Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 maj 2014

Av Malin wiper - 11 maj 2014 16:00

 

En bild på Vindens söner som man får följa i denna dokumentär


Klicka här för att komma in på SVT och se en fantastisk dokumentär  där man får följa fem briljanta gitarrister som vigt sina liv att fortsätta i Django Reinhardts tradition. Vi lär i denna dokumentär känna deras musik och vänskap. Dom tar sig igenom livets svårigheter med mycket humor. Dokumentären gick på tv i lördags och heter Vindens söner 

 

 

 

Gypsy gitarr natural 

 

Jag kunde knappt slita mig från dokumentären där dom spelade från hjärtat och så skickligt så man höll på att ramla ur soffan. Dom är franska romer som spelar på olika ställen i Frankrike men bor fortfarande i husvagnar med sina familjer och man får se deras svårigheter att få allt att gå ihop. En av dom sa nåt klokt och det var att folk tror att romer är tjuvar men det finns ju tjuvar överallt, precis överallt och i alla folkgrupper och samhällsklasser. Jag är själv svag för romsk/ziensk musik och har haft den genren i min blogg många gånger genom åren. 

 

 

 

Efter mycket sökande så kom jag till slut in på IMDb där man kan se vad männen heter och läsa mer. Här kommer namnen på fyra av dom fem gitarristerna:

 

 

Angelo Debarre, Ninine Garcia, Moreno, Tchavolo. Jag sätter in en länk i namnen så ni bara kan klicka och komma in och läsa om musikerna. Tyvärr hittade jag inte Moreno för jag har inget förnamn/efternamn. Dessa fantastiska musiker har en stor förebild som heter Django Reinhardt som har gjort att dom över huvudtaget spelar. Django var stor på sin tid och spelade bara med två fingrar på gitarrhalsen men var den främste som många ser upp till. Tyvärr så fick jag inte tag på alla uppgifter om dom gitarrister som var med i dokumentären men rätt mycket ändå efter allt letande. Många av dom har gjort filmmusik till kända filmer.

 

 

Django Reinhardt Klicka här för att höra hur han lät och få hans bakgrund berättas

 

Django Reinhardt föddes 1910 i Liberchies nära Pont-á-Celles, Hainaut, Belgien. Han dog 1953 i Fontainebleau, Seine-et-Marne, Frankrike. Han var en belgisk-fransk självlärd jazzgitarrist av romsk härkomst. I Nationalencyklopedin beskrivs han som en av jazzens mest virtuosa och stilbildande gitarrister

 

Jag hittade detta klipp på Youtube efter att jag översatt nament på dokumentären till Franska 

 

 

#Vindens #Django #Frankrike

Av Malin wiper - 11 maj 2014 12:00

  

Jag köpte ett jättefint armband av min bloggvän Pisan för ett tag sen som hon tillverkat. Det är det på bilden och jag frågade henne om hon hade kvar material så jag kunde få beställa ett par örhängen som passade till. Så här fina blev dom och precis som jag ville ha dom. Klicka här för att komma in på Pisans smyckesida. Klicka här för att komma in på själva bloggen


  

Jag fick dessa av henne...  som är rätt stora men dom är i ett speciellt material så dom blir inte tunga. Dom kommer att bli häftiga att bära i sommar. Klicka här för att se en hållare för örhängen som Pisan skulle gilla för hon gillar ugglor 

 

Vi kom upp 10.30 och då var ju ändå dan förstörd...  så vi tog oss en långfika och sen satt vi oss vid varsin dator och kollade runt lite. Efter det så började jag att packa ner saker igen men det finns inte mycket nu att packa ner så vi skall ner i källaren och rensa det lilla som finns kvar där. Tänk att Conchita vann festivalen, men då hade jag gått och lagt mig för jag orkade inte se allt. Det var många usla låtar så jag zappade rätt mycket och kom in på tv 2 där jag fastnade ett bra tag för dom visade en dokumentär som var jätteintressant som jag skall skriva om senare. Nu är det inte länge tills vi skall flytta så det gäller att vara förberedd. Vi kommer att ha minst en vecka på oss och det känns jätteskönt för vi slipper stressa.  Hoppas ni har en fin och skön dag att se fram emot. Sköt om er och ha det så bra

   

#Pisan #Örhängen


Av Malin wiper - 11 maj 2014 08:00

  

Jag såg en "Hen" på second "Hend" i fredags...   min man har ju skägg så det fattas bara långt hår. Det var jag som lurade honom till detta. Kom att tänka på Conchita Wurst som är med i Eurovision Song Contest. Jag förstår inte att nån kan bli upprörd över detta och jag tycker hon har en jättebra röst och låten är inte alls dum. Vi måste få vara dom vi är.

 

   

Det är detta Röda Korset vi passade på att gå in i också som ligger på Tändsticksområdet

 

Thomas "Tom" Neuwirth, även känd som Conchita Wurst är född 1988 i Gmunden Oberösterreich och är en österrikisk sångerska och dragartist. Hon representerar Österrike i Eurovision Song Contest 2014 i Köpenhamn. Sångaren som identifierar sig som könsneutral, använder kvinliga pronomen för sig själv (hon/henne istället för han/honom). Det somutmärker henne från många andra dragshowartister är att hon bär helskägg. Jag tycker låten känns lite ledmotiv till en Bondfilm I går hade jag med min andra favorit The Common Linnets  Jag orkade inte hålla mig uppe tills festivalen var slut  

 

   

Såg även denna gamla telefon som minner mig om min uppväxt då föräldrarna hade en sån. Denna hade dessutom sladd klädd med tyg.

 

   

En hatt låg där så ensam på en hylla


 

Varsin sån här hatthylla med hängare hade min man och jag när vi hade vårt egna hus. Fast dom var omålade och lackade. Vi hade dom i sovrummet för att hänga upp nattkläder och lägga filtar och annat uppepå

  

  

En helt felfri gungstol 

 

  

Allt för kommande baler 

 

   

Detta kunde jag inte låta bli att fota då vi befann oss på Olssons Lågprisvaruhus. Det ser så bizzart och kul ut. Skyltdockor som blivit liggande på en hylla. 

 

   

Ett tåg i Jönköping på väg in mot centrum

 

  

En tågbro där bilarna åker under 

 

 

#Second #skägg #Eurovision #Telefon 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards