Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 juli 2014

Av Malin wiper - 11 juli 2014 08:15

 




  

Jag har mejlkontakt med en av mina läsare som bor i Göteborg. Hon har läst min blogg i många år och det glädjer mig mycket. Nu har hon skickat lite bilder från en promenad hon gjorde en dag....  Jag blir så nostalgisk för jag har ju bott i Göteborg i två omgångar, sammanlagt 10 år och trivdes så bra där. Numera känner man inte igen sig helt överallt för stan har växt sen jag flyttade därifrån än om jag varit dit många gånger sen dess eftersom mina föräldrar bott där länge. Det känns lite sience fiction när man ser denna bild på folk som åker på dessa "Segway".




  

Jag gillar spårvagnar och var själv med i  Spårvagnssällskapet "Ringlinien" när jag bodde där så jag fick deras tidning lite då och då. Denna spårvagn är inte en av dom nyaste och det gillar jag för dom nya ser så fyrkantiga och tråkiga ut



Här på Avenyn så finns en restaurang som ägs av Leif Mannerström Restaurangen heter Kometen , klicka här för att komma in på hemsidan.  

 

Min bloggläsare talade om för mig att det även finns ett Hard Rock Café på Avenyn. Klicka här för att läsa om detta 


 

Det ser nästan likadant ut där man går in hos Trädgårdsföreningen som det gjorde när jag bodde där. Klicka här för att komma in på Trädgårdsföreningens hemsida


  

Vilken snygg cactusplantering, det ser ut som en skulptur


  

Sen har vi då Palmhuset som  jag besökt många gånger för det är så vackert både på utsidan och insidan. Klicka här för att läsa om Palmhuset

  

Kopparfjärilar vid Bältesspännarna som inte syns mer än sin sockel på statyn till vänster

 

  

Detta är Nya Bältesspännarparken  


  

Detta är en butik som jag känner igen så den fanns nog när jag bodde där också. Min bloggläsare tycker att dom har liknande kläder som på Selmas Kläder här i Vaggeryd. Stället heter Bistro Elle


  

Sen har vi då Knapp-Carlsson som Lena också gick förbi och det är ett anrikt ställe som jag skrivit om i min blogg för många år sedan. Härligt att få lite färska bilder. Affären grundades 1910, klicka här för komma in på deras hemsida. 

 


             

Klickbilder på dörren och skyltfönstren  


   

Lorensbergsteaterns kommande program


Vad passar väl inte bättre till detta inlägg än denna Göteborgsklassiker med Sonya Hedenbratt & Sten-Åke Cederhök. "Knô Daj in" heter låten. Jag har själv sett många shower med Cederhök på Liseberg då dom hade en mindre teater mitt i nöjesfältet där dom visade föreställningar flera gånger om dan. Bara han kom in så höll man på att skratta ihjäl sig så roligt var det, hans kostym och kroppspråk var obetalbart. Då var Liseberg inte så utbyggt som nu och den berömda "Polketten" stod kvar på sin plats. Han satt och signerade böcker på Åhlens en gång i slutet av 1970-talet och då köpte jag en bok av honom som han signerade. Den ligger i en kartong som vi missat att packa upp så nu är det att leta efter den och lite andra saker. Klicka här för att komma in på Sten-Åke Cederhöks facebook. Klicka här för att läsa om Sonya Hedenbratt i Orkester Journalen   

 

Jag fick inte in alla bilder i detta inlägg så det får bli i nästa. Nu har min man fått upp vår bioljudanläggning som vi köpte på Sam Hjälp second hand för nåt år sedan för endast 140 kr. Det är 5 små högtalare och två är på väggen och 3 på tv-bänken, sen är det en Subwoofer. Den har ju några år på nacken men den duger tills vidare och ljudet blir betydligt bättre än utan. Jag och min man skall baka några mjuka kakor och frysa in i eftermiddag, vi måste testa ugnen som vi inte använt än.  

  

 

Ha nu en skön fredag och helg kära bloggläsare...  Det skall ju bli lite kallare men ändå sommarvärme. 




#Göteborg #Lorensbergsteatern #Trädgårdsföreningen #Palmhuset #Hard #Cederhök #Hedenbratt #Kometen

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards