Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 juni 2014

Av Malin wiper - 23 juni 2014 13:30

  

Gudmundrå


Jag blev så nostalgisk när jag fick en jättefin  kommentar från en kvinna som bor i Kramfors och heter Birgitta. Hon har läst min blogg under lång tid och det glädjer mig mycket, kommentaren var så fin och omtänksam så jag blev rörd. När jag var liten så åkte jag i dom gamla fina bussarna som fanns då upp till Umeå för att få träffa mormor och morfar. Då åkte man alltid över den långa Sandöbron som då var Sveriges längsta. Jag blev lätt åksjuk så dom hade  spypåsar på bussarna och jag gjorde av med rätt många. På den tiden kunde föräldrarna sätta sina barn ensam på en buss för chauffören tittade till mig och jag fick sitta längst fram. Det var väldigt spännande kom jag ihåg och bussen stannade alltid på ett ställe där det var uppehåll för fikapaus. Det tog längre tid att ta sig dom 29 milen då med dessa gamla vägar där det var lätt att få punktering och stenskott. Jag kan inte glömma motorljudet från bussarna som var bullrigt och när chauffören växlade med den höga golvväxeln så var det ett speciellt ljud som man inte glömmer. Klicka här för att se bussar från förr.

 

Klicka här för att komma in på en blogg där man får se massor av vykort över Sandöbron från 1940 och 1950-talet. Klicka här för att läsa om Sandöbron som var en sån sevärdhet även när hela familjen åkte över den ett antal gånger på väg upp till Umeå. Den kändes så otroligt lång på den tiden och det blev alltid nåt däckbyte varje resa. Klicka här för att läsa om bygden runt Sandöbron 

 

   

Så här såg det ut när vi var dit, dom hade byggt ut uteplatsen 


Många år senare så har min man och jag åkt igenom Kramfors med husvagn, även några gånger med bara bil. Vi har åkt på gamla Sandöbron och nya Höga kusten bron och stått och kollat ut mot bron från en utsiktsplats. Sen besökte vi det anrika Wästerlunds Konditori som ligger vid Sandöbrons södra fäste i Lunde, Kramfors kommun. Konditoriet slog upp sina portar på 1940-talet och har genom åren förändrats mycket lite och behållit mycket av sin ursprungliga stil. Det har även figurerat i tv-programmet Nikesserie K-märkt. På taket till konditoriet står en neonskylt föreställande en konditor som häller upp kaffe och serverar en bakelse. Neonskylten var en gång i tiden Norrlands största i privat ägo 

 

   

Innan dom byggde ut uteplatsen såg det ut så här. Det är så tråkigt för jag hade tagit bilder men alla är försvunna eftersom jag hade en hårddisks krash för några år sedan och miste alla bilder från min första blogg. Nu har vi sparat på två hårddiskar men har man otur så kan det ändå hända och jag kommer att spara ner på annat vis också men rensa i bildarkivet så det inte blir för mycket.

 

     

Vi satt inne eftersom vi ville känna käslan av tiden vingslag. Allt var intakt och det kändes nästan magiskt.  


Konditoriet drivs fortfarande, men endast sommartid och ägaren är K.G Wästerlund. 

 

 

 Skärmflygning mot Högakustenbron. Tänker på min sons pappa när jag ser detta för han var skärmflygare och var ute runt om i världen med ett gäng andra entusiaster 

 

Skickar en hälsning till min bloggläsare i Kramfors och önskar dig en härlig sommar..   



#Kramfors #Sandöbron #Högakusten #Wästerlunds

Av Malin wiper - 23 juni 2014 09:00

  

Vi var bortbjudna på lunch till våra vänner Mrs A-G och hennes man Mr L-G. Dom har ett sånt fint hus och trädgården är så välskött och pyntad. Dom har både en inomhusaltan och en utomhus så där kan man verkligen sitta och njuta med fint blickfång utanför  

 


Sen kan jag säga att det var mer än en lunch vi blev bjudna på så man kan säga att det var en "Heldagsnjutning"...  Vi kom dit 13.30 och var inte hemma förrens 18.00 så vi satt och pratade länge och hade jättetrevligt  


  

Så fint vid dörren


  

Snyggt "Välkommen" hjärta


  

Vi satt på inomhusaltan där dom dukat så fint. Det var verkligen härligt att få sätta sig vid dukat bord. Vi slappnade av i deras trevliga sällskap       


  

Vi blev bjudna på denna läckra och goda tacopaj som var så lagomt kryddad. Jag kan säga som så att det blev inget över. Till pajen en god sallad 


  

Ett tag efter att vi smält pajen så vankades efterrätt i form av hallonmousse och hallonen hade dom plockat själva och runt om lite sås av hallonen som passade så bra till. Det var försvinnande gott.


  

Altanen är lång och stor med många fönster och där står på rad såna här fina krukor med välmående pelargoner i


  

Dom har ett litet rött trähus utanför som jag inte kom ihåg om det är gäststuga eller förråd. där har dom också satt blomkorgar med vackra blommor som tjusar


  

Dom har massor av såna här fingerborgsblommor men det var så svårt att fota för solen gassade just då 


  

På nära håll 


  

När vi suttit och pratat rätt länge så tänkte vi gå men då fick vi nästa njutningsöverraskning. En bananpaj som smakade ljuvligt även den, jag är ju en stor bananälskare och det är en frukt jag även skivar på hårt bröd. Till pajen en lättvispad grädde som blev som pricken över i:et. Jag fotade pajen flera gånger men bilderna blev suddiga så detta var den enda bild som jag kunde ta med efter lite bearbetning. Vi har fått receptet på pajen så vi skall baka den nån dag så får ni se den på nära håll och även få receptet. Sen skall vi få recept på det andra också


  

Läckert kryddställ som dom fått i present


  

Jag vill inte exponera hela deras hus och trädgård därför tog jag mest detaljbilder


  

Innan vi gick hem så fick vi med oss rabarber som min man gjorde iordning när vi kom hem. Tusen tack kära vänner för allt vi fick njuta av och ert trevliga sällskap.  

 

Hoppas ni får en bra början på en hel ny oupplevd vecka. Just nu skiner solen här men jag tror inte att det är så varmt. Nu skall jag plocka bort lite i vardagsrummet så min man kan borra hål i taket så vi får upp våra lampskenor. Vi lämnade kvar dimrarna i förra lägenheten så nu måste vi åka och köpa nya så fort som möjligt. Jag skall ut på promenad senare i dag för nu blir det andra bullar än bagaren bakar som dom sa förr...   

 

 

#Tacopaj #Bananpaj #Hallon #Fingerborgsblommor

  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards