Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2015

Av Malin wiper - 21 mars 2015 07:45

  

Här ser ni Per Nord och Martin Forslander från Audio Video som blev "Årets företagare" 2014. På bilden ser ni Per Nord         

  

  


   

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget där man kan få föreslå vem som skall bli "Årets företagare" Förra året blev Audio video i Vaggeryd "Årets företagare". Vi har såna bra, kreativa, trevliga och  skickliga företagare i Vaggeryd.

 

Lite TV-historia från 1960-talet. Klicka här för att se lite TV-historia från 1970-talet 

 

 

I dag skulle vi ha åkt till min mamma men nu känner min man att han inte orkar för han har mer hosta igen och har bara tagit penicillin några dagar. Vi får åka nästa helg istället för då mår han säkert mycket bättre. Det snöar här för fullt så det känns som aprilväder. Hoppas ni har en fin lördag och helg att se fram emot. Sen vill jag säga att jag älskar era härliga gissningar i min gissningstävling, inom kort kommer upplösningen. Sköt om er kära bloggläsare...   

 

 

Fly like a eagle med Abba      

 

#Företagare #Audio #Vaggerydstorget #ABBA

Av Malin wiper - 20 mars 2015 15:30

  

När vi var på second hand sist så såg min man dessa assietter som hade ett tryck som passade mig som är en Caféälskare Vi hittade dom på Röda Korsets Second hand på Klostergatan. Dom kostade 10 kr/st och det fanns 15 st men vi tog 6 st och valde ut dom bästa. Jag har alltid gillat att fynda på second hand och det är bra med återvinning för miljön.   


  

Så här står det på assietterna och jag har letat på nätet efter detta bageri men det finns inget där det står A. Johansson utan bara Johansson så jag får luska vidare i detta och fråga nån infödd Jönköpingsbo om detta café har funnits där men det kan ju lika bra vara nån annan stad i Sverige. Det känns lite extra kul att detta tryck finns på assietterna

 

   

Kolla in vad bra fatet passar till tallrikarna vi köpte på Frejas bod. Nu kan vi ha denna assiett som förrättstallrik. 

 

   

Vi har även dessa kaffekoppar som faten passar ypperligt till. Det är helt otroligt att vi haft dessa kaffekoppar i mer än 15 år, dom är så tidlösa.            

 

   

Kaffekoppen heter "blues" och på nätet får man betala några hundra/kopp, men nu har jag sett att man kan få tag på dom mycket billigare på Tradera och andra ställen. Dom var otroligt dyra när vi köpte dom men då hade vi bättre ställt när vi var i full gång i arbetslivet. Designen är gjord av Jackie Lynd. Klicka här för att komma in på Tradera och se lite av hennes design. Klicka här för att komma in på Tradera där min man bjudit på två av dessa koppar för det har gått en liten bit ur en av dom vi har. Nu är det en som bjudit över honom så på slutet bjuder han 100 kr. 

 

Jackie Lynd föddes 1948 och är en svensk keramiker från Irland och England. Hon var anställd vid Rörstrand mellan 1974-1990. Jackie arbetade med unikt stengods främst med serviser som Isolde, Birgitta 1976, Japonica, Jenny 1977, Ingrid, Sierra, Maj, Nordica 1978, Nocturn, Prince, Fjord 1979, Diamant 1982, Galaxy 1984, Fleur 1985, Lili 1987, Linnea och Spira 1989 

 

                        

                     Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Jackie Lynd och läsa lite mer om                              henne   


     

 

Vad passar väl inte bättre än lite bluesmusik till kaffekopparna med samma namn. Här ser ni en fantastiskt gatumusiker som har enorm känsla och musikalitet 

 

 

Klicka här för att komma in på facebook vad gäller "Vi gillar olika". Klicka här för att se hur du stödjer kampanjen 

 

   Mitt bidrag till Rocka sockorna i hela Sverige 




#Kaffekoppar #Jackie #Tallrikar #Röda #Freja #Gatumusiker #Blues  #Sockorna #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 20 mars 2015 10:00

     

I dag begravs min blogg och fb vän Stevie, vi har skickat en blomma med tillbehör till kyrkan. Det känns helt overkligt och sorgligt att han inte finns längre och jag känner med hans familj och livskamrat Kim. Stevie hette egentligen Werner Puusta men kallade sig Stevie på nätet och innan facebook så kunde man vara anonym på sina bloggar och ha ett alias. Stevie hade så många vänner över nätet och han var en härlig person som man inte kunde låta bli att tycka om. Min man var också hans fb vän. Han samlade på nallebjörnar och använde dom i sina montagebilder 

 

                                         

 

Vi kommer att saknar dig och glömmer dig aldrig kära Stevie 

 

     

 

#Stevie #Begravs #Kim  

Av Malin wiper - 20 mars 2015 08:01

 




Eftersom jag bara fått en gissning på denna sak i min tävling så får ni här en ledtråd: Hår

 

 

Ni får gissa hur många gånger som helst det finns ingen gräns. Nästa gång visar jag saken lite närmare

 

 

 

 

 


Ni får fler ledtrådar senare om jag inte får in några gissningar. Klicka här för att komma in på gissningstävlingens inlägg och se priserna och när tävlingen är avslutad 

 

 

 

#Gissningstävlingen #Ledtråd



Av Malin wiper - 20 mars 2015 07:30

   

                                                                                                       Äggskalslampa 


  

Häromdan när jag var ner till centrum så tog jag mig en fika på Jonssons Konditori. Jag kan inte hejda mig när jag är i centrum för jag dras till våra Konditorier eftersom jag gillar att fika ute...  Madelen arbetade där i dag och dom är alla så trevliga

 

  

Jag tog mig en jättegod kaka som jag inte ätit förut. Den hade en jättegod fyllning under skalet


  

När jag var dit så var det påskpynt på gång och det blev så fint än om inte allt var klart innan jag gick 


  

Så vint och det blev i ett av skyltfönstren. En bricka med kaffekoppar och en fin burk med kakor i mitten av fönstret. Det såg så mysigt ut


  

En läcker och lurvig tupp gick att skåda i det andra fönstret 


  

Påskgula detaljer


  

Jag köpte med mig fyra sorters kakor 6 av varje. Jag orkar inte baka just nu och dessa kakor är jättegoda och välbakade. Sen la jag allt i lager och frös in allihopa tills det blir tillfälle att bjuda på

Musik från filmen Cinema Paradiso med  Yo- Yo Ma and Chris Botti  

 

 

I dag helgen skall det tydligen bli kallare och snöa men än så länge så ser det klart och fint ut ute än om himlens är lite grå.  Det skall bli solförmörkelse i dag och dom sa på tv att man skall undvika att titta på solen för solglasögon räcker inte till utan man måste då ha skyddsglasögon. Hoppas ni har en fin fredag att se fram emot. Jag kommer att dammtorka i vardagsrummet, får ta ett rum i taget eftersom ryggen är lite sämre igen. Min man arbetar som vanligt men är sen ledig lördag och söndag.  

   



#Jonssons #småkakor #Påsktupp #Skylten #Cinema #Yo #Chris

Av Malin wiper - 19 mars 2015 17:15

  

  

I går förmiddag så var jag på väg till Selma klädbutik för att hämta en BH som jag beställt för ett tag sen. Då kom fina Ulrika ut som driver Selma, hon öppnade precis då och skulle ut med lite kläder som var nedsatta i pris. Kolla in henne och den snygga klänningen som klär henne suveränt bra. Fast bilden blev lite diffus eftersom det blev så ljust i bakgrunden


  

Till klänningen hade hon ett ursnyggt halsband som finns att köpa i butiken och det finns även armband i samma.           


  

På denna stång utanför butiken hänger blusar och jumprar som är nedsatta med 20% 


  

Denna fina glada tjej praktiserar just nu hos Ulrika och hon hade sån kraftfull snygg hårknut


  

Nu är det inne med hängslen igen som man antingen har på sig eller låter hänga som här 

 

Detta var lite vågat med påmålade jeans. 


  

Snygg tunn jacka med vit stickad jumper under


  

Tvärrandig koftkavaj som passar lika bra till vardags som till en vår och somrig festkväll 


  

Dom har tapetserat om väggen in mot provhytterna så det passar så bra nu i vår och sommar. Där till vänster finns nattlinnen och en del BH och trosor 

 



Cerisfärgade knälånga byxor inför sommaren (piratbyxor) kallades dom förr. 


  

Rosa, marin och vitt är en av färskalorna i sommar


      

En blandning av gult och kornblått


Det kommer ett inlägg senare med lite nya smycken från Selma 

 

Annie Lennox  med låten Summertime           



#Selma #Vårnyheter #Praktikant Ulrika #Annie

Av Malin wiper - 19 mars 2015 12:45

  

I tisdags när jag var in till samhället för att kolla runt och fika så gick jag förbi min mans arbete. Han jobbar på Magnisa Stuga, Museiföreningen och vilken fantastisk arbetsplats och huset är ju så snyggt också. Det är en levande museiförening som sjuder av liv och lust. Två somrar i rad har Magnisa Stuga haft sommarcafé "Magnisa Café", det blev väldigt populärt för dom andra fiken var stängda den tiden. Det var så njutbart att sitta där och njuta i den vackra blomstrande trädgården och njuta av kaffe och bröd. Hoppas det blir i sommar också.                                                                                             

 

Klicka här för att se vilket pris dom fick 2014. Klicka här för att se ett infoblad där min man finns på bild och även hans arbetskamrat Camilla.        

  

   

En minnesbild där jag sitter juli 2013 på Magnisa Café och dess veranda. 

 

En bild på mig från 2010 då jag njuter utomhus av en kopp kaffe...     


  

Förut hade dom en anslagstavla nu finns det två och man kan läsa lite historia över huset på den nya till vänster                                  


  

Här ser man den på nära håll och dom har satt ut 15 st såna här anslagstavlor runt om i samhället där man kan läsa om platserna där skylten finns. Jag skall åka runt och kolla upp vart dom står. Min man får guida, och han är en historieälskare av stora mått, så han har hamnat på rätt plats


  

Varje lördag har dom öppet hus mellan 11-12


  

Här står min man och tar emot påsen med en halv bagel. Jag åt en halva på Ritz och han fick den andra, det är inte av snålhet utan jag orkade bara en halv för dom är så mäktiga och massor av pålägg 


  

Huset från andra hållet    

Detta vackra trähus med torn har fått byggnadsvårdspris ett år och det förstår man så väl. Vilken fantastisk arkitektur och så välskött....


Kolla in på nära håll så lyriskt och vackert 


                        


  

Bygget nr 2 i centrum fortskrider och nu kan det arbetas lite inomhus också  

     



  



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om att Kyrktuppen i Skillingaryd har blivit stulen. Där finns en länk att klicka vidare på och läsa mer. Nu går skam på torra land som dom sa förr...

 

 


Det var frost i morse men sen kom solen och smälte allt och nu ser det fantastiskt ut. I går när jag tog min promenad och hamnade i centrum igen så kände jag för första gången hur mycket bättre jag kände mig nu efter operationen. Förkylningen gjorde att jag inte kunde känna nån skillnad men nu är det som om kroppen vaknat upp och jag fick lyckokänslor, det är helt underbart att slippa kvävningskänslorna och den förlamande trött och deppigheten jag hade av att sköldkörteln som var så stor att den störde struphuvudet. Jag är fortfarande lite tagen och även hes av förkylningen men den är på väg bort och jag hostar nästan ingenting nu. Det känns som allt släpper och jag bara njuter av att promenera och ta vara på livet. Jag har vetat i några år att nåt inte stämt i kroppen men varje gång jag sökt vård så har alla prover, blodtryck och annat varit så bra så det har tagit stopp där. Nu önskar jag er en härlig torsdag så här före helgen, helg igen!!!!...   

 

Avery Molek är en nu 8-årig trummis

Nu blev detta ett extra låååååååååångt inlägg. Hoppas ni inte somnar...    av utmattning...   



#Byggnadsvårdspris #Bygget #Magnisa #Anslagstavlor #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 19 mars 2015 07:45

       


         

      


 




Detta är en sak som jag hittade på Röda Korsets Second hand på Klostergatan i Jönköping. Varken jag eller min man har sett nåt liknande förut men hon som tog betalt visste vad det var. Nu skall ni mina kära läsare få gissa vilken funktion denna sak har. Får jag inga rätta svar så får ni ledtrådar...  om ni inte kommer på vad det är så gissa vilt ändå  . Gissningstävlingen avslutas torsdagen den  26 mars  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Första pris består av dessa saker som jag köpt hos Acleja Blomsterhandel och Christian som driver butiken gav mig procent...  . Det är en prydnadsfågel som är rätt tung och står stadigt och passar lite överallt, servetter från Ernst och en fin kartong med vårgodis (fudge)

 

   

 

       

 


Klickbilder för att se sakerna på nära håll. Sista bilden tog jag hos Acleja där fåglarna stod i grupp i skylten.  Fågeln är 21 cm hög

 

 

 

 

 

    

 


Andra pristagaren får en fågelbur i plåt från Acleja blomsterhandel som är 21 cm hög och har ett värmljus i mitten. Snygg även att sätta ute på trädgårdsbordet. Servetter från Salong Hon & Han Frisör Interiör. Dessutom en magnetskylt från Salong Hon & Han

 

 

                       


Klickbilder. Finns även i lite mer turkos nyans som på sista bilden 

 

 

 

 

 

Tredjepristagaren får en träback med två flaskor som man kan sätta lite blommor i och den kommer från Acleja Blomsterhandel. Desutom servetter, en magnetskylt från Salong Hon & Han Frisör Interiör.

 

       


 Det är väldigt populärt nu at sätta blommor i flaskor eller burkar. Backen är i lite turkosblått och shabby chicstil. Träbacken finns även i rosa som på sista bilden. Jag har själv en sån back och skall sätta blommor i den sen och visa upp

 

 

                                                                 

 

 

 

Alla är välkomna att delta i gissningstävlingen, det enda jag behöver är en adress till dom som vinner priser, ni får min mejladress när tävlingen är avgjord. Era gissningar visas inte förrens tävlingen är slut  Ha en skön torsdag...  

 

 


  

 

 

#Gissningstävling #Acleja #Ernst #Salong

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards