Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 januari 2015

Axa, Nisse, Pip-Larsson och ett besök hos mamma....

Av Malin wiper - 19 januari 2015 09:30

   


Hej mina härliga bloggläsare, hoppas ni haft en fin och händelserik helg. Vi var iväg till mamma i går men jag fotade inte så mycket utan vi bara umgicks med henne. Det var rätt lite trafik utefter vägarna och det började inte snöa förrens vi var halvvägs dit.  

 

  

 

Vi fikade på ICA Maxi utanför Borås vi passade även på att handla lite där  som mamma behövde 

 

   

Eftersom jag inte törs äta nåt hårt än så tog vi varsitt plastglas med hallon, blåbär och kesella och nån annan blandning med en tunn sockerkaksbotten. Det var jättgott och läskande 

 

Personalen ville att vi skull köpa mellanrumsborstar till henne i form av såna där "julgransliknande", sen ringde dom och sa att både tvättmedel och sköljmedel behövdes mer av. Det blev Skona som inte luktar och skadar miljön 

 

   

Den pedagogiska dockan som finns på mammas boende hade fått nya kläder. Dom såg hemsticade ut så jag antar att nån anhörig fixat till detta. Dockan väger som en baby och huvudet åker hit och dit. När jag sätter den i min mammas famn så ser hon så lycklig ut. 

 

.  

Det var bara en lampa som funkade i mammas taklampa så min man fick åka ut och köpa så det finns till nästa gång. Det sitter tre lampor i och nu är det rejält ljust. Sen tog vi bort julsakerna och satt upp nya gardiner

 

   

Vi blev också bjudna på kaffe.  Jag hade med mig hembakta hallongrottor (Skrivmorsters) med olika syltsorter. Dom gillade kakorna och mamma fick i sig tre stycken...  Mamma fyller 92 år i sommar och det kan man inte tro. Hon var rätt pigg denna gång och när vi satt och pratade med henne och personalen vid kaffebordet så började hon också prata och vakna till lite än om det var lite osammanhängande. Hon har det så bra där och personalen är fantastisk.

 

   

Sen åkte vi hem till syrran och svågern för att lämna rumsbordet vi köpte ut åt dom på IKEA. Syrran har såna besvär med ryggen så hon går med kryckor nu så vi hjälpte dom att sy upp ett draperi som dom skall ha istället för dörr till grovköket. Hon är under utredning så jag hoppas hon snart får den hjälp hon behöver.  

 

   

Här är grovköket med helt ny tvättmaskin och tumlare  

 

Sen hängde vi upp det fina färgstarka draperiet. Jag fick en gardinkappa av syrran som dom skulle ha i vardagsrummet men den passade inte hos dom. Visar den sen när den kommit upp i vardagsrummet. Fick även kroppslotion som hon inte kunde ha för det var nåt medel i som hon inte tålde. Vi är känsliga båda två så jag förstår att vi har lite allérgi i släkten. Ser att min son också har lite av det. jag hade barneksem tills jag var 12 år och det satt i armveck och knäveck. Pappa fick smörja in mig med specialsalva och linda med gasvinda när det var som värst när jag var barn. 

 

   

När vi kom så höll deras hund Axa på att äta men sen fick krama och klappa på henne hur mycket vi ville. Det märks att hon känner igen oss och deras hund har botat mig från Shäferskräck. Jag blev jagad av en lös shäfer som barn så jag har alltid varit lite på min vakt men det är botat nu tack vare att dom har Axa som är helt underbar.

 

   

Katten Nisse hittade jag bakom en gardin och det var kul för sist vi var dit så var båda katterna ute

 

   

I köket satt Pip-Larsson bredvid sin maskål efter att han varit ute på äventyr ett tag 

 

   

Här har min man fått upp Axa i famnen och hon var så glad och härlig. Vi blev bjudna på kaffe hos syrran och svågern också. Dom hade även sånt som passar mig just nu men jag har blivit bättre så jag tror inte roten spruckit utan det blev nån slags irritation när jag bet på den hårda nöten 

 

Nån gång under dagen blir det dragning ang utlottningen av Barbros fina grytlappar. Jag vet inte när för jag skall filma min man när han drar lott och sen skall klippet laddas in och jag skall skriva ett vinnarinlägg. Det kommer så småningom att bli fler utlottningar av Barbros grytlappar när hon får tid att virka upp några till. Just nu håller hon på att sticka en barntröja. 

 

 

   

 

Ha nu en fin dag kära vänner och sköt om er. Tiden räcker inte till riktigt nu men jag skall försöka beta av min länklista under dagen

 

     

 

 #Axa #Nisse #Pip #Syrran #Dragning #Mamma #Hallongrottor

 
 
Ingen bild

-Nena-

19 januari 2015 10:16

Härligt att din mamma har det så bra och att personalen är så fina.
Mysiga djur

Ha det så bra
Kramar från mig

Malin wiper

19 januari 2015 11:42

Det är verkligen guld värt. Synd bara att hon är dement för jag saknar att kunna umgås och prata som förr med henne. Det är stor sorg. Dom har såna leksaker som passar dom äldre

Tack för din omtanke goa Nena

Ha en skön dag
kram

 
helga

helga

19 januari 2015 11:25

Jag sitter och bläddrar tillbaka lite här eftersom jag varit borta ett tag. Idag opereras vår dotter och nu tas sköldkörteln bort. Jag hoppas att vi hör av henne snart och får komma upp och hälsa på.

Kram kram

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

19 januari 2015 11:41

Jag såg det på din blogg och la in en kommentar. Vad skönt att få bort sköldkörteln äntligen för det är ingen höjdare att gå och vänta. Jag har inte fått kallelse än. Synd att hon råkade ut för detta hon som är så ung

Operationen tar inte lång tid så ni får nog åka upp dit rätt snabbt

Sköt om dig
kram

 
Anna-Karin

Anna-Karin

19 januari 2015 12:04

Härligt att läsa att din mamma har det så bra på boendet. Och vem skulle inte må gott av att hålla en så fin pedagogisk docka i sitt knä, tänker jag. :)

Idag är det snöigt och halt hos mig. Det är halt under snön till och med på gräset där jag går. Mimmi älskar att jag sparkar upp snö i luften ibland med min fot. Så om jag står stilla så krafsar hon på min sko för att jag ska sparka upp snö i luften igen. Djur är härliga! Fina bilder på hunden och katterna. :)

Kram
Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

19 januari 2015 12:16

Det är verkligen skönt och dom har dessutom en levande katt och underhållning och andra aktiviteter

Det är snö och halt här också så man får vara försiktig. Härlig hund du har och jag förstår att hon älskar att leka i snön. Ja du djur är för härliga

kram

 
Liten Uggla

Liten Uggla

19 januari 2015 14:10

Gott att höra att personalen är så bra där din mamma bor, man hör så mycket hemskt om just sånt nuförtiden.
Jag blev också jagad av en schäfer när jag var liten, drömmer fortfarande mardrömmar om det ibland... Usch.
Hoppas ni har en fin måndag. Kramisar från mig! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

19 januari 2015 16:17

Man får verkligen vara glad att hon bor där hon bor för som du säger så händer det så mycket hemskt numera. Tänk att du har samma upplevelser med Schäfer.

Ha en fin måndag själv
kram

 
Ingen bild

Skrivmoster Signhild

19 januari 2015 21:46

Jag är glad att din mamma har det så bra och att hon har er som kommer och fixar och donar hos henne. Jag minns hur det var när mamma bodde så som din mamma gör. Alltid var det något som behövde handlas eller göras. Det är ju viktigt att det funkar och att dom känner igen sina saker.
Schäfrar har jag stor respekt för eftersom min bror blev biten i armen av en när han cyklade på sin trehjuling och jag gick bredvid. Det var som en mardröm .. Hunden var i koppel ... gick förbi och högg.

Nu är jag lite bättre och klarar andra hundar om ägarna har pli på dom ...

Vi har inte varit någonstans på länge men vi har lite kul som väntar framöver. Kan ni inte komma hit och hälsa på!!? Det vore kul att få ses och nu har vi ju möbler vilket vi väl inte hade när ni var här sist ... för över ett år sen minst! Kram

Malin wiper

19 januari 2015 22:14

Det känns verkligen tryggt att hon har det bra. Då har du upplevt samma. Vad tråkigt att din bror blev biten av en schäfer, tråkigt när ägarna inte har pli på hunden för så behöver det inte vara.

Att vi inte träffats beror på vår flytt för vi var inte i form på länge så jag var deprimerad och orkade inte träffa nån men nu börjar det lätta. Denna veckan har vi för mycket att göra men nån gång nästa vecka går bra

Ha en skön kväll
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards