Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Malin wiper - 20 februari 2015 13:45

  

I dag när jag var ute och promenerade så gick jag sen ner till centrum och igenom parken "Pumpen"  där såg jag ett snyggt konstverk som jag inte sett där förut, det föll mig verkligen i smaken och det stod så snyggt utplacerat på en kraftfull pelare. När jag kollade baktill så såg jag att det är skapat av Ann Wolff som föddes i Lübeck 1937 och är en svensk konstnär. Efter sin utbildning vid Hochschule für Gestaltung i Ulm så flyttade hon till Sverige. Hon arbetade som designer speciellt för Kosta Boda i Sverige. I slutet av 70-talet skaffar hon sig en egen oberoende studio. Den 12 december 2011 mottog konstnären European Culture Priset för stiftelsen "Pro Europa" som ett erkännande av framstående konstnärliga insatser. Klicka här för att läsa en biografi över henne 

 

 

   

En närbild av verket som jag gillar till tusen och är ett ansikte och det lite asymetriskt. Klicka här för att se ett annat verk av henne som jag tycker är spännande. Klicka här för att se fler verk av konstnärinnan  


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Ann Wolff. Klicka här för att se en del av hennes varierande konst. Ann Wolff är ett av dom stora namnen i den europeiska studioglasrörelsen under det sena 1970-talet. Hon har sena 1990-talet tagit en ny riktning i sitt arbete och detta till en större publik i många utställningar i Europa, Japan och USA. Klicka här för att läsa lite mer

 

  

Här ser ni Ann Wolff i ett klipp   

   

 

 

   

Här till vänster ser ni "Pumpen" ett gammalt vattentorn som fått stå kvar och där ligger själva parken "Pumpen". Huset till höger fanns inte när vi flyttade till Vaggeryd och det finns även ett likadant bakom detta 


Klicka här för att läsa om Pumpen i Vaggeryd

 

 

 

         

Klickbilder från parken. Det ser mer tilltalande ut på sommaren   

 

   

Här sitter jag på en bänk i parken "Pumpen" i april 2010 

 

   

Bild av dagens samhälle. Att det tas saker som förr fick vara ifred beror på samhällsklimatet som blivit hårdare och man måste stävja sånt i sin linda så att säga. Det frodas missnöje och då blir det mer stöld och skadegörelse. Åtgärder måste sättas in direkt och att inte ha polis ute på gator och torg blir dyrt. Jag tyckte det var så mysigt när jag växte upp och man såg poliser ute bland folk och man såg att dom ofta pratade med medborgarna och det var en sansad stämning. 

 

Den skrattande polisen med Ove Flodin. Han föddes 1916 och gick ur tiden 1982. Ove Flodin var en svensk skådespelare och sångare. Klicka här för att se vilka filmer han varit med i 

 

Klicka här för att höra orginalet. Klicka här för att höra en annan version 

 

 

#Wolff #Konstnär #Studioglasrörelsen #Pumpen #Polis #Ove #Samhällsklimatet

Av Malin wiper - 20 februari 2015 07:40

 


Jag tycker det är tråkigt att inte "Tanten med väskan"skall få stå staty, alltid är det nån som skall sätta käppar i hjulet. När denna händelse gick av stapeln så var hon endast 38 år jag blev förvånad när hon kallas för "Tant". Sen är det jättetråkigt att hon dog två år efter händelsen endast 41 år gammal. Kvinnan hette Danuta Danielsson och hennes mor satt i koncentrationsläger under andra världskriget. Danuta hade sina rötter i Polen. Fotografen som tog denna bild heter Hans Runesson, han var tidningsfotograf och hade denna dag uppdrag för Dagens Nyheter att tillsammans med tidningens lokalredaktör Rune B Axelsson bevaka demostrationen. Det var Nordiska rikspartiet som demonstrerade. 

 

 

 

 

 

Susanna Arwin gjorde 2013 en skulptur i mindre format med motiv från fotografiet, Civilkuragets moder, vilket visades på utställningen Tantfullness på Edsviks konsthall våren 2014. Hur kan nu kommunens kultur- och fritidsnämnd uppfatta detta som våldsamt...  och även det lokala centerpartiet. Skulpturen ses ju som antivåld, sånt misstag dom gjort. Detta blir  verkligen en symbol för det ser man redan nu med handväskor på skulpturer. Jag tycker bara det var civilkurage för det är väl klart man blir ilsken när historien upprepar sig. Men dessa nazister fick demonstrera trots att dom är våldsbenägna bortom all gräns Jag tror inte sista ordet är sagt än. 

 

 

 

Tantfullness

 

 


Nu önskar jag er en härlig fredag och helg....  

 

 

 


#Väskan #Civilkurage #Moder 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards