Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 september 2014

Av Malin wiper - 15 september 2014 13:45

  

  

Sist vi var till Jönköping och gick in på Röda Korsets Second hand så såg vi att pizzerian tvärs över gatan bytt skepnad och hette nu San Marino Pizzeria & Salladsbar. Vi hade inte ätit och kände oss hungriga så vi gick dit för att testa för det såg så fräscht och fint ut när man tittade in


Klicka här för att komma in på deras hemsida 


  

Dom hade en otroligt stor och fin salladsbar som sträckte sig längre än jag fotade. Dom hade även många andra rätter att välja på så vill man inte ha pizza så är det inga problem. Vi blev så vänligt och bra mottagna så man  kände att detta var ett ställe där man skulle få god mat

 

  

Det fanns flera olika sittplatser så det var bara att välja. Här ser ni halvhöga barbord


   

Vi valde denna avdelning där det fanns ett högre barbord närmare fönstret och sen vanliga bord. Allt var nytt och fräscht i svart, vit, gråa färger men ändå kändes det inte kallt utan varmt och välkomnande        


  

Här satt vi nedanför den häftiga målningen på canvasduk som föreställde boxaren Sonny Liston liggande och han som driver stället  föreställer boxaren som står upp. På tavlan står det Pierre Souma vs Sonny Liston. Ägaren heter Pierre Souma och har varit boxare men skadat ryggen så han har sadlat om. Det var en häftig idé och där fick man även in ett rött inslag i och med handskarna. Sonny liston dog 1970 endast 38 år gammal 

 

Klicka här för att se vad det står när han öppnade sin pizzeria 


  

Det var välordnat och såg man osäker ut så reagerade ägaren direkt och hjälpte till. Det kändes helt enkelt jättebra och mysigt     


  

Här ser ni Pierre Souma till vänster och hans medarbetare som jag fick fota

 

  

Ytterligare sittplatser på höga barstolar vid fönstret framför salladsbaren 

 

Fabi Fibra feat Gianna Nannini med låten In Italia.  


  

Både min man och jag beställde in falafel för vi kände för vegetariskt och får man sån här fin falafel så kan man inte bli annat än nöjd. Det var även fint upplagt och såsen var fantastiskt god och även ris och pommes frites. Min man tog ris till sin falafel


  

Jag tog Pommes men jag orkade inte äta upp allt så jag lämnade rätt mycket pommes och äter för det mesta inte bröd till maten så det får min man ta över  


  

Sen kom Pierre och frågade om vi ville ha lite kaffe efter maten och det ville vi. Vi fick en hel presskanna och kaffet var också jättegott så vi satt ett bra tag där och njöt 

 


  

  

När jag ser namnet San Marino så kommer många minnen upp från det jag och min sons pappa var till Rimini i Italien i början av 1970-talet. Vi tog då en busstur till San Marino som är en republik belägen på Apenniska halvön i södra Europa, helt omsluten av Italien. San Marino är en av Europas mikrostater och dess invånare kallas sanmarinier. Det som slog mig var att det var så många poliser ute på gatorna och det kan ju bero på att då såldes guld billigt där så många tog chansen att skaffa sig lite. San Marino är nog det minsta landet i världen med sina 31.448 invånare 2013 

 

Det finns en massa bilder både därifrån och Rimini men det albumet fick mitt ex när vi skilde oss och jag tog inga kopior men jag tror att min son har det nånstans. Vi var på många utflykter när vi var till Rimini och en gång en busstur upp i bergen till små byar och vinställen där man kunde provsmaka och även till kloster där dom gjorde "Klosterlikör".  En gång när vi åkte till en liten by så var busschaffören tyvärr lite överförfriskad så jag var livrädd när vi åkte på bergsvägar med svindlande utsikt. Vi blev mottagna i en by av en blåsorkester som jag aldrig glömmer för dom spelade så falskt, men när man tänker på det nu så är det en minnesvärd syn. Sen blev vi inbjudna på en restaurang att äta kanin men jag uppfattade inte det utan trodde jag åt kyckling. Det blev sen dans på det lilla torget och jag blev uppbjuden av en Italiensk kille som bodde i byn och det var rätt spännande....  . Det känns väldigt  konstigt att min sons pappa nu inte finns längre...   

 


#Marino #Pizzeria #Pierre #Boxning #San #Rimini  #Sonny        

Av Malin wiper - 15 september 2014 08:30

   


        





Det blev inget sorgband men lite bittersurt eftersom SD blev det tredje största partiet... .  Men jag är ändå glad att vi fick ett regeringsskifte...  . Det hade varit bra om F! hade fått lite mer röster

   

 

 





Bobby McFerrin med Dont Worry be happy. Bobby McFerrin föddes 1950 i New York och är en amerikansk jazz- och reggaesångare känd för att sjunga olika stämmor ensam. Han ville egentligen bli barpianist men började sjunga istället. Med denna låt rönte han framgång 1988. Han sjunger både jazz och kassisk musik och har även sjungit bakgrundsmusik till flera animerade kortfilmer av företaget Pixar. Dessutom har han samarbetat med jazzpianisten Chick Corea, och även gjort inspelningar tillsammans med Cellisten Yo-Yo Ma, pianisten Herbie Hancock och komikern Robin Williams

 

 


   


Klicka här för att läsa mer om honom

 

 

 

Jag kan inte känna den där stora glädjen eftersom dom rödgröna inte fått egen majoritet. Nu hoppas jag att  ni har en bra vecka att se fram emot. Själv skall jag ta mig i kragen som det så knäppt heter och försöka få ordning hemma med sånt som blivit eftersatt. Vi har varit rastlösa och flytt ut på bilturer men nu är det stopp....     

 

 

 

 

  

 

 

#Bobby #Regeringsskifte #Worry

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards