Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 september 2014

Av Malin wiper - 28 september 2014 18:00

  

Detta är Sandéns Konditori som vi besöker ibland när vi är i Jönköping för att uträtta ärenden. Vi brukar alternera mellan några Caféer som vi gillar. Det finns en ingång här vid uteplatsen och en ingång från gatan. Dom har alltid gott kaffebröd och smörgåsar och vänligt bemötande. Dessutom har dom en del kakor som man har växt upp med och därför blir man nostalgisk. Fast denna gång fotade jag inget kaffebröd för jag var inte på hugget.      


  

Tjejen som arbetade där förut har slutat och börjat studera, hon var jättetrevlig och servicemindet och det är även Erica som nu börjat arbeta där. Här kommer hon så glatt mot oss med smörgåsarna vi beställde   


  

Kolla in vad fina dom blev och deras ost och skinka är superba


  

Det är mysigt att sitta och titta ut över gatan där det brusar av liv. Klicka här för att se vad jag skrev när vi var dit 1 maj i år. Klicka här för att se när vi var dit 31 januari 2014


Jag skall fråga nästa gång om denna dörr som nog förut använts men nu är igensatt 


   

 


Black Coffee med Lacy J Dalton. Lacy J. Dalton föddes 1946 i Bloomsburg, Pennsylvania och är en amerikansk countrysångare och låtskrivare. 

 

 

Det är "Äpplets dag"  i dag men det har inte jag kommit ihåg. Jag kunde inte äta äpplen förrens jag opererade bort gallstenen. Nu har jag inga problem alls, det var just råa äpplen som var värst. Det börjar bli svårt att hålla reda på alla dagar då man skall fira nåt.

 

 

 

#Sandéns #Erica #Smörgåsar #Lacy #äpplets

Av Malin wiper - 28 september 2014 13:00

 

Estonia


Jag fattar inte att det har gått 20 år sedan Estoniakatastrofen där 850 personer miste sitt liv. Jag kom så väl ihåg hur man satt klistrad vid tv:n för att få senaste nytt. Klicka här för att komma in på SVT nyheter för att läsa och se lite på ett klipp ang detta. Det måste vara hemskt för anhöriga att inte olyckan inte utretts, helt oacceptabelt tycker jag. Som anhörig så får man inget slut på detta, när man inte får några svar utan det känns som en mörkläggning

 

 

 

                  

    

 

 

Klicka här för att komma in på Sjöhistoriska och läsa mer om Estonia. Klicka här för att läsa om MS Estonia

 

 

   

 

 

 

Klicka här för att se ett klipp som heter "Livlinan som brast". Klicka här för att se "Uppdrag granskning" 2004. 

 

 

 

                        

 

 



Pierre Isacsson med låten "Gatorna på söder". Han var en av dom som omkom på Estonia. Pierre var på Estonia för att underhålla passagerarna. Klicka här för att höra en av hans mest kända låtar. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att komma in på en blogg som handlar om honom. Han var även medlem av musikgruppen "Family Four" under några år. Pierre Isacsson blev 46 år gammal.

 

 

                  

 

 

Under de sista åren av sitt liv arbetade Isacsson bland annat på M/S Estonia som underhållare/kryssningsvärd. Dagen innan han skulle påbörja sin semester inträffadeEstoniakatastrofen. I och med olyckan stoppades arbetet med ett helt nytt album. Enligt de överlevande skulle Isacsson haft sitt sista framträdande i Baltic Bar ombord på M/SEstonia under den sista resan. Tidningsartiklar om olyckan berättar att Isacsson hjälpte många av resenärerna till säkerhet innan han drunknade. Isacsson tillhör de få som inte följde med ner i djupet och ligger begravd på Bromma kyrkogård i Stockholm. Källa Wikipedia

 

 

 

 

#Estonia #Pierre

Av Malin wiper - 28 september 2014 08:00

  

Vi har nu försökt i tre helger att komma iväg till min mamma men det har inte funkat. Vi vaknade 09.30 i går och sen skulle vi äta frukost, duscha och göra oss iordning. Efter det så sa det stopp för mig så vi gör ett nytt försök nästa helg. Jag har ett par långbyxor jag köpt till henne på rea som jag också skall överlämna och sen vill jag träffa min mamma och få krama om henne lite. Sen hade vi tänkt gå på pappas grav men det får bli nästa helg. Jag är så energilös så man blir rädd. Vi hade annat på närmare håll vi hade kunnat gå på också som vi missat två år i rad men det får bli nästa år.  

 

  

Istället tog vi en liten tur ut på landsbygden för att hämta enérgi, det är ett bra recept för att få lite kraft och harmoni i kroppen. Vi mötte denna caravan med veteranbilar men fick bara denna bild som blev visbar.

 

   

En kohage bland många dök upp och gladde oss. Kor är verkligen rogivande i sin utstrålning

 

   

En gammal scen dök upp som såg så ödslig ut men tänk vad mycket som hänt där. Om man ändå hade kunnat få göra en tidsresa till olika århundraden men sen få komma tillbaka till nutid igen eller stanna i 1960-1980-talet då det var ett humanare och mänskligare samhälle.   


   

Än står dom pall en del gamla trähus utefter vägarna men tas dom inte om hand så är dom snart ett minne blott och historiens vinglag avstannar       

  

  

 

   

Håller man bara ögonen öppna så kan man få vila sin blick på bland annat en sån här fin veteranbil som stod i en trädgård och visade upp sig 

 

Pink Cadillac med Jerry Lee Lewis and Bruce Springsteen 

 

   

Två pumpor så ståtligt glänsande på sina grindstolpar 

 

   

Vad man blev lyriskt till sinnet helt plötsligt när detta blickfång dök upp. Tänk att få sätta sig på en passande stol med ett litet bord framför och sen sitta där med en kopp kaffe eller nån läskande dryck och bara ta in atmosfären

 

   

Sen dyker en lastbil upp som lockar in oss på en ännu mindre väg

 

   

Gamla dörrhandtag av alla de slag faller mig på läppen 


 

Ha en skön söndag kära läsare och njut så mycket ni kan av dagen, för dagens dag kommer aldrig igen...  

 

 

 

 

#Ko #Dörrhandtag #Lastbil #Lyrisk #Pumpa #Veteranbil #Scen 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards