Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin wiper - 18 maj 2014 12:00



  

I går när Prideparaden var aktuell så hade dom satt upp garderober i pridefärgerna på Hovrättstorget,  och det blev populärt för både barn och vuxna kunde gå igenom dom och komma ut ur garderoben...  . Det var fiffigt och roligt. Många fotade och gick in och ut där men jag passade på att fota när det var tomt 


 

Här har jag gått in i garderoben och sen kommer jag ut på andra sidan...   


  

Här är jag helt ute ur garderoben...  , man måste ju få skoja lite också


  

  

Klicka här för att läsa om Qom ut Prideparaden som lockade 3000 personer istället för 1500 förra året. I publiken var det minst lika många och Jönköping sjöd av liv. Det kändes som en karneval för både folk i tåget och vi som var samlade för att se tåget var så uppsluppna, glada och i alla åldrar. Jag blev så rörd så jag kunde knappt hålla mig från att gråta och jag fick gåshud ett antal gånger för det känns som det finns lite hopp för mänskligheten när så många sluter upp och visar att vi måste få vara dom vi är. Livet är så kort så det är bättre att ägna sina krafter åt att bekämpa krig och annat elände. På Rådhusparkens scen fanns Mark Levengood som roade till skratt, men det var omöjligt att ta sig fram och fota honom och underhållningen som sen kom. 

 

 

Den här killen hade bra ord på sitt plakat 

 

   

   

 

   

Det var rätt många hundar med i paraden också och här ser ni en som ser jättekul ut med prideflaggan runt ryggen 

 

   

  

   

    

 

           


 

Jag filmade lite så här kommer ett klipp. Jag har inte smyckat ut inläggen för det är så färgstarkt ändå. Jag fick rensa bort hälften av bilderna men får ändå inte plats med alla så det får räcka så här. Det känns som det är nåt nytt i luften som pyr eftersom det blivit protester av olika slag i samhället nu i och med 1 maj också. 

 

   

Om en timme sitter vi på Malmborgs Konditori och lyssnar på gruppen Jazzstandard och njuter av en fika.   

 

Jag hittade två par byxor till mamma i går när vi var till Jönköping och det på en klädbutik som jag skriver om i morgon för jag har en ansamlig av bilder nu som skall fixas. Det har kört ihop sig...   

 

 

#Pride #Qom #Inger #Mark #Malmborgs #Jazzstandards
 

Av Malin wiper - 18 maj 2014 07:45

  

Vi åkte in till Jönköping i går för att gå några ärenden och även kolla på Prideparaden Qom ut som utgick från Tändsticksområdet precis som förra året. Jag skriver om detta så fort bilderna och tiden räcker till. Det var i alla fall så mycket mer folk än i fjol så det bådar gott. Inger åkte med oss för hon skulle träffa sin dotter som fyllde 40 år i dag och även sina två barnbarn. Dom skulle ut och äta och handla lite. Sen skulle dom gå i Paraden bakom sossarna. Vi skulle träffas senare igen för hemfärd

 

   

Vi gick till Malmborgs Lilla först för att ta oss en smörgås och kaffe men tror ni inte att vi åkte dit på en bakelse ändå när vi såg dessa "Festivalbakesler" som såg så goda och läckra ut. Victoria som driver stället var där och hon kramade om oss så gott för det var så länge sen vi sågs.  Vi hade egentligen fika med oss ut i dag....  men det tog vi på hemvägen istället 

 

   

Festivalbakelsen består av citronmousse och inuti blåbär och choklad. Den var inte så söt så det gick så lätt att få i sig den och bakelsen var ljuvligt god och även snygg för ögat. Malmborgs fick uppdraget i år att baka Festivalbakelserna och det gjorde dom med bravur

 

   

Dom har muggar till försäljning som det står Malmborgs på 

Agneta Fältskog & Christian med låten På söndag.  

 

   

Vi åkte sen ner till östra sidan om stan för jag skulle köpa en jumper eller blus till mig själv 

 

   

Jag fick tag på denna tunna jumper i en fin kvalitet som kände så skön mot kroppen, den fanns på Lagos mode. Den ser kanske inte mycket ut för men är jättesnygg på och den trollade bort några kilon. Tyvärr var den rätt dyr med sina 345 kr. Jag köpte en förut där som kostade lika mycket men den är lite tjockare och med lång ärm.  

 

   

Snygg turkos cykel med polkagrisrandig sadel som stod där och pockade på uppmärksamhet

 

   

   

Nu är det verkligen fullt upp för oss med både flyttning och saker vi har inplanerade. I dag kommer vi att åka till Jönköping och lyssna på musik 13.00 på Malmborgs Konditori som är det större som ligger på Hovrättstorget. 

 

 

#Lagos #Malmborgs #Cykel #pride #Konditori #Jazz   

Av Malin wiper - 17 maj 2014 08:00

  

Inger och jag gick även in på Acleja Blomsterhandel Interflora Frech i går. Jag skulle köpa en blomma att ta med mig till ett ställe. Dom ändrar om och fixar så man har alltid nåt nytt att titta på.


  

Här ser ni Christian som driver butiken och bredvid honom Mimmi som arbetar där ibland. Hon drev Mimmis Magasin förut. 

  

Dessa blommor finns även i lila och dom är verkligen mäktiga


  

Mimmi visade mig dessa och lite andra växter och saker som fanns på deras utomhusställe


  

Detta  solur var nyhemkommet och jättesnyggt. Som present eller åt sig själv om man har egen tomt


  

Dom har möblerat en liten blom/kaffehörna ute i en vrå på utestället. Det såg fint ut


  

Färgstarka blommor som lyser upp


  

Såna här höga glas har vi också fast i en rödbrun färg och vi har värmeljus i dom men som man ser här så kan man även göra en liten plantering i glasen  


  

Nya kraftfulla burkar som dom höll på att packa upp. Man kan ha dom som ljushållare eller med blommor i. Passar jättebra på ett balkongbord eller på ett altanbord eller hylla mm. Dom var så läckra så jag skulle vilja köpa en själv men vet inte vilken färg som skulle passa till det vi skall ha på nya balkongen. Jag har tyvärr inga gröna fingrar men njuter av blommor och växter ändå. När jag träffade min man så blev jag så förvånad över att han hade såna fantastiska växter och blommor hemma. Han skötte dom efter konstens alla regler och han hade självvattnande krukor. På senare år så har jag fått sköta dom och det syns...  . Det är mest bladväxter som gäller för mig eftersom blomväxter vissnar så fort dom kommer i min närhet... . Jag blev väldigt förvånad när jag arbetstränade på en stiftsgård och fick göra lite av varje, bland annat ta hand om blommor och dom gillade mig helt plöstsligt och jag satt ihop blommor som jag plockade ute och satt i vasar och njöt som bara den. Det är nog enda gången jag haft tur med blommor. 


  

Dom har fått hem nya gratulationskort som är lite annorlunda i 40-50-talsstuk. Kul med en sofistikerad man på ett kort för annars är det mest kvinnor 

 

Michael Alf Tio plays Boogie Woogie Stomp. Jag har aldrig hört talas om denna trio men dom spelar så man kan inte sitta stilla. Vilken glädje och sväng, dom är ju hur bra som helst 


  

Eller varför inte sticka ner en rolig ko i krukan 

Så snyggt och häftigt 

 

 

I dag kommer det att bli upp till minst 22 grader varmt och vi kommer att ta fika med oss ut i dag och sätta oss på ett fint ställe. Sen har vi lite ärenden och annat så jag kommer inte in på bloggen förrens mot kvällen. Hoppas ni har en fin lördag och njutningsfull helg att se fram emot. Sköt om er...   

     

 

 

 



#Acleja #Solur #Kor #Boogie

   

Av Malin wiper - 16 maj 2014 17:00

  

I morse var jag ner till Ritz Konditori för att ta en fika med min väninna Inger. Det var toppenväder så det var mycket folk i farten och många som satt ute och fikade. Jag har inte varit ute på några dagar så det kändes skönt att få röra på sig lite.        

 

 

Jag gick även ut för att skriva om årets företagare men fick inte klart hela intervjun så jag fortsätter med den en annan dag. Det kom kunder hela tiden men jag hann skriva ner och även fota rätt mycket.

 

   

Tulpanerna i rabatterna runt torget börjar slå ut i full blom och när dom är borta så brukar det komma nya blommor men man vet aldrig vad så det blir alltid en överraskning

 

   

Jag tog en smörgås med deras goda räk och kräftröra för jag hade inte ätit nån frukost

 

   

Inger tog en härlig vaniljbulle

 

   

Kolla in vilka frestande läckra bakelser

 

   

En tårta som inte går av för hackor.  

   

Torghandeln var i full gång också och det var mest blommor men även ägg och annat

 

   

Den fina oasen framför ICA:s parkering 

 

Elvis Costello med Sparkling Day från filmen "One Day"

 

   

   

Här ser man en fin blomsterrabatt en bit från Museiföreningen som ni ser längre bort

 

   

Ingers cykel var på lagning hos CC-Service och på styrstången hänger vinterdäcken. Här står jag och vaktar hennes cykel utanför ICA för hon skulle handla tvättmedel. Jag tog några bilder hos CC-Service som jag sätter in i morgon.

 

   

När jag stod där och vaktade hennes cykel så kom våra vänner Mrs A-G och hennes man L-G så här ser ni deras cyklar. Inlägget är nästan helt fritt från människor....  Dom hade varit ute och cyklat en långtur så dom är så diciplinerade. När vi flyttat och fått ordning på allt så kommer vi att sköta oss bättre. 

 

 

#Ritz #Tulpaner #Cykel 

Av Malin wiper - 16 maj 2014 12:15

  

 

Steampunkt

 



Klicka här för att komma in på en sida som heter Filmkritikerna. En sida jag fick tips om av en av mina bloggläsare som heter Emma. Tyvärr har jag inte hunnit titta på film på ett tag eftersom vi är i flyttagen men i går såg jag en i alla fall som ni ser i förra inlägget.

 

 


  


Bild från filmen Någon att älska


 


Filmkritikerna tipsar om filmen Someone You love. Jag är inte så förtjust i Persbrandt men ibland har han gjort toppenroller och glimmat till riktigt. Klicka här för att se vad dom skriver om denna film som dom gett bra betyg. Jag skall försöka se filmen nån dag. Klicka här för att se vilka som är med i filmen.

 

 

   

Hemingway andPickett

 

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Dom har gett ett lite sämre betyg men klart godkänt. Är det nån av er som sett denna film?. Vad tyckte ni i så fall?.

 

 

 





Just nu har jag inget tålamod att sitta och kolla på film hur gärna jag vill men så fort allt är klart och har lugnat ner sig då skall jag ha många filmkvällar och även besöka Folkets Hus bio som är en höjdarbio och man slipper dessa tråkiga svarta små rum som dom har i dom flesta stora biopalats.

 

 

 

En av mina headers från Folkets Hus bio

 

      

 

 

#Filmkritikerna #Someone

Av Malin wiper - 16 maj 2014 08:00

     

Eftersom jag inte kom ut i går heller utom för att göra ett ärende så blev jag sittande vid tv:n ett tag och zappade. Hamnade på tv 12 där det sändes en film jag inte sett förut som heter The Majestic som är en amerikansk drama film från 2001 som regisserad och producerad av Frank Darabont. I huvudrollen ser vi Jim Carrey och det känns lite ovanligt att se honom i dramafilmer. Filmen är skriven av Michael Sloane. Filmen hade premiär 11 december 2001 och släpptes i USA 21 december 

  

 

Filmen utspelar sig under 1950-talets USA under den sk McCarthyperioden. En ung ambitiös manusförfattare i Hollywood förlorar sitt jobb och sin identitet men finner istället mod, kärlek och styrka i sin övertygelse. Jag vill inte berätta mer om filmen för då blir handlingen och överraskningsmoment.  

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på fyra av skådespelarna i filmen

Till vänster Martin Landay, Jim Carrey, Lauri Holden, hittade inte skådespelaren längst till vänster men han hade en rätt liten roll men gjorde den bra 


Klicka här för att läsa en recension över filmen. Filmen har fått 3 av 5 i betyg på filmtipset.se

 

 

Jag tycker filmen hade fint foto, bra kostym och suveränt skådespel och numera bortgångne Martin Landau var med och gjorde som vanligt en bra rollprestation. Filmen var rätt lång men jag blev då inte uttråkad utan fick både spänning, humor, drama och en bra story. Dom tidstypiska 50-talsmiljöerna var jättebra gjorda och man slås av vad snyggt allt var då gällande design, kläder, möbler, bilar, bardetaljer, biografer och musiken var. Visst kunde det vara lite klichèartat ibland men i det stora hela var filmen njutbar 



Jag ger filmen 4 jukeboxar i betyg av 5 möjliga

  


            

 

Ett av soundtracken till filmen Boogie Woogie Stomp. 

 

Home chunk

 

 

     



#Majestic #Jim Carrey

Av Malin wiper - 15 maj 2014 18:30

  

Nu har jag tagit ner denna tredelade skylt som hängt i slutet av "Filmhallen" Den vann jag på bloggen "Kaffehörnan" februari 2012. Dom kommer att följa med till nya hemmet. Klicka här för att se när jag fick hem skylten

 

   

Nu har jag dåligt tålamod så jag vill bara iväg till nya stället och få upp allt och sen sätta mig ner och pusta ut.  Jag har flyttat så mycket så jag borde ha öppnat en flyttfirma..  Jag har flyttat ca 24 gånger sen jag föddes så jag borde vara 100 år nu...  .  Det går inte att påverka livet fullt ut, så det är bara att gilla läget.  

 

      

Minnesbild på en äkta Cafénörd             

 

 

Lou Bega med låten Keep smiling och det är väl lika bra att ta honom på orden...  Klicka här för att höra honom med den medryckande låten Mambo Nr 5. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Lou Bega är född 1975 i München, Tyskland, och är en latinopopmusiker, mest känd för låten Mambo Nr.5 Låten är en cover av Perez Prados instrumenttalåt från 1952

 


#Hem #Lou #Flytta      

Av Malin wiper - 15 maj 2014 13:30

     

Min son ringde i går och sa: Vet du vem som dött?. H.R.Giger som är mest känd för sin design av monstret i filmen Alien, för vilket han även tilldelades en Oscar 1980 i kategorin bästa specialeffekter. Jag har själv suttit och darrat till dessa filmer som har hållit hög kvalitet och hans monster har verkligen skrämt och faschinerat. Giger föddes 1940 i Chur, Graubünden, död 12 maj 2014 i Zürich. Han var alltså en schweizisk konstnär. Andra större verk Giger gjort är ett mickstativ till musikgruppen Korn design till övriga Alienfilmer, ett flertal omslag till cd-album bland annat till rockgruppen Danzig, samt mönster till Ibanezgitarrer.  Dödsorsaken var att han ramlade ner för en trapp och hamnade på sjukhus så skadad så han inte överlevde 

 

Ibanez 

Här kommer lite mer information om honom 

 

Klicka här för att komma in på en sida som handlar om honom. Klicka här för att läsa lite mer om Giger

 

 

 

 

 


Alien  

 

Alien-Den åttonde passageraren är en amerikansk-brittisk science fiction/skräckfilm från 1979. Den är regisserad av Ridley Scott med Sigourney Weaver i huvudrollen. Filmens titel refererar till antagonisten, en aggressiv utomjordisk varelse. Klicka här för att se trailern till Alien från 1979 

 

Det är så trist att så många av dom som roat, förfärat, skrämt mm gått ur tiden och en del alldeles för tidigt. Trots att jag är mörkrädd och får mardrömmar av att se såna filmer som Alien så har jag inte kunnat låta bli eftersom det är sån klass på dessa filmer vad gäller både skrämselfaktor, miljö, mask och skådespeleri.  

 

   

Detta är ett av Gigers skivomslag till en av Debbie Harrys skivor. Klicka här för att höra en av låtarna på skivan

 

 

 

 

Black beauty  

 

 

 

 

 


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och läsa det senaste krönikan som är skrivet av Simone Kamm. Det är både roligt och inspirerande

 

 

 

#Giger #Debbie #Alien 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards