Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 mars 2015

Ritz Konditori och lite vårkänslor...

Av Malin wiper - 18 mars 2015 11:45

  

I går mådde jag mycket bättre så jag njöt verkligen av att gå ut och promenera. Gick förbi denna balkong som kändes så vårig och fin. Jag gick ner mot centrum för jag ville fika och mysa en stund och se lite folk. Tyvärr är ryggen lite sämre igen och det beror på att jag suttit för mycket 

 

 

Avslappningsljud 


  

Kunde inte låta bli att fota sadeln som var härligt sliten   

 

     

Jag sittandes på bänk i mars 2013 utanför Salong Hon & Han, då hade inte utemöblerna kommit fram än hos Ritz. Nu har jag både nya glasögon och solisar som man sätter ovanpå och dom är fjäderlätta, det var inte dom jag hade före. 

 

  

Utanför Ritz Konditori så lyste solen på utemöblerna men just då satt inga folk där men annars brukar det vara fullt så fort solen visar sig 

 

Klicka här för att läsa vad som skrivs i Skillingaryd.nu om Åsa och hennes dotter Jossan som driver Ritz Konditori tillsammans med Kenneth Karlsson. 


  

Jag tog mig en halv bagel och en kopp kaffe. Den andra delen fick jag i en påse och gick sen till min mans arbete och överlämnade den till hans kafferast. Dessa bagel dom har är så otroligt goda och ibland är det skinka och ost mellan men denna gång ost och brie och det var  lika gott. Jag satt där och myste och kollade ut över torget


  

I går var det ärven lite torghandel 


  

Man kan även äta lunch på Ritz och kolla in dessa bestick med läckra våriga/påsk servetter



Åsa som driver Ritz Konditori har en bror som är fotograf Mattias Bokinge och han tillverkar även såna här inredningsklossar som man kan köpa på Ritz. Dom kan man även ge bort som present och det finns flera färger att välja mellan. Klossarna kostar 20 kr/st. Beställningen görs via kassan eller på mejl: bokinge@hotmail.com


  

Det finns även vykort att köpa som är gjorda av Mattias Bokinge och jag själv har köpt ett antal och dom är jättefina. Sen spelbutiken försvann så har man haft svårt att hitta vykort med motiv från Vaggeryd och Skillingaryd mm, men nu finns det hos Ritz och det uppskattas 

 

Klicka här för att komma in på Fotograf Mattias Bokinge facebook

Det var länge sen man hörde nåt från Lisa Stansfield. Dök på henne på Youtube när jag letade musik. Här kommer hon med låten The real thing. Lisa Stansfield föddes 1966 i Rochdale, Greater, Manchester och är en brittisk sångerska. Hon är mest känd för låten "All Around the World" från 1980. Hon började sin karriär i tonåren som soloartist 1980, men utan några som helst framgångar. Efter att ha arbetat som barnprogramledare i brittisk TV blev hon sångerska i soulgruppen Blue Zone som 1988 fick en mindre hit med låten "Jackie". Den första stora framgången kom 1989 när hon sjöng på Coldcut´s hitlåt People Hold On.  

 

Klicka här för att komma in på hennes facebook 


       

Min man var tvungen att gå till läkaren i går för hans hosta hade blivit värre och han är ju i riskgruppen som både har diabetes, har haft stroke och hjärtinfarkt mm. Läkaren sa att det är så många nu som har fått denna allvarliga virus så dom har full rulle på vårdcentralen. Dom i riskgrupperna och såna som mig som opererats nyligen ger dom penicillin. Så nu när jag är klar med min kur så börjar min man på sin. Han fick även hostmedicin en jättestor flaska så jag kan också ta när jag börjar hosta. Fast det känns som jag nu är på bättringsvägen och inte lika trött.  

 

   


Kul klipp...  Förr i tiden  var det vanligt att man satt med huvudet över ett handfat med ett medel man skulle inandas och även en handduk över huvudet. Själv kan jag inte komma ihåg om jag tillämpat denna metod... . Jag ser att jag fått fler läsare på sista tiden så jag vill hälsa er välkomna till min blogg...    


 


#Ritz #Klossar #Vykort #Bokinge #Bagel #Lisa #Penicillin

 

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

19 mars 2015 09:15

Har faktiskt en ansiktsbastu i ett skåp, inköpt i slutet på 90 talet eller början på 00 talet, inte använt så många gånger men funderade på det häromdagen när jag va förkyld. Ingick typ 3 olika örtoljor som hade olika egenskaper, någon för förkylning, någon för lugnande effekt och någon för att pigga upp huden har jag för mig.
Min faster lånade den någon gång när hon kände sig dålig och den hjälpte lite.

Malin wiper

19 mars 2015 10:30

Det låter härligt med ansiktsbastu ;) Antar att sånt lindrar eftersom folk använde sig av detta. Det släppte nog lite i bihålor och hals av lukten. Härligt att din faster såg resultat. Tack för informationen, intressant

Ha en skön dag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards