ingen bil i går för den var på lagning igen.

 

Mitt iste hade aprikossmak (till vänster) och min mans bärsmak. Vi tyckte båda att aprikossmaken var bäst för den var lite mustigare, fruktigare, syrligare och smakrikare. Det finns några smaker till och dom får vi testa senare. 

 

 

 

 

 

 

Istet var Rooibos och märket Bos ice tea. Klicka här för att komma in på deras hemsida Bos är ett svenskt märke Iste, som använder rooibos som den viktigaste ingrediensen. Företaget grundades av Grant Rushmere och Richard Bowsher, en rooibos te bonde och entreprenör. Det initiala utbudet av ice tea inleddes i juli 2010, och har blivit mycket populärt i Sydafrika. BIM:s huvudkontor ligger i Woodstock, Kapstaden  


  

Detta kan jag skriva under på. Kul att dom har en tavla där dom skriver lite olika texter


  

Vi hade sån fin utsikt när vi avnjöt tet. Här ser man Jossans man med deras två härliga barn. Jossan är delägare i Ritz och dotter till Åsa. Cykeln var ju hur läcker som helst också. Killen ville inte ha sin hjälm på för han hade en sån snygg hatt som han var förtjust i...  Det var lite Frank Sinatra över hatten, han var ju så fin i den också. Lillflickan satt där lydigt innan ekipaget åkte iväg. Pappan hade sån bra hand med barnen så man njöt av åsynen

 

Då passar det med lite Frank Sinatra som var förtjust i hattar också. 


  

I ena cafélokalen så var det reserverat och det såg så läckert ut med stolen och lappen. Härligt att det hyrs ut, det gäller att vara flexibel och dom är ju så duktiga där på allt från bakverk, smörgåsar, lunch och nu även frukostar och afternoon tea. Jag gillar dessutom stolen som andas lite 1960-tal, tidlös modell som bara blir snyggare med åren


  

En dag delade vi på en smörgås och jag tar alltid underdelen med ost och min man överdelen med skinka  

 

   

Nu vet jag varför mina bilder blivit så disiga och ljusa dom sista dagarna. Det var smuts på linsen, så tråkigt men nu har min man fixat till det. Jag trodde nu att kameran var helt slut...  . Det har varit sol och fint hela dan fram till nu 14.00 då det ser ut att bli regn för himlen är kolsvart. Ha nu en fin eftermiddag kära läsare  



#Ritz #iste #Rooibos #Bos

Av Malin wiper - 16 juni 2015 08:30


    

      

Vi bestämde oss för att använda oss av vårt gamla campingbord på balkongen istället för det lilla glasbordet som är alldeles för litet. Här kan tre sitta i soffan och en på kortsidan av bordet. Campingbordet går att fälla ihop och är nog från 1960-1970-talet. Det fanns kvar i vårt egna hus när vi flyttade dit och då hade vi det på altanen. Sen gick vi iväg till Acleja Blomsterhandel Interflora Fresh  för att köpa lite blommor till väggen bakom och nu har vi fått upp dessa. Vi skall klä om sofflocket med nåt tåligare tyg                     

 

   

Så här ser dom flätade hängarna ut        

 

     


Vi köpte även blommor till så det ser ut så här på nära håll. Det blev jättebra så det finns mycket att välja på hos Christians fina blomsterbutik och man får skynda sig för det är en väldig åtgång på allt. Soffan skall få kuddar när vi hittar nåt passande, det blir även nåt högt på golvet för blommor så det blir lite mer ombonat.  Nu skall vi även köpa fler blommor till andra sidan där vi har en hylla    

 

   

När vi ändå var där så fotade jag lite blommor och annat. Här en bukett som Christian satt ihop till en kund. 

 

 

Färgstarkt och snyggt             


 

   

Här har jag varit ute på dera uteställe där dom har växter för uteplatser. Påhittigt att sätta blombrickan på två krukor, men deras fantasi verkar aldrig ta slut.

 

   

Dom har fått hem såna snygga flaskor i olika storlekar och fägnyanser. Sen är det knutet snören upptill så dom ser jättefina ut. Tyvärr så har kameran börjat strejka så bilderna är inte så glasklara som jag skulle vilja. Vi fick tyvärr fel på bilen igen och sånt måste man åtgärda först

 

   

Här ser man två olika storlekar och i en blå snygg nyans, det finns även i brunaktig nyans. Jag är sugen på en sån också att ha på campingbordet, än om jag redan har två ölflaskor i liknande modell men dom kan jag sätta på hyllan istället. Dom är inte så dyra  


 

  

Dessa vaser var jättefina i två olika nyanser, det är en sån vas som är tidlös i sin utforming och mönster. Jag har sån lust att köpa en själv och priset är 99 kr. Den har en liten "retrokänsla"

 

  

Dom har såna här fåglar i plåt i både mörka och vita  spräckliga. Vi har köpt en sån liknande lite hög som vi skall ge bort. Snyggt till en som har trädgård eller altan att sätta mellan blommor, passar även inomhus

 

  

Den här fina fudgekartongen fick jag av Christian

 

   

En sån här kruka har vi själva och dom finns i olika storlekar   

 

 

 

 

           

 

#Acleja #Christians #Hängarna

Av Malin wiper - 15 juni 2015 13:00


  

I går åkte vi en tur till Sandsjöbaden som ligger strax före Hook. Vi ville inte åka hem direkt efter att vi varit till Byarums Hembygdsgård. Tur att det finns så mycket fint runt oss när man inte kan åka  så långt på grund av ländryggen. Vi har varit till Sandsjöbanden några år i rad för vi brukar åka runt till en hel del små badställen bara för att njuta av medhavd fika och få lite mindfulness. Vi var helt ensamma där så vi gick omkring och kollade på båtar och bara slappade. 

 

 

Pick gifs


Klicka här för att se vad jag skrev 22 juli 2014 då vi var dit. Klicka här för att se vad jag skrev 29 april 2013. Klicka här för att se vad jag skrev 5 augusti 2012


  

Här sitter jag och kollar ut över sjön                    

   

   

Det finns både små båtar på land och i sjön. Fast jag begränsar mig lite nu vad gäller bilder 


  

Min man både njuter och hittar fotomotiv.  


  

Senare på eftermiddagen blev vi sugna på sushi som dom numera har på Nha-Trang varje onsdag och söndag. När vi gick ut på balkongen för att äta så insåg vi att detta bord inte kommer att funka. Vi skall köpa ett avlångt smalt bord så vi ryms 4 personer därute. Detta bord tar vi in i lägenheten och sätter i ett hörn som reserv.


  

Vi lånade en borrmaskin av våra vänner (slagborr) och satt upp en hylla på ena väggen som jag nu skall pynta lite men vi måste köpa fler växter för det skall bli lite som en både blomhylla och lite annat på. Det är bara det övre hyllplanet som är klart, dom andra satt jag dit lite saker tillfälligt tills vi köpt blommor och även hittat lite fler passande saker på vinden. Hyllan hade vi i förra köket där det rymdes lite mer. Den är köpt på Sam Hjälp second hand och kostade ca 100 kr och ser helt ny ut. 

 

   

Campingbordet har vi satt på sidan om hyllan så behöver vi inte fälla ihop det utan ha lite blommor där också. Vi köpte det i april 2013 på IKEA. 

 

 

Här ett klipp vi spelade in då för att visa hur fiffigt man fäller upp och ner bordet. Vi har med det ut på badstranden. Klippet är rätt dråpligt...  Vi bodde då i vår förra lägenhet  

 


Liten nostalgitripp med The Beatles  With a Little help from my friends. Låten passar bra för vi har ofta fått hjälp av våra vänner A-G och L-G. Nu sist slagborrmaskinen, sen värmedyna innan jag fick en av min man, stol och släpkärra vid flytt...  Jag tillägnar låten till detta fina par. I morgon skall jag ringa till Vårdcentralen och försöka få en tid hos en läkare för nu har jag haft detta elände i ryggen 33 dagar. Ha det bra och njut ni som har semester...  

 

  



#Sushi #Nha #Hylla #Balkong #Beatles #Slagborrmaskin

Av Malin wiper - 15 juni 2015 08:30

       


  

I går firade vi 24-årig bröllopsdag och dagen började vi med att dricka kaffe i våra "hjärtekoppar" som vi brukar använda på "Alla Hjärtans Dag". Eftersom vi träffades sent i livet så hinner vi inte fira guldbröllop därför blir det nåt extra nästa år när det är dags för silverbröllop, om vi lever då


    

Vi åkte sen iväg till Byarums Hembygdsgård som öppnade i går för säsongen. Vi tog varsin smörgås med ägg och ansjovis som alltid är fräsch och god. Bilden togs av en bekant till min man som heter Lennart "Charlie". Det var rätt kallt ändå i luften och jag blir så förvånad när jag fryser för det har inte hänt på många år.


  

Jag fick även fota Lennart "Charlie" som fotade oss  

 

  

Bakom hembygdsgården finns det masstor av sittplatser

 

 

Numera har dom även en fin scen och underhållning varje söndag 

 

Min man hade ett gammalt kasettband Med David Allan Coe och när jag var hem till honom första gången på middag, då fick jag  lyssna till David Allan Coe och  denna låt som var med på bandet. Det gjorde att det blev "vår" låt.  

 

                  

Vårt bröllopsfoto. Vi upptäckte att dom flesta av våra fotoalbum fortfarande finns på vinden efter vår flytt, så nu skall vi leta fram dom. Vi gifte oss i Hällefors Kommunhus 1991. Vigselförrättaren hette Hasse och var kommunalråd, men vi kommer inte ihåg hans efternamn så jag får kolla i vigselbeviset.  

 

       

Efter att ha promenerat ett tag innan vi åkte från Hembygdsgården så kändes min rygg bättre så vi bestämde oss för att åka till en badstrand i närheten av Hook. Det var bara 4 km dit så det funkade. Det ryms inte i detta inlägg så det kommer senare.   

 

       

Nån gång på 1990-talet då vi åkte till Göteborg och besökte Liseberg. Det fanns en atelje då där man kunde få klä sig i gammaldags kläder och bli fotad. Min man gjorde ett misstag som vi har skrattat åt många gånger. Han glömde ta av sig sina pilotbågar...   Kläderna var konstruerade så att man bara drog på sig dom ovanpå sina egna kläder. 

 

     

 

 

Önskebrunnen Liseberg 

 

Nu skall jag bli lite personlig: Det var just på Liseberg en lite luggsliten Malin stod i slutet av 1980-talet för att slänga en slant i "Önskebrunnen" som fanns där då och kanske nu. Jag stod där och blundade och tänkte på vad jag skulle önska mig. Min önskning blev som följer: en trofast, pålitlig och rolig man, helst lång med blont hår, glasögon och skägg...  . Sen glömde jag bort det hela tills jag gick in genom en dörr till en fackföreningskurs och där satt just en man som stämde in utseendemässigt på min önskning...  Jag tänkte: han är nog gift, han tänkte, där är hon ju.



                                 

Animated gifs

  


#Bröllopsdag #Hembygdsgård #Byarum #Charlie #David #Önskebrunnen #Liseberg

Av Malin wiper - 14 juni 2015 15:00


  

När min man och jag satt på balkongen i går så dök denna fina Rolls Royce Silver Spur upp. Den är från 1988 och så välskött. Bilägaren har fått mycket beröm för färgen som är ovanlig på en sån bil


  

Sen gick min man ut och frågade om han fick fota hela bilen och det gick bra. Bilägaren är med i "Götaströms Motorhistoria Klubb" och har varit med på många träffar med bilen. Han kör även brudpar ibland i bilen


  

Framtill sitter denna fina utsmyckning som kallas Spririt of Ecstasy

  

Jag behövde inte dölja registreringsskylten för det brukar jag alltid fråga om. Jag stod på balkongen och kollade bilen


  

Motorn var ren, fin och välskött



  

Det vi åt på balkongen var en pytt på bönpasta, kyckling och grönsaker. Min man fixade till anrättningen som blev jättegod. Vi använde lite av kryddan på bilden under som vi köpte på Daallo Livs i onsdags.  

 

  

Kryddan heter Marv och passar utmärkt till pasta. Min man hade kryddat alldeles lagomt mycket. Jag är inte till mycket nytta i köket just nu utan får duka och göra sånt som inte gör ont 

 

Mambo Italiano med Bette Midler, filmbilder från filmer med Sophia Loren


  

Denna gång testade vi den gröna bönpastan som heter "Fettuccine" som också var jättegod. Det finns tre sorter och vi har nu vant oss vid bönpastan som ger en känsla av att äta pasta fast den är gjord av bönor.  Klicka här för att se när vi åt bönpasta första gången efter att ha blivit tipsad av syrran och svågern  

 

 


#Rolls #Bönpasta #Bette #Sophia

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards