Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 september 2014

Av Malin wiper - 22 september 2014 14:00

   

   

Här kommer då del 3 i Moliden Nostalgimack (invigning) helt plötsligt dök denna fina gamla buss upp där det står SJ på skylten. Det är en Scania-Vabis buss från 1966 och jag har själv åkt i såna bussar och även såna från 1950-talet, den är av typ BF 76. Den har ägts av Hägglund & Söner i Örnsköldsvik. Min mormor och morfar är födda utanför Ö-vik i Örnäsvall och en av mormors systrar hade ett fint Café i Örnsköldsvik 

 

Klicka här för att se massor av snygga Scania-Vabis-bussar från 1959-1968  

 

  

Till vänster ser ni mackentusiasten Sven -Olof i (backen) och till höger bussägaren som bor i Jönköping och heter Magnus Knutson 

 

The Hollies med så passande Bus Stop. 

 

   

Min man och jag gjorde en nostalgitripp inne i bussen, det till och med luktade i bussen som det gjorde förr så man förflyttades verkligen bakåt i tiden. Det var ett nöje att åka buss på den tiden och när jag var liten flicka så åkte jag ensam upp till mormor och morfar i Umeå. Då höll chauffören ett öga på mig och jag fick sitta längst fram. På den tiden var det skakiga färder på mycket mindre vägar så man blev lätt illamående men då fanns "spypåsar" och dom användes flitigt av mig...   

 

   

 

Bilmärket är LINCOLN CAPRI från 1954  

 

 

Denna Black beauty är av märket  CHEVROLET BEL AIR från 1955

 

  

Denna vita skönhet är en  PORSCHE 356 O SC från 1965

 

 

   

En tvåfärgad Citroen-dröm  CITROEN 2CV6 från 1988  

 

   

 Detta är en FORD FARLINE 500 från 1958 

 

  

Denna tjusiga bil är av märket FORD FAIRLANE från 1955

 

          

Även mopedisterna anslöt sig till macken 

 

 

Vi har så segt på nätet nu så det tar en evighet att få nåt gjort. 

 

   

Fortsättning följer i morgon med en övertäckt överraskningsbil................. 

 

 

#Buss #Bilar #Nostalgimack  #Citroen #Scania #Ford #Fiat #

Av Malin wiper - 22 september 2014 12:15

  

Nu är det dags för del 2 i invigningen från Moliden Nostalgimack. till vänster ser ni bussägaren som heter Magnus Knutson, i mitten Shellman "Sven Liljekvist" och längst till höger en mack-eldsjäl Sven-Olof i "Backen". Visar bussen i nästa inlägg


Klicka här för att komma in på JM och läsa om invigningen

  

Stig Andersson som sköter om macken höll ett litet tal innan invigningstalet som Shellman stod för. Stig Andersson är en jättetrevlig man som har en väldigt vänlig och pigg utstrålning.



Här ser ni Shellman som var inbjuden för att inviga macken. Han har arbetat inom detta område i 58 år så han är verkligen en bra representant för att inviga macken. I vanliga fall håller han till i Sollebrunn där det också finns en nostalgi-shellmack, som han har skött om. Shellman berättade lite om sin mack och även lite roliga historier. Han var klädd tidsenligt som synes

 

 

Klicka här för att se Shellman (Sven Liljekvist) i full action 


  

Här ser ni hans bil där det finns en bild på nostalgimacken i Sollebrunn 

 

Hittade detta klipp på Youtube över Sollebrunn nostalgimack

 

 

Här överräcker en man en present i form av en oljeburk till en man som är ordf i hembygdsföreningen 

 


  

Här har jag vänt på mig och fotar publiken. Det var många fotografer på plats så evenemanget kom nog ut både på lokal-tv och många tidningar. Det är så fantastiskt och berikande att det finns eldsjälar som ser till att vi andra får njuta av detta. Vi måste värna om dåtid så vi får en berikande blandning av gammalt och nytt.  

 

   

Kvinnan till vänster är ägare av Molidens nostalgimack. 

 


Nu kände jag för denna låt där gruppen har det passande namnet "Gasolin" Hvad gör vi nu lille du" dom var mäkta populära under 1970-talet. Klicka här för att läsa om gruppen. Klicka här för att läsa om sångaren Kim Larsen

 

 

Fortsättning följer....................          

 



#Invigningen #Ägare #Nostalgimack #Sollebrunn #Shellman #Stig        

Av Malin wiper - 22 september 2014 09:38

  

Vi var till Moliden i går för att vara med på invigningen av Moliden Nostalgimack. Tyvärr har jag tagit mig vatten över huvudet igen genom att fota för mycket och har svårt att välja ut bilder. Nu har jag i alla fall gjort klart bilderna i fotoprogrammet men sen skall dom in hit och jag måste ta reda på saker och även länka till ställen och det tar tid. Har  glömt namnen på en del personer som jag har bilder på så det tar lite tid att få ordning på allt. Detta får bli ett första inlägg där jag visar hur det såg ut när vi kom dit. Vi har även filmat men det måste redigeras och klippas ner för det blev för långt. 

 

Klicka här för att läsa om invigningen i Jönköpingsnytt

 

    


Tar med några bilder nu för att visa hur det såg ut lite från ovan. Min man stod på en bänk och fotade så det kommer att bli både bilder från mig och några min man tagit. Det dök upp mycket folk och det känns kul. Dom hade gjort iordning en parkeringsplats i en hästhage. 

 

 

 


Det dök upp många fina veteranbilar som ställde sig vid macken så det kändes som man förflyttades bakåt i tiden. Jag kommer att visa upp bilarna som var där på lite närmre håll i ett annat inlägg och skriva om bilmodellerna.

 

 

   


Det gick att köpa korv med bröd och dricka under tältet hos dessa kvinnor. Det kändes som det var Bullens pilsnerkorv man åt och det är ju jättepassande till detta evenemang 

 

   

En hel rad med tjusiga bilar utefter vägen 

 

   

 

Det dök sedan upp en gammal buss som ni ser längst fram på bilden men den skriver jag om nästa inlägg 

 

     

Det regnade till och från och folks paraplyer var verkligen färggranna

 

   

Här ser ni  eldsjälen Stig Andersson (sköter om macken) i samtal med två besökare. Bredvid stod en plastcykel som blivit en raritet men den blev ingen höjdare vad gällde försäljning. 

 

 

Så här ser plastcykeln ut på nära håll. 

 

 

Klicka här för att läsa om plastcykeln från Itera som skulle frälsa Vilhelmina. Hoppas er helg varit givande och att ni får en bra vecka...   

 

 


Fortsättning följer under dagen...................
 

 

 

 

#Invigning #Plastcykel #Stig #Moliden #Mack #Korv


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards