Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2015

Av Malin wiper - 18 mars 2015 11:45

  

I går mådde jag mycket bättre så jag njöt verkligen av att gå ut och promenera. Gick förbi denna balkong som kändes så vårig och fin. Jag gick ner mot centrum för jag ville fika och mysa en stund och se lite folk. Tyvärr är ryggen lite sämre igen och det beror på att jag suttit för mycket 

 

 

Avslappningsljud 


  

Kunde inte låta bli att fota sadeln som var härligt sliten   

 

     

Jag sittandes på bänk i mars 2013 utanför Salong Hon & Han, då hade inte utemöblerna kommit fram än hos Ritz. Nu har jag både nya glasögon och solisar som man sätter ovanpå och dom är fjäderlätta, det var inte dom jag hade före. 

 

  

Utanför Ritz Konditori så lyste solen på utemöblerna men just då satt inga folk där men annars brukar det vara fullt så fort solen visar sig 

 

Klicka här för att läsa vad som skrivs i Skillingaryd.nu om Åsa och hennes dotter Jossan som driver Ritz Konditori tillsammans med Kenneth Karlsson. 


  

Jag tog mig en halv bagel och en kopp kaffe. Den andra delen fick jag i en påse och gick sen till min mans arbete och överlämnade den till hans kafferast. Dessa bagel dom har är så otroligt goda och ibland är det skinka och ost mellan men denna gång ost och brie och det var  lika gott. Jag satt där och myste och kollade ut över torget


  

I går var det ärven lite torghandel 


  

Man kan även äta lunch på Ritz och kolla in dessa bestick med läckra våriga/påsk servetter



Åsa som driver Ritz Konditori har en bror som är fotograf Mattias Bokinge och han tillverkar även såna här inredningsklossar som man kan köpa på Ritz. Dom kan man även ge bort som present och det finns flera färger att välja mellan. Klossarna kostar 20 kr/st. Beställningen görs via kassan eller på mejl: bokinge@hotmail.com


  

Det finns även vykort att köpa som är gjorda av Mattias Bokinge och jag själv har köpt ett antal och dom är jättefina. Sen spelbutiken försvann så har man haft svårt att hitta vykort med motiv från Vaggeryd och Skillingaryd mm, men nu finns det hos Ritz och det uppskattas 

 

Klicka här för att komma in på Fotograf Mattias Bokinge facebook

Det var länge sen man hörde nåt från Lisa Stansfield. Dök på henne på Youtube när jag letade musik. Här kommer hon med låten The real thing. Lisa Stansfield föddes 1966 i Rochdale, Greater, Manchester och är en brittisk sångerska. Hon är mest känd för låten "All Around the World" från 1980. Hon började sin karriär i tonåren som soloartist 1980, men utan några som helst framgångar. Efter att ha arbetat som barnprogramledare i brittisk TV blev hon sångerska i soulgruppen Blue Zone som 1988 fick en mindre hit med låten "Jackie". Den första stora framgången kom 1989 när hon sjöng på Coldcut´s hitlåt People Hold On.  

 

Klicka här för att komma in på hennes facebook 


       

Min man var tvungen att gå till läkaren i går för hans hosta hade blivit värre och han är ju i riskgruppen som både har diabetes, har haft stroke och hjärtinfarkt mm. Läkaren sa att det är så många nu som har fått denna allvarliga virus så dom har full rulle på vårdcentralen. Dom i riskgrupperna och såna som mig som opererats nyligen ger dom penicillin. Så nu när jag är klar med min kur så börjar min man på sin. Han fick även hostmedicin en jättestor flaska så jag kan också ta när jag börjar hosta. Fast det känns som jag nu är på bättringsvägen och inte lika trött.  

 

   


Kul klipp...  Förr i tiden  var det vanligt att man satt med huvudet över ett handfat med ett medel man skulle inandas och även en handduk över huvudet. Själv kan jag inte komma ihåg om jag tillämpat denna metod... . Jag ser att jag fått fler läsare på sista tiden så jag vill hälsa er välkomna till min blogg...    


 


#Ritz #Klossar #Vykort #Bokinge #Bagel #Lisa #Penicillin

 

Av Malin wiper - 18 mars 2015 07:30

  

Det kom ett brev till mig i går med en fjäril på...  så passande. Det visade sig komma från min bloggläsare och vän Lena. 


  

Hon har skickat dessa fina klistermärken till mig i form av fjärilar...  Så gulligt gjort, tusen tack snälla du. Jag är barnsligt förtjust i klistermärken som jag i många år haft som utsmyckningar på brev och gratulationskort. Jag skapade collage till många födelsedagar förr och använde bland annat klistermärken. Dessa som jag fått av Lena är så ursnygga och glittriga. Dom finns att köpa på Panduro hobby. Vi har ett Panduro nu på A6 köpcentrum och jag fick sån lust att gå in där och kolla nästa gång vi är i Jönköping



  

På nära håll                       


Vackraste arian från operan Madame Butterfly av Giacomo Puccini. Den operan skulle jag vilja se i verkligheten        

  

 

Gissningstävlingen är flyttad till torsdag morgon för jag kan inte sitta vid bloggen i dag på grund av ländryggen. Jag har några färdigskrivna inlägg som kommer in under dagen

 

 

#Lena #Klistermärken #Fjärilar #Panduro #Madam


Av Malin wiper - 17 mars 2015 16:30

   

                                                                                                                    Book lamp




     

Så här ser Kim Anderssons nya bok ut som min man fick signerad i lördags. Jag hade lite feber och hostade lite för mycket för att gå. Min man kunde inte ta några bilder för det var packat med folk och Kim hade fullt upp med signering och att prata med köparna. Jag gillar omslaget som känns så positivt och ljust. Klicka här för att se vad jag skrev om Kim Andersson inför bokreleaset 

 

Klicka här för att komma in på Kim Anderssons facebook. Klicka här för att se vad Skillingaryd.nu skriver om Kim Anderssons 


  

När man köpte boken så fick man även en sån här fin påse att frakta den i. Så kul med hans namn på påsen och den roliga texten, den skall sparas

  

Så här ser boken ut signerad av Kim   

        

  

Inte nog med detta utan min man fick med sig en "Kim Harry-penna" också. Jag har ju själv lite svårt för att läsa böcker i och med min utbrändhet och nackskada men jag har läst hans förra bok än om det tog tid. Just nu läser jag färdigt en annan bok som jag kommer att recensera sen. Sen har jag några böcker till som bloggvänner skrivit som jag har på kö. 

 

Här ser man hur det går till att tillverka en kulstpetspenna i trä. Förr när man skrev mer för hand så var mitt favoritmärke Parker som var lite smalare än Ballograf. Denna kulspetspenna i trä är ju urtjusig. 

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se  vem som fått "Årets Turismpris" på Jönköpingsgalan. 

 

OBS!  

 

 

 På torsdag kommer en gissningstävling på bloggen. Hoppas ni vill vara med och gissa för jag har priser så det räcker till 3 personer. Jag hade tänkt ha tävlingen i morgon men jag har suttit för länge vid datorn några dagar så ländryggen börjar ta stryk igen. Tar en bloggfri dag i morgon men har några färdigskrivna inlägg.

 

 

 

#Signering #Kim #Penna #Påse #Vaggerydstorget #Turismpris

 

Av Malin wiper - 17 mars 2015 11:15

  

Vår fina Restaurang Spis har fått sig en ansiktslyftning vad gäller uteplatsen. Förut var det en helt öppen uteplats men nu är mer än hälften inbyggd. Dom har gjort det så estetiskt tilltalande så det passar in så bra i färg och form till huset för övrigt. Klicka här för att komma in på deras facebook                  

   


  

Närbild utanför. Klicka här för att läsa ett inlägg från november 2014 då vi var dit och åt deras goda mat. Klicka här för att läsa ett inlägg från mars 2014. Klicka här för att se när vi tog hämtmat från Spis


  

Kolla så snyggt det är innanför glasdörren. Jag skall gå in dit och fota lite mer så småningom  

 

   

Så här såg uteplatsen ut före när den var helt öppen

 

  Här tar jag en selfie 2013 med en kamera!!!!!!!!!!!!...  mot en spegel. Denna kamera var en av mina första digitala och den snyggaste jag haft. Den var guldig som en guldtacka och man fick en känsla av "James Bond" Goldfinger. 

 


Ledmotivet till filmen Godlfinger (1964) som sjungs av Shirley Bassey

 

 

 

#Spis #Uteplatsen #Selfie #Kamera #Goldfinger   

Av Malin wiper - 17 mars 2015 07:15

   

  

Min man började helt plötsligt att samla på tomma toarullar och jag undrade vad det var frågan om...  Det visade sig att han hade fått idén från nätet. Det gäller att ha en lite finare kartong med lock och han valde denna 



När han hade fått tillräckligt med rullar så limmade han fast dom i botten på kartongen och sen är det bara att förvara småsladdar ex USB och andra mindre. Han börjar bli ordningsam min man...  


    

Nu skall han börja fylla dessa rullar och sen bara ta fram kartongen när han så behöver. Undrar om han verkligen har så mycket småsladdar men jag blir inte förvånad för han har en tendens att samla på sig saker. Själv vill jag ha ordning och veta vart allt finns och helst så lite som möjligt för jag känner mig ofri när det blir för mycket saker omkring mig och även i förrådet. Efter flytten så fortsätter vi nu rensa på vinden och nu är det mest min mans saker som överväger. Jag har flyttat så många gånger i mitt liv och rensat varje gång så jag har knappt nåt gammalt kvar utom en del minnessaker. Möblemang har jag bytt många gånger genom livet

 

  

  USB-hub i katt-design 


Liten tillbakablick på datorer. Dom blir säkert samlarobjekt och inredningsdetaljer så småningom som allt annat. Tänk vad mycket som hänt på ganska kort tid. 


  

Min mans hosta har blivit värre så han skall ringa Vårdcentralen nu på morgonen. Min har lugnat ner sig men jag är så trött så jag kom inte ut nåt i går men i dag måste jag som det så knäppt heter "ta mig i kragen". Solen skiner redan och det ser rätt varmt och vindstilla ut.     

 

 

  Ha en skön dag kära bloggläsare och sköt om er...   

 

 

 

 


#USB #Förvaringstips #Tillbakablick

Av Malin wiper - 16 mars 2015 15:30

Elis Regina & Toots Thielemans med låtenWave. 

 

  

Elis Regina dog tyvärr redan vid 36-års ålder 1982 i en överdos av alkohol och kokain. Så tragiskt när hon hade tre små barn. Hon hade hunnit spela in ett flertal bästsäljande album under sin karriär. Hennes dödsfall gav upphov till landssorg. Elis Regina har sålt över 80 miljoner album. Hon var en Brasiliansk sångerska som föddes i Porto Alegre. Jag kom ihåg när hon dog för det var landssorg i Brasilien och jag kände till henne på grund av att min sons pappa var ett fan av henne. Han och sonen åkte sen till Brasilien och rester runt. Hon inledde sin songkarriär redan vid 11 års ålder i ett barnradioprogam, O Clube Do Guri som sändes på Rádio Farroupilha. 

 

Elis Regina kritiserade ibland militärdiktaturen i Brasilien, som förföljt och lansförvisat många musiker från hennes generation. I en intervju i Europa 1969 sade hon att Brasilien styrdes av "gorillor". Hennes popularitet gjorde att hon slapp fängelse, men hon tvinades till slut av myndigheterna att framföra Brasiliens nationalsång under ett framträdande i en stadium, något som vid den tiden upprörde många i den brasilianska vänstern  

 

Klicka här för att höra hennes dotter Maria Rita sjunga, hon har gått i sin mors fotspår. Klicka här för att läsa om sonen som är skivproducent och brasiliansk entreprenör. Klicka här för att höra hennes son nr 2 sjunga. Alla tre barnen har yrken inom musiken

 

 

 

 

Sen har vi då Toots Thielemans som föddes 1922 i Bryssel och är en belgisk jazzmusiker. Hans specialla stil består av att spela gitarr och vissla unisont till (även imporvisationerna) och dels i att spela kromatiskt munspel, vilket har en speciell klangfärg, stilen är lätt, luftig och mycket melodiös. Trots sin ålder har han fortsatt vara aktiv och våren 2008 höll han en konsertturné i Sverige där han varit mäkta populär genom åren. När jag växte upp var han ofta på tv och svenskarna älskade honom så även mina föräldrar.

 

 

                 

Hohner harmonica 

Han har gjort musiken till flera filmer, bland annat Dunderklumpen. I denna film lånade han även ut sin röst till rollfiguren Pellegnillot. Han har även medverkat i Svenska Ords revy Hålligång            



Toots har spelat med många välkända jazzmusiker som exempelvis Miles Davis, Charlie Parker, Quincy Jones, Peggy Lee, Putte Wickman, George Shearing, Ella Fitzgerald, Shirley Horn, Oscar Peterson, Sonny Rollins, Oscar Castro, Svend Asmussen, Monica Zetterlund, Milton Nascimento, och Elis Regina. Han har även samarbetat med popartister som Paul Simon och Billy Joel.


#Elis #Toots #Munspel #Brasilien #Byssel 

Av Malin wiper - 16 mars 2015 14:00

 

Hon inspirerades av Mumindalen i sina animeringar



Jag har haft en bloggvän som kallade sig för "Filifjonkan" och gjorde fantastiska animeringar i sina inlägg, var där varje dag och kollade och hon verkade vara en sån fin person också. Hon försvann sen för hon fick ont i kroppen och kom tillbaka lite då och då. Nu gick jag in igen och såg till min förfäran att hon dött, jag blev så otroligt ledsen och sorgsen, det är hennes dotter som meddelat oss detta. Visste inte att hon var så sjuk utan trodde hon tagit en lång paus från bloggen eftersom hon hade besvär med kroppen. Tyvärr hade jag inte varit inne där på ett tag men nu såg jag att vi fått information ang detta, men jag kommenterade några gånger i hennes sista inlägg. Nu har två bloggvänner gått ur tiden och det känns så tråkigt och tomt.  Till dottern vill jag beklaga sorgen och känner med dig.

 

 

   Rest in peace kära bloggvän

 

 

 

 

#Filifjonkan #Bloggvän #Peace   

 

 

Av Malin wiper - 16 mars 2015 11:45


  

Vår hall är lite svår när det gäller mattor. Vi hade en lång röd matta i förra lägenhetens hall men den var både lång och bred. Vi köpte denna matta till den bredare delen men är inte nöjda för det passar bättre med en enfärgad eftersom vi har så många mönster i hallen


       

Klickbilder. På bild två ser man hur tomt det ser ut mot ytterdörren  

    

Två bilder från vår filminspirerad hall i förra lägenheten när vi höll på att flytta därifrån. Vi hade större, gästtoalett och ett stort badrum med fönster. En sån lägenhet hade jag kunna bo i resten av mitt liv. Det var en gammal tandläkarmottagning så den var verkligen annorlunda. Fast nu trivs jag bra här också där vi har större balkong och det är lugnt och skönt och vi har mer ljusinsläpp. Bor vi kvar så får vi så småningom både kök och badrum reparerat och då tas badkaret bort så vi får dusch och tvättmaskin. Man vet inte vad som händer i framtiden så inget överraskar mig längre   


  

Vi köpte 3 tunna mjuka mattor på IKEA som vi satt ihop till en enhet och så här blev det. Dom är gummerade på baksidan så dom ligger stilla. Dom är lite blågrå så dom passar till soffan som har blå ränder och även dom röda tonerna som finns lite överallt. Mattorna kostade 399 kr/st. Dessa mattor gav hallen en varmare och mer välkomnande känsla. Mattorna är 2 meter långa och 82 cm breda/st. Vi har fått vänta med att köpa dom för dom tar slut så fort på IKEA så jag förstår att dom är en storsäljare. Dessutom mjuka att gå på


Klicka här för att se hur man gör mattor industriellt


Förkylningen har dragit sig tillbaka lite och jag hostar inte lika mycket och snuvan är lindrigare. I dag tog jag den sista penicillintabletten, och hoppas jag blir lite piggare för man blir trött av att gå på penicillin. Jag ropar inte hej än för denna virus har varit seg och rethostan kommer nog att stanna ett tag, jag är rätt slut i kroppen nu. Håller ändå på att pyssla lite hemma med att dammtorka och bäddar rent i sängen. Efter lunchen skall jag försöka ta mig en liten promenad för det är rätt vindstilla och solen kom fram före 12.00 Hoppas ni haft en fin och givande helg och får en bra vecka. Tack för att ni tittar in till mig, och ni är många nu...  Min mormor sa alltid "Jag tackar allra mjukast" och det låter så vackert.  

 

Njutbart och vackert

 

 

#Hall #Röllakansmatta #IKEA #Native #Fluites

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards