Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 september 2014

Av Malin wiper - 9 september 2014 21:45

  

För ett tag sen var vi till Sam Hjälp i Huskvarna  bara för att kolla runt lite och känna av den härliga stämningen. Såg denna snygga koffert som dom ville ha 250 kr för. Det låg en hög med gamla tidningar "Vi Bilägare" ovanpå 


  

Där fanns även två gamla medicinburkar i kraftigt glas med riktiga kraftfulla lock, såna som fanns på Apoteken förr. Det fanns en stor och en liten och dom kostade 50 kr tillsammans


  

Helt plötsligt dyker en gammal sjuksköterskeklänning upp och då måste jag ju fota. Jag har ju själv sytt såna i miniformat som jag kallat "Nurse Betty" dom fungerar som förvaring av plåster, tabletter och annat. För denna klänning får man ge 250 kr

 

   


           

Klickbilder på min förvaringsklänning



Så här ser min sköterska ut och jag har själv både designat, sytt och tryckt på den med textilfärg (chablon). Jag sydde och gav bort många såna förut men nu har jag inte sytt nåt på länge, Jag har fullt upp med flytta i mitt liv....  

 

  

Denna klocka hade inte varit nåt speciellt om den hade varit i plast men den var rätt tung och i materialet plåt. Vi testade ringningen och då slog hammaren på mitten av klockan nedtill fram och tillbaka mot fotklockorna eller vad man nu skall kalla dom för. Det ringde så högt så alla i lokalen vände sig om...  .  

Denna var rolig...  Klicka här för att komma in på sidan där den finns. Den kostar 245 kr




  



Fast jag köpte denna lila stickade tröja för jag gillar såna här kragar som jag märkt passar mig. Den är inte så rödlila som på bilden utan har lite kallare färg. På fotot innan jag fixade det så var tröjan helt mörkblå så ibland blir färgerna helt fel. Tröjan kostade bara 45 kr. Märket är Stuts men jag kan inte hitta nån hemsida eller facebook   


  

En pall stod där så ensam bland alla soffor. Den såg lite annorlunda ut med målade svarvade ben medans själva sitsen var orginal. Dom ville ha endast 40 kr för denna. För oss ryms det inte mer nu i vår lägenhet utan det är alldeles lagomt mycket saker

 

  

Den som har haft pallen hade humor och brände in dessa ord


  

Detta går jag igång på för det är brevpapper i ett fint fodral. Jag skrev mycket brev förr och var alltid på jakt efter snygga brevpapper. Det känns lite tråkigt att brevskrivandet kommit bort nu när man mejlar och har andra möjligheter till kontakt. Det var nåt visst att skicka ett fint brev och den som fick det blev glad. Då fick man vänta på brev nu sker allt direkt på gott och ont.


 

Det var ett helt vitt brevpapper och rätt mycket av varje 

 

   

När jag ser en sån här gammal skrivmaskin så går jag igång (som Ernst)...  . Jag gick sista åren i skolan på handelslinjen och lärde mig skriva maskin med rätt fingersättning. Sen blev jag kontorist i 7 år. Som jätteung arbetade jag på olika vikariat som växeltelefonist och kontorist på flera olika ställen. Därför blev det inga problem när datorerna kom när det gällde tangentbordet så nån pekfingervals blev det inte....   


  

Den här kombinerade vas/kruka köpte jag för 40 kr, att jag köpte den beror nog på att jag känner mig precis så här på min hals just nu när jag fått "Struma" det är en känsla som jag förnimmer...   Lite surrealistiskt. Det märkliga är att min ungdomsväninna i Sundsvall också fått inåtväxande struma och vi genomgår nu samma utredning. 

 

 

Rosa Ljung var en svensk formgivare som dog 1983 i en ålder av 65 år. Hon var en mycket produktiv dam, särskilt under sin tid på Deco Keramik som fanns i Helsingborg. Hennes design måste ha varit populär också eftersom företaget fortsatte att göra hennes keramik långt efter att hon gått vidare. Det kan man se när man besöker second hand, butik eller auktionshus. Där finns alltid en eller annan av hennes designs objekt. Jag har försökt få mer information om henne men inte lyckats men då hittade jag bloggen "Borgmans Antikviteter" där man får mer information om henne.   

 

 

Klicka här för att komma in på en sida där Rosa Ljung är representerad och man får se många av hennes alster men inte krukan jag köpte så man börjar undra. Jag har hittat två liknande men inga uppgifter om värdet eller annat. 

 

  


  

Den får stå på tunnan i hallen tillsammans med den gamla 80-tals Diabellen tills vidare. Där skall sen stå en boklampa men vi har inte haft tid att göra den klar ännu. Alla sladdar som syns på bilden skall fixas till så allt är inte klart än...  trots att över 3 månader gått sen vi flyttade in.   


   


#Sam #Second #Rosa #Formgivare #Brevpapper #Pall #Tröja #Klocka #Huskvarna #Surrealistiskt  

Av Malin wiper - 9 september 2014 11:00

        


Förskrivet tidsinställt inlägg. 

      

Nu har en av mina bloggvänner "Maskrosblomman" Anna-Karin skrivit ett sånt bra debattinlägg igen och det i Aftonbladet denna gång. Jag tycker hon är en förebild för hon är inte rädd för att skriva precis som det är för oss som råkat bli långtidssjuka och fått känna på det obehagliga samhällsklimatet som råder. I sina blogginlägg tar hon upp allt som blivit galet och det på ett sätt som tilltalar mig. Jag känner ofta igen mig i det hon skriver eftersom jag är en av dom som blivit sjuka och sett förändringarnas vindar. Hennes rubrik är pricken över i:et "I ett friskt land skall man  kunna vara sjuk"

 

 

 

 



Klicka här för att komma in på hennes debattinlägg där hon fått många kommentarer. Klicka här för att komma in på hennes blogg.

 

 

        

 

 

 

 

#Anna #Debatt #Aftonbladet #Bloggvän

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards