Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 januari 2015

Tacokryddad kycklinglasagne, och ett besök av vänner...

Av Malin wiper - 9 januari 2015 22:00



  

Jag har fått detta recept av min ungdomsväninna Anki. Hon hittade det hos ICA provkök och har lagat rätten många gånger med bra resultat. Lasagnen har fått 4 i betyg av 5 möjliga. Den går även ypperligt att ha på ett bufféebord


Den går att göra  en dag i förväg och sen bara värma upp när man skall ha den till lasagnen. Min man tillagade ragun när han kom hem från arbetet. Jag bakade, fixade sallad och dukade mm



            Receptet är för 4 personer 

 

    

Skär 500 g kyckling (vi tog kycklingfilé) i lillfingerstora strimlor. Här är dom lite för stora så min man delade på dom en gång till

 

     

Skala och finhacka två gula lökar 

 

      

Skär broccolin (250g) i mindre bitar

 

     

Dela, kärna ut och skär paprikan (ca 200g) i mindre bitar          

  

Gör så här:  

 

Stek kyckling och grönsakerna i olja i 5 minuter. Tillsätt taco kryddmix, och vatten(Anki sa att 1.5 påse räcker). Rör i cremé fraiche (vi tog fetare inte lätt), färskost (200g) och 2 dl mjölk. Koka upp kycklingragun 

 

   

Här har min man stekt ihop kycklingen och alla grönsaker. Vi hade tänkt steka ihop allt i vår stora stekgryta men den har vi inte hittat på vinden än så vi fick ta en stor panna.

 

  

Så här ser det ut när man tillsatt tacomixen, mjölk, creme fraiche, färskost och vatten. 

 

   

Vi använde oss av 1,5 påse ekologisk tacomix 

 

Täck botten på en smord ungsäker form med ett tunnt lager kycklingragu. Lägg på ett lager lasagneplattor (9 sammanlagt, 3 lager). Varva ragu med två lager plattor och avsluta med ragu. Strö över 1 dl riven gratängost.

 

   

Så här ser det ut när vi lagt i första varvet med kycklingragun och sen såg vi att vi hade fel storlek på stekfatet. Det går åt 9 lasagneplattor men vi såg att fatet var för långt så det gick åt 12 plattor och då räckte inte såsen till riktigt så övre lagret blev lite torrare. Vi har tre stekfat men inget som passar denna rätt så nu får vi köpa ett sånt till nästa gång vi gör denna lasagne. Tack och lov så blev den bra ändå och smakerna var det inget fel på. Jag glömde att fota det färdiga resultatet för så var jag igång med att ta fram allt på bodet. Vi hade så trevligt med våra vänner så jag fotade knappt nåt 

 

Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ca 30 minuter 

 

Servera med en sallad och vinägrett 

 

   

Jag blandade ihop en sallad som heter Rödkålssallad med feta och tomat. Fast jag varierar med olika sallader och nu tog jag spetskål och blandad färdig sallad.

 

 Jag blandar ihop vinägretten i en kopp med rapsolja, rödvinsvinäger och svartpeppar, sen ringlar jag över och blandar ihop 

 

        

Vi drog ut skivorna på rumsbordet och jag tog en bild när jag dukat klart. Fast jag hade inte hunnit få fram allt här så det ser lite tomt ut   

 

   

Vi fick en fantastiskt fin tulpanbukett av A-G och L-G med olika färger. 

 

   

Efter maten serverade vi pannacotta med hallon. Klicka här för att få receptet på pannacottan som jag själv fått från min svägerska Margareta

 

   

Efter det så drack vi kaffe och åt pärontårta som jag bakade i dag. Dom är ett sånt gulligt par som vi trivs jättebra med. Vi har alltid nåt att prata om och det känns så avslappnande. Dom gick 20.30 och man känner sig så upplyft när man haft trevligt. Vi har blivit lite piggare och känner att vi vill börja träffa folk igen och göra saker 

 

  

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2009 där receptet finns, där kan ni se precis hur man bakar den. När jag skulle bröa formen så såg jag att ströbrödet var slut, vi som brukar ha flera olika sorter. Huvudet gick igång och jag letade efter morteln så jag kunde mortla en hårdbrödsskiva. Tyvärr hittade jag inte morteln så jag tog en plastpåse och smulade sönder brödet, sen gick jag på med en hammare så det blev småsmulor. Tack och lov så märktes det inte på smaken.

 

 

 

#Kycklinglasagne #Rödkålssallad #Tacokryddmix #Anki #ICA #Pärontårta

 
 
helga

helga

10 januari 2015 16:22

Åh vad allt ser gott ut! Jag har också lagat lasagnen flera ggr. Den är mkt god!

Vår dotter ska opereras för graves sjukdom (giftstruma) om 9 dagar om nu allt blir som det är planerat. Skönt att bli av med det men lite nervöst är det allt.

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 januari 2015 16:58

Det var verkligen gott. Jag har ju också struma men förstorad och en tumör. Väntar nu bara på operation och ringer till veckan om jag inte hör nåt. Har nu väntat i 7 månader. Vad tråkigt att din dotter råkat ut för detta hon som är så ung. Fast jag tror det kommer att gå bra för dom är så duktiga nu. Fast jag förstår att du är nervös ändå innan det är klart.

Tänker på er
kram

 
Anna-Karin

Anna-Karin

10 januari 2015 18:24

Åh så gott det ser ut alltsammans! Nu blev jag riktigt hungrig av att titta på bilderna och läsa om ingredienserna.

Visst blir man glad och pigg av att umgås med människor som man trivs tillsammans med.

Ha en bra kväll!

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

10 januari 2015 19:15

Synd bara att jag glömde visa upp hela anrättningen färdig. Vi har alltid trevligt ihop när vi träffas. Jag skall nu fixa en ny lasagne i ett passande stekfat jag köpt

Ha en härlig kväll själv
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards