Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 september 2014

Av Malin wiper - 11 september 2014 18:00

  

Jag såg att skådespelaren Richard Kiel dött, han blev 74 år. Han var en berömd filmskurk 

 

Richard Kiel föddes i Detroit, Michigan och när han dog så bodde han i Fresno, Kalifornien. Han var en amerikansk skådespelare. Han led av akromegali och var 218 cm lång. Kiel är fråmst känd för rollen som den ståltandade skurken Jaws (Hajen) i James Bondfilmen Älskade Spion från 1977 och Moonraker från 1979, där han mer framstår som mer komisk och slutligen går över till den "goda sidan" kom ihåg att där fick han en flickvän. Trots två Bondfilmer så hade han endast en replik sammanlagt. Klicka här för att se allt han medverkat i genom åren  

 

   

Klicka här för att komma in på en snygg sida och läsa om Bondfilmer. Klicka här föratt se honom bli intervjuad i Letterman 1985. Han gjorde outplånliga spår i dom James Bondfilmerna han var med i. 

 

 

                                          

                                                        

 

 

 

Klicka här för att läsa lite mer om honom. Han var gift två gånger och med sin andra fru Diane Rogers har han varit gift med sen 1974 och han har fyra barn och nio barnbarn. Klicka här för att se en bild med honom och hans fru.    

 

 

 

 





 #Richard #Bondfilmer #Jaws

Av Malin wiper - 11 september 2014 12:00

  

Numera åker vi över Barnarp när vi skall till Jönköping för det finns mer att se utefter vägen och man slipper stressen på motorvägen. Vi stannade vid Moliden nostalgimack som jag tidigare fotat och skrivit om i bloggen. Klicka här för att komma in på det inlägget. Nu hade vi sån tur så vi träffade eldsjälen Stig Andersson som förevigade oss på bild framför nostalgimacken. Sen hade vi sån tur så vi fick gå in i macken där jag fick fota medans Stig berättade.  

 

Jag blev så förvånad över att min man kände Stig Andersson sen förut. Dom har haft samarbete genom min mans arbete på Museiföreningen "Magnisa Stuga" 

 

Klicka här för att komma in på Stig Anderssons facebook. Klicka här för att komma in på Barnarps hemsida. Klicka här för att komma in på facebook där jag gått med i Barnarps-gruppen


  

Det har hänt lite sen sist för på smörjgropen står nu en bil och det är en Morris. Stig är den som fixat med det mesta gällande Moliden nostalgimack. Han visade en bild på hur smörjgropen såg ut innan han restaurerade den. Före var den nästan inget kvar av den men han har fått till den som orginalet

Han har nu  även satt upp en anslagstavla vid macken så det händer nåt hela tiden.


   

Här har jag nu fått komma in på macken för att fota och det känns som att förflyttas till sin barndom då små mackar såg ut så här. Då var det mest saker till bilen som såldes 


  

Det finns två rum i macken och detta är det inre rummet där dom fixade med däck och annat 

 

   

Detta är ett ovanligt verktyg som Stig berättade om. Det är en Vulk apparat till för att laga däck


  

Kul att dom fått tag på så mycket bra grejer från den tiden så macken blir intakt. Stig sa att det visat sig att hastigheten har minskat för folk bromsar in för att kolla macken


  

Snygg oljekanna


Vi köpte denna nostalgibok av Stig som heter "K spaning längs vägen" En roadtrip på vischan, den är skriven av Göran Willis. Klicka här för att komma in på en sida där boken finns och läsa lite. Klicka här för att läsa om Göran Willis som skrivit boken 


   

  

Det hängde en lite annorlunda telefon på väggen i macken. Stig berättade att det inte är en riktig telefon för det finna ingen nolla utan det är en interntelefon


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en snarlik väggtelefon. Där står det att det är en gammal växeltelefon från 1940-talet


  

På höger sida om macken finns detta hus med torn bakom en häck och där har funnits ett Konditori som hette "Oswald" det fick jag reda på i en kommentar från Andrea som bor i närheten. Tack snälla du för att du talade om detta och din jättefina kommentar som gladde mig mycket.  

 

Klicka här för att se ett gammalt foto på Konditori Oswald. Där finns fler gamla bilder från Moliden. Klicka här för att läsa om när Riksettan passerade Barnarp. Klicka här för att se gamla bilder från södra Barnarp


Andrea berättade även att i detta hus mitt emot macken så har det  funnits en affär. Lastbilen är så läcker och jag skrev även om den i förra inlägget


Mitt förra inlägg har även uppmärksammats i FB-gruppen Barnarp så jag har gått med där. Det fick jag reda på genom en kommentar från Aurora. Tack snälla du för detta och för din jättefina kommentar. Det är en lisa för själen av besöka såna här nostalgiplatser och glädjande nog så har det blivit ett stort intresse för sånt och ungdomen hakar på. 


  

På detta träd bredvid macken hade Stig hängt upp en affish och det var synd att man missade detta. Det känns som det blivit mer liv i Barnarp för dom har nu både macken och även  Skafferiet.


  

Här gör vi honnör på Stigs begäran, för så gjorde mackpersonal ibland...  

 

  

En bild på Moliden nostalgimack som den såg ut innan dom rustade upp den. Hittade bilden på den fantastiska nostalgibloggen "grandprix63 

 

 

Tack snälla och kunniga Stig Andersson för rundturen i macken. 

 

Spelar en nostalgilåt som ger mig stor poistiv nostalgi. Millie Small med "My boy Lollipop". Jag fick den singeln av en kille jag kände som present när jag komfimerade mig. Efter konfirmationen så gick jag, Anki (ungdomsväninna) och killen hem till mig och spelade låten och dansade och hade jättekul, kom inte ihåg om det var fler som följde med.Sen blev det  tårtkalas.  

 

Klicka här för att läsa om Millie Small som i dag är 67 år gammal, ofattbart  

 

#Stig #Macken #Boliden #Barnarp #Shell #Millie

Av Malin wiper - 11 september 2014 08:00

  

Sist jag var in till Röda Korsets Second hand på Klostergatan i Jönköping så fotade jag dessa två fina  kvinnor. Till vänster ser vi Gun-britt och till höger Britt-Inger. Dom är alltid vänliga och sprider värme. Dessutom har har dom alltid snygga detaljer i sin klädsel av smycken och annat. Kvinnan till vänster kommer ursprungligen från Östersund så man känner igen dialekten, jag kommer ju från Sundsvall  och har varit många gånger till Östersund. Hon har bott i Jönköping länge men åker ofta tillbaka till hembygden. Detta är den första Second hand vi besökte när vi flyttade hit för drygt 14 år sedan och då såg det helt annorlunda ut, dessutom är ingen personal från då kvar. Jag vet att en av dom flyttade till en annan stad. 


        

 Klicka på bilderna så blir dom större 

 

Denna gång var det deras glasögon jag blev faschinerad av.  Hon till vänster har ett par riktigt färgstarka bågar och kvinna två har lysande turkosa. Båda passade ypperligt i sina glasögon. Själv känner jag mig som en grå mus numera...    

 

  

Sen har vi då ytterligare en färgstark kvinna och hon heter Habiba, hon har varit där sen 2009 och numera är hon fast anställd. Så vi har stött på henne i 5 år och det har alltid varit roligt. Hon är glad och energisk 

 

  

Min man och jag köpte oss varsin ny necessär som var helt oanvända och kostade 20 kr/st. Dom står stadigt och har två stora fack på sidorna. Nu  skall vi göra oss av med dom gamla som vi inte är nöjda med

 

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på denna häftiga necessär i form av en Volkswagen buss. Den är häftig men priset är 295 kr


  

Dom hade fixat till en fin blomdekoration på disken.


  

En fin kombination av blus och jumper. På jumpern en silvrig kvinna med måltavla bakom och då tänker jag osökt på nån "James Bondfilms intro". Det är så fint nu när dom gjort om där och förnyat sig. Cafét låg en trappa upp där det nu finns kläder och skor för både män, kvinnor och barn. 

 

Klicka här för att se när jag var på invigningen. Klicka här för att se ett annat inlägg när dom höll på att bygga om. Det är detta Röda Korset och Sam Hjälp som är mina favoriter. 

 


Vad passar väl inte bättre då än med ett ledmotiv till en av alla Bondfilmer. Jag väljer en av mina favoriter Rita Coolidge med All Time High från  "Octopussy" en Bondfilm från 1983    

 


Jag kom tyvärr inte iväg på meditationen i går för jag sover så dåligt på nätterna så jag orkar inte gå ut på kvällen just nu. Jag hoppas kunna gå nästa gång. Min man blir inte bra i sitt knä så på måndag skall han kontakta läkaren igen. Jag har plåster på min hals fortfarande efter biopsin. Jag har märkt en sak och det är att folks blickar dras till plåstret...  Fantasin går nog igång på vad som hänt. Jag har nu köpt Hirudoid kräm för att blåmärket skall gå bort snabbare.  Klicka här för att komma in på en apotekssida och se hur krämförpackningen ser ut. Nu hoppas jag ni mina härliga bloggläsare får en fin torsdag... 


  

#Röda #Glasögon #Necessärer #Kvinnor #Rita #Octopussy

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards