Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 31 december 2014

Minnesbilden och lite Göteborgsminnen...

Av Malin wiper - 31 december 2014 18:00

          




    

Bild som min son tog på oss i maj 2013 Klubbholmen utanför Enköping


  

Vi har nu ramat in två av dom bästa bilderna på oss i nutid. Det till vänster tog Stig Andersson som sköter om Molidens Nostalgimack, det var sensommaren 2014. Det andra tog min son när vi var till honom i maj 2013 och åkte ut till Klubbholmen som är en småbåtshamn i Enköping. Vi har satt bilderna ovanför hängaren i hallen där vi har skohorn mm


    

En häftig julpyntad balkong i Enköping december 2009 då vi också firade jul med min son. När vi åkte förbi i år så var pyntet borta och min son sa att dom flyttat. Har fotat balkongen flera gånger för den har verkligen stuckit ut.  

   

Vi fick en jättefin fotobild på min mans brors barnbarn som nu är två stycken, en pojke och en flicka. Dom har tomtemössor på sig och är jättesöta och vi skall rama in bilden och några till vi fått av dom förut

 

   

Tack för julkorten...  Vi har själva inte fått iväg så många som vi tänkt oss.  

 

   

Jag fick detta fina från en av mina bloggläsare som bor i Göteborg. Det föreställer Järntorget och jag blir så nostalgisk eftersom jag bott i Göteborg  sammanlagt 10 år.    

 

 

Hon hade även skickat med ett fint brev som var utsmyckat så fint. 

 

   

Här har min bloggläsare fotat huset där det fina Konditoriet Bräutigams låg förut, nu finns det en pub där som synes och den heter "Dubliner". Bräutigams låg där hela tiden jag bodde i Göteborg och på övre våningen så hade dom en man som spelade på en tjusig flygel lite då och då så man blev underhållen till fikat. 

 

Bräutigams grundades år 1870 av Emil Bräutigam och förlades så småningom till en fastighet i hörnet av Östra Hamngatan 50 B och Kungsgatan 54. Konditoriet utgjorde en mötesplats för Göteborgs societet under 1900-talet. Företagets motto var under många år "Endast det bästa för kunderna". 1911 blev Bräutigams Kunglig hovleverantör. När jag bodde där så var det mer ett ställe för alla men jag var ingen stamkund där för jag hade andra ställen och det var alltid så fullt med folk på Bräutigams. Jag har alltid gillat lite mindre ställen som ger en intimare atmosfär. Konditorirörelsen var inhyst i detta hus tills verksamheten lades ner 15 januari 1993. Samma år så flyttade The Dubliner in, och The Irish Coffehouse i de gamla konditorilokalern

 

   

Dom har kvar samma ingång som man gick in i då men nu är det andra firmor där. Alla fyra bilder har jag fått av min bloggläsare som följt min blogg länge 

 

  

Så här ser det ut på längre håll. I dag driver Bräutigams femte generationen, Peter Bräutigams marsipan och konfektyr med tillverkning av marsipan. Klicka här för att läsa lite mer historik över stället. Klicka här för att komma in på Cafekartan och kolla vilket fint betyg Peter fått 

 

Joan Baez med Christmas in Washington 

 

Vi är så fruktansvärt trötta efter dessa två förkylningar så vi sitter just nu bara och degar framför våra datorer och min man håller på att gå igenom min laptop. Det är inte många smällare vi hört här utanför och det skall bli spännande och se hur stort fyrverkeri det blir i år. Vi har varit ute och åkt lite och förlustat oss men det skriver jag om senare. Det blir bara mysa och vila här, hörde att min son skulle på nyårsfest med vänner och jag hoppas han får kul. Ha nu ett gott slut på 2014 och att det nya året har mycket positivt att bjuda på. Stor varm kram till er mina fina läsare        

 

     

  

 #Minnesbilden #Klubbholmen #Enköping #Göteborg #Julkort #Bräutigams #Joan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards