Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2015

Av Malin wiper - 21 januari 2015 08:00

 


Efter att vi hämtat våra nya glasögon på aoptik i går så kände vi för att ta en fika på Ritz Konditori. Eftersom vi inte hunnit äta lunch så tog vi varsin räksmörgås som var så fräsch och god. Tyvärr så kunde jag inte äta upp hela eftersom magen blivit lite ihopkrymt av att jag ätit så mycket flytande och mosat på grund av tanden. Nu har det blivit mycket bättre och det beror nog på min läkningsförmåga. Jag åt det jag orkade helt enkelt

 

   

Som ni ser så har vi lite snö men inte så mycket och det är ingen vidare kyla

 

   

Min man i sina nya glasögon

 

    

Välkommen Malin till 2000-talet...  . Jag har köpte ett mobilskal och det är första gången för jag har inte brytt mig om sånt. Men mobilen skyddas ju också om man tappar den 

 


Telephone Line med Ebbot Lundberg & Augustifamiljen. Jag tycker han har en passande röst till denna låt


  

Så här ser mobilskalet  ut och det kostade på rea endast 19 kr på Elgiganten. Det är inget bling, bling och gnistrande stenar men det duger åt mig och den blev lite färgstarkare också. Mobilen som är en Samsung 3 mini galaxy android, fick jag helt gratis när vi bytte abbonnemang hos Telia. Min man fick en också och dom fungerar perfekt och alla dom viktiga funktionerna finns. Jag skulle aldrig köpa ett mobilskal till fullpris och skall man hänga med helt i svängarna då kostar det mer än det smakar. Klicka här för att se andra skal och tillbehör till denna mobil

 

 

Inte hann jag med det jag skulle göra i går utan det får jag ta i dag istället. Nu skall jag i alla fall fixa med gardinerna så jag får upp dom. Det skall bli mer snö och vintrigt, måste då upp och hämta lite stövlar på vinden för nu har jag mest gått i ett par tjocka promenadskor. Jag har inte hittat allt än sen vi flyttade. 

 

  Tenha uma ótima quarta-feira är grekiska och betyder på svenska: ha en skön onsdag

 

 

 

 

#Mobilskal #Telia #Samsung #Ritz #Räksmörgås #Snö #Ebbot

 

Av Malin wiper - 20 januari 2015 16:15


            


Nu har min man och jag  fått våra nya glasögon från aoptik och min man är först ut och han är jättenöjd. Det ser ännu bättre ut i verkligheten och dom passar honom perfekt både i styrka och utseende. Det är en kvalitetsbåge som är nedsatt i pris eftersom dom har kampanj just nu. Dom kommer sen att få in en del nya märken. 

 

          

 

     

 

Så här såg han ut i sina gamla glasögon. Jag tycker han får mer karaktär i dom nya

 

   

       

 

Några av dom glasögon han haft förut. Min man har haft glasögon sen han var 13 år gammal  

  

 


Här hör ni Buddy Holly en sångare som är känd även för sina glasögon så han blev också en stilbildare. I klippet ser man många av hans glasögon passera revy. Buddy Holly föddes 1936 i Lubbock Texas. Han dog redan 1959 i en flygolycka endast 23 år gammal. Han var en amerikansk rockartist, gitarrist och sångare 

 

   


Så här såg mina förra glasögon ut som jag haft i 5 år. Nu dom sista åren så har dom gjort så jag fått besvär med näsan för dom glider ner och jag får trycksår.  

 

 

 

Så här ser mina nya glasögon ut, dom är lite vinröd/lila. Jag är jättenöjd för dom kändes rätt direkt och vi fick sån bra hjälp av den proffsiga personalen 

 


Dessa gråblå glasögon hade jag i slutet av 1980-talet och som ni ser hade jag även hockeyfrilla...  uppklippt till max och det som blev över i långa längder



Här ett klipp med Nana Mouskouri som jag aldrig sett utan glasögon, det är hennes signum och hon har haft lite olika under åren men för det mesta mörka bågar. Här sjunger hon Adieu Angélina från 1967. Klicka här för att höra henne sjunga "Only Love" som är ledmotivet till TV-serien "Mistrals daughter" från 1984. Klicka här för att höra en vacker instrumental version av låten. Klicka här för att höra ledmotivet till serien Mistrals daughter 


  


Biografi

 

Nana Mouskouri föddes 1934 i Chania, Kreta och ären grekisk sångerska. Hon sjunger musik med inslag av grekisk folkmusik av bland annat Mikis Theodorakis och Manos Chatzidakis, jazz och pop samt klassisk musik av Verdi och Mozart. Hon har sålt mer än 350 miljoner skivor

 

 

 

#Glasögon #aoptik #Buddy #Uppklippt #Nana

Av Malin wiper - 20 januari 2015 14:45

 

Jordviva


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa Dan Gustavssons reportage om Gunlög Joakimson "Blomsterdrottningen". Från hans intervjuserie "Livet en dröm". Jag känner till henne eftersom hon är gift med Ordföranden i Museiföreningen Lars-Erik Joakimson. Det var en intressant intervju där man riktigt kunde känna blomdoften.

 

 

 

 

 

#Gunlög #Dan #Vaggerydstorget #Dröm

Av Malin wiper - 20 januari 2015 11:15


Lucky Peterson med Traveling man 2014. Han föddes 1964 i Buffalo, New York och är en amerikansk musiker som spelar samtida blues, fusion, soul, R & B, gospel och rock and roll. Lucky Peterson spelar gitarr och keyboard.  Kul att det finns lite nya bluesartister så det inte dör ut helt för det riktigt gamla gardet håller på att försvinna. Jag tycker att denna bluesman har bra känsla och röst. Jag har inte hört talas om honom förut så det var en överraskning att hitta honom på Youtube 

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om Lucky Peterson som gjorde sin första spelning vid 3 års-ålder 

 


Lucky Petrson live med The son of a bluesman. Klicka här för att komma in på hans facebook



Min man ringde från sitt arbete och talade om att våra glasögon kommit så nu skall vi ner dit efter att aoptik öppnar efter lunchen 14.00 Så spännande det skall bli. 

 

 

 

#Lucky #Blues #Glasögon #aoptik

Av Malin wiper - 19 januari 2015 20:00

  

Så här såg det ut utanför fönstret i förmiddags, så vi har fått lite snö än om det är lite regnblandat. 

 

   

När min man kom hem från arbetet så var vi så rastlösa och alldeles för pigga för att vara inne. Vi åkte iväg till Jönköping för att göra några ärenden på IKEA. Vi åt även lunch där.

 

   

Vår vattenkokare har gått sönder så vi hade tänkt köpa en ny på IKEA men där fanns inga såna så vi åkte till Lidl på Ekhagen och hittade denna röda i plåt som såg lite retro ut. Den kostade bara 199 kr. Förut hade vi såna som kostade över 500 kr men dom höll inte längre. Denna är av märket Silvercrest.

 

   

Här sitter nu en LP skiva med Del Shannon inramad men jag har en massa fina signerade skivor som jag skall sätta upp så det blir åtminstone 3-4 på rad på köksväggen där man går in till köket 

 

Del Shannon med Runaway. Tyvärr dog Del Shannon redan 1990 55 år gammal  

 

   

Detta är bilder jag tog förra gången jag var till Jönköping. Vi gick omkring i det nya bostads och butiksområdet där dom byggt så det knakar. När vi flyttade hit för 15 år sedan så fanns inte detta och man hade en vidunderlig utsikt över Munksjön på östra sidan om stan. Nu har dom byggt ytterligare hus som har butiker och annat längst ner och upptill uthängande huskroppar där det finns lägenheter. Jag skulle nog bli galen om jag bodde så tätt än om vissa har utsikt över vattnet. Dom har ju även fönster mot andra hus som ligger lite för nära 

 

   

Här ser man vad mycket som är byggt och längst till höger ser  man kulturhuset Spira

 

   

Här ser man två av butikerna på nedre botten.

 

      

Längre fram så ser man detta ställe som heter Bauers Brygga och husen till höger fanns inte heller för 15 år sedan. Där finns både restaurang, Café och några butiker. Detta ställe har jag inte mycket emot för man kan sitta och mysa där på sommaren och kolla ut över Munksjön. Dom har massor av sittplatser och man kan även sitta på trappsteg ned mot vattnet och ha med sig eget fika. Det går en båt från en brygga där också på sommaren så man kan få en rundtur. Bauers Brygga stod klart sensommaren 2010. Klicka här för att se att dom även har musikunderhållning på bryggan sommartid 

 

Klicka här för att komma in på Bryggan Café & Bistro. Vi har varit dit och fikat och det var jättegott kaffe och massor att välja på. Dom har fantastiska chokladtryfflar som inte är så söta utan av hög kvalitet. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se Bryggans veckomeny vad gäller lunchmat. Förr kunde man bara fika på Café och Konditori men numera har dom även mat på dom flesta ställena 

 

   

Här ser man bryggan lite längre ut och rakt ut på andra sidan har dom även byggt 2 hus ett skitbrunt och ett svart med spökbalkonger  

 

Nu skriver jag ut namnet på vinnaren i min utlottning än om ni såg det i klippet (förra inlägget). Vinnaren heter Keiju. Så fort du mejlar mig din adress så skickar jag grytlapparna. Grattis!

 

wiperium@hotmail.com  

 

 

#Vattenkokare #Silver #Lidl #Ekhagen #Bauers

Av Malin wiper - 19 januari 2015 16:00

  

Nu är utlottningen av Barbros grytlappar avslutad och vi har en vinnare

 


Det är återigen min man som får agera lottdragare...  .  Jag skriver inte vinnarens namn för det är roligare om ni ser det på klippet ovan. Ibland tar det en liten stund innan klippet går igång

 

 

 

   

 

 

 

Till dig som vann dom fina grytlapparna som Barbro virkat. Kul att du ville vara med på min utlottning. För att du skall kunna få grytlapparna så måste jag ha din adress. Här kommer en mejladress som jag har för detta ändamål så du kan skicka din adress:

 

 

wiperium@hotmail.com

 

Tack till er andra också som varit med i utlottningen...  . Det kommer fler framöver.

 

 


Eric Amarillo spelar här på flöjt ett stycke som han själv komponerat. Det heter Svart och vitt, efter halva stycket så ändrar låten karaktär. Erick Amarillo föddes 1971 och är en svensk popsångare, låtskrivare, musikproducent och discjockey. Han kommer från Kullavik (strax söder om Göteborg) Jag visste inte att han spelade flöjt också. Han är en av medlemmarna i låtskrivarduon The Attica, tillsammans med sin barndomsvän Michael Feiner. Våren 2011 släppte han sin debutsingel som soloartist "Om sanningen skall fram" som blev en sommarplåga det året. Klicka här för att komma in på hans facebook




#Utlottningen # Grytlappar #Eric

 

Av Malin wiper - 19 januari 2015 09:30

   


Hej mina härliga bloggläsare, hoppas ni haft en fin och händelserik helg. Vi var iväg till mamma i går men jag fotade inte så mycket utan vi bara umgicks med henne. Det var rätt lite trafik utefter vägarna och det började inte snöa förrens vi var halvvägs dit.  

 

  

 

Vi fikade på ICA Maxi utanför Borås vi passade även på att handla lite där  som mamma behövde 

 

   

Eftersom jag inte törs äta nåt hårt än så tog vi varsitt plastglas med hallon, blåbär och kesella och nån annan blandning med en tunn sockerkaksbotten. Det var jättgott och läskande 

 

Personalen ville att vi skull köpa mellanrumsborstar till henne i form av såna där "julgransliknande", sen ringde dom och sa att både tvättmedel och sköljmedel behövdes mer av. Det blev Skona som inte luktar och skadar miljön 

 

   

Den pedagogiska dockan som finns på mammas boende hade fått nya kläder. Dom såg hemsticade ut så jag antar att nån anhörig fixat till detta. Dockan väger som en baby och huvudet åker hit och dit. När jag sätter den i min mammas famn så ser hon så lycklig ut. 

 

.  

Det var bara en lampa som funkade i mammas taklampa så min man fick åka ut och köpa så det finns till nästa gång. Det sitter tre lampor i och nu är det rejält ljust. Sen tog vi bort julsakerna och satt upp nya gardiner

 

   

Vi blev också bjudna på kaffe.  Jag hade med mig hembakta hallongrottor (Skrivmorsters) med olika syltsorter. Dom gillade kakorna och mamma fick i sig tre stycken...  Mamma fyller 92 år i sommar och det kan man inte tro. Hon var rätt pigg denna gång och när vi satt och pratade med henne och personalen vid kaffebordet så började hon också prata och vakna till lite än om det var lite osammanhängande. Hon har det så bra där och personalen är fantastisk.

 

   

Sen åkte vi hem till syrran och svågern för att lämna rumsbordet vi köpte ut åt dom på IKEA. Syrran har såna besvär med ryggen så hon går med kryckor nu så vi hjälpte dom att sy upp ett draperi som dom skall ha istället för dörr till grovköket. Hon är under utredning så jag hoppas hon snart får den hjälp hon behöver.  

 

   

Här är grovköket med helt ny tvättmaskin och tumlare  

 

Sen hängde vi upp det fina färgstarka draperiet. Jag fick en gardinkappa av syrran som dom skulle ha i vardagsrummet men den passade inte hos dom. Visar den sen när den kommit upp i vardagsrummet. Fick även kroppslotion som hon inte kunde ha för det var nåt medel i som hon inte tålde. Vi är känsliga båda två så jag förstår att vi har lite allérgi i släkten. Ser att min son också har lite av det. jag hade barneksem tills jag var 12 år och det satt i armveck och knäveck. Pappa fick smörja in mig med specialsalva och linda med gasvinda när det var som värst när jag var barn. 

 

   

När vi kom så höll deras hund Axa på att äta men sen fick krama och klappa på henne hur mycket vi ville. Det märks att hon känner igen oss och deras hund har botat mig från Shäferskräck. Jag blev jagad av en lös shäfer som barn så jag har alltid varit lite på min vakt men det är botat nu tack vare att dom har Axa som är helt underbar.

 

   

Katten Nisse hittade jag bakom en gardin och det var kul för sist vi var dit så var båda katterna ute

 

   

I köket satt Pip-Larsson bredvid sin maskål efter att han varit ute på äventyr ett tag 

 

   

Här har min man fått upp Axa i famnen och hon var så glad och härlig. Vi blev bjudna på kaffe hos syrran och svågern också. Dom hade även sånt som passar mig just nu men jag har blivit bättre så jag tror inte roten spruckit utan det blev nån slags irritation när jag bet på den hårda nöten 

 

Nån gång under dagen blir det dragning ang utlottningen av Barbros fina grytlappar. Jag vet inte när för jag skall filma min man när han drar lott och sen skall klippet laddas in och jag skall skriva ett vinnarinlägg. Det kommer så småningom att bli fler utlottningar av Barbros grytlappar när hon får tid att virka upp några till. Just nu håller hon på att sticka en barntröja. 

 

 

   

 

Ha nu en fin dag kära vänner och sköt om er. Tiden räcker inte till riktigt nu men jag skall försöka beta av min länklista under dagen

 

     

 

 #Axa #Nisse #Pip #Syrran #Dragning #Mamma #Hallongrottor

Av Malin wiper - 18 januari 2015 08:30

     

Hoppas ni haft en fin helg och att söndagen skall bjuda på nåt bra. Det var så blåsigt och kallt i går när vi var till Jönköping och vinkade av Barbro.

 

   

Barbro hade inte varit på Malmborgs Lilla förut så vi gick dit för en fika. Hon har varit med oss på musikcafé på Malmborgs Konditori som är större. 


   

Här sitter vi nu och väntar på fika.

 

     

 

   

Här ser ni fikat som var jättegott. Barbro tog en stor baguette med räkröra, ägg och andra godsaker. Min man tog en smörgås med ost och skinka. Jag en kladdkaka men fick bara i mig hälften och grädden avstod jag ifrån. Jag kan inte tugga på smörgås än men i går behövde jag bara en alvedon. Jag blir mätt mycket snabbare nu och kläderna sitter lösare  men jag har en ny strategi och det är att när jag träffar folk eller är bortbjuden då kan jag äta lite av sött men annars fortsätter jag som förut med halvfasta och mindre av allt. 



  

Sen bar det av till Jönköpings Resecentrum där bussarna utgår ifrån och vägg i vägg så har vi även centralstationen.

 


Traveling Wilburys med Dirty World från 1988


 '

Det är både långt och stort därinne. När vi flyttade till Småland så fanns inte denna byggnad  


  

Här är Barbro på väg in i bussen och chauffören var en trevlig och glad prick


  

Här står jag och vinkar med en pappersnäsduk...  Så gjorde jag ofta förr. När jag var barn så fanns det bara tygnäsdukar som måste tvättas hela tiden. Fast i USA gjorde Kleenex pappersnäsdukar sitt intåg redan 1930. Klicka här för att läsa lite mer 

 

Kongos med Traveling on. Klicka här för att läsa om bandet Kongos



#Jönköping #Resecentrum #Tygnäsdukar #Malmborgs #Baguette #Kongos #Traveling

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards