Öppen Ridå

Alla inlägg den 9 maj 2014

Av Malin wiper - 9 maj 2014 18:00

  

Sångerskan 'Thory Bernhards har gått ur tiden i en ålder av 93 år. Jag har ett väldigt fint minne av henne när jag arbetade på en arbetsterapi i Göteborg. Det var i slutet av 1980-talet och på den tiden så sprudlade terapierna av liv. Kända artister kom och uppträdde för dom boende och det var full aktivitet vad gällde resor, utflykter, fester, träning av olika slag och den traditionella terapin som består av vävning, snickeri, keramik, handarbete och annat. Dessutom så fanns det riktiga kök så man kunde beställa mat till olika högtider, ja listan kan göras lång på hur roligt det var för både boende och personal. Sen las allt ner och aktivering och livskvalitet försvann. 



Thory Bernhards kom dit många gånger och sjöng och då hade hon sin dragspelande man med sig Jo-Jo Johansson. Hon var så älskad av både dom boende och personalen för hon sjöng jättebra, var otroligt älskvärd och glad. Jag har bilder som jag tagit på henne men dom hittar jag inte nu för allt är nedpackat. Hon var i toppform och männen gillade henne till tusen så jag kom ihåg speciellt en man som ville ha ett kyssmärke i pannan och hon bjöd verkligen på sig själv och satt dit sin röda mun mot hans panna och sen var han lycklig resten av kvällen. Hon gick även ut i publiken och dansade med herrarna. Uppträdandena skedde i en stor samlingssal bredvid terapin där det fanns en fin scen. 

   

 

Jag kom ihåg att mina föräldrar som också bodde i Göteborg då tyckte det var så kul att jag hade träffat henne för dom gillade henne till tusen och hon var ju bara två år äldre än min mamma. 

 

  

Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1920 i Örebro Södra församling och dog 6 maj 2014 i Helsingborg. Thory Bernards var en svensk sångerska som hade stora schlagerframgångar kring 1900-talets mitt. Hennes far hette Thure Bernhard, därav artistnamnet Bernhards. Efter skolan började hon arbeta på en skofabrik och ägnade fritiden åt sången. Som 20-åring blev hon medlem i Hulakvartetten- tre flickor som sjöng hawaiimusik. Hon skivdebuterade redan 1941 med Stormy Weather och fick sitt stora genombrott 1949 med "Nidälven" men förknippas främst med "Vildandens sång" som tyvärr inte finns i nån bra version på ytoutube.

 

Rest in Peace Thory Bernhards 

 

Här knastrar det rejält i skivan.  

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och ta del av ett företag i Skillingaryd som jag inte hört talas om förut. Brodyr & Design



#Thory #Vildandens #Arbetsterapi #Göteborg 

Av Malin wiper - 9 maj 2014 12:00

  

I onsdags så gick Inger och jag även in en sväng på Acleja Blomsterhandel Interflora Fresh för jag hade ett tillgodokvitto. För det köpte jag denna fina rosbukett. Vi har fått lite problem hemma för jag har packat ner för många saker i köket så vi har bara en vas kvar i skåpen...  . När min man kom hem i går så skulle han dricka en slät kopp te innan mat för vi har hade halvfasta men jag hade packat ner tekopparna så han fick dricka det i en stor kaffekopp...  Nu har jag väl ändå för bråttomt härifrån...     


  

Det var så fint utanför med denna lilla grupp av växter och fina rosa utemöbler. 

 

  

  

Vilka läckra ljushållare som man säkert även kan ha ett litet glas i också med blommor mm. Snygg fjärilsform med lite härligt rostig känsla 

  

  

Här ser ni Christian som driver stället och hans medarbetare Yvonne. Kreativa och trevliga 

 


  

Snygga plåtkrukor med rosenväxter


  

Högt glas med vackra orchidéer som dekoration

  

Fåglar att dekorera med i blommor, prydnad eller annat

  

  

Bur att sätta blommor, dekorationer och annat i såsom olydiga personer...  


      

Burkar som man kan ha växter i på alla möjliga vis och som även är användbar till annat också

 

 

 

 

   

 

 

Klicka här för att läsa det senaste reportaget hos Vaggerydstorget.se  

 

 

#Acleja #Fjärilar #Ernst #Burkar #Vaggerydstorget

Av Malin wiper - 9 maj 2014 08:00

 

Mail Online

Jättekul att Chuck Berry är en av dom som får Polarpriset i år. Klicka här för att läsa mer om detta. Det svänger om honom till tusen och han är en av mina favoriter som jag haft med i bloggen ett antal gånger genom åren. Klicka här för att läsa lite mer om honom 

 

Klicka här för att komma in på Chuck Berrys hemsida. Klicka här för att att komma in på hans facebook. Jag har Chuck Berrys autograf som ni kan se nedan. Fick den av en killkompis för många år sedan som samlat autografer i många år. Han har träffat Chuck Berry många gånger och även suttit och pratat med honom på restaurang eller om det var hans hotell i baren. Klicka här för att se ett gammalt klipp där det svänger till tusen 

 

  

Autografen är tagen i oktoger 1978.    

 

Klicka här för att höra hur han låter 2014 i en ålder av 87 år. Inte så bra som förr men otroligt ändå att bara kunna åka ut och turnera som han gör. Det är uppfriskande att så länge det finns liv så finns det hopp. Klicka här för ännu ett klipp då han kommit igång ordentligt i Danmark 2014 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Chuck Berry & Keith Richards med Almost Grown 

 

I dag skall vi till Jönköping och Röda korsets Second hand på Klostergatan. Dom har nyinvigning där mellan 10.00-18.00 och det kommer även musiker dit som skall spela. Klicka här för att se vad jag skrev sist då jag var där och såg deras nya lokaler. Min man arbetar ju halvtid så vi kan inte åka förrens efter lunchen. I går tittade solen fram igen så det kan bli en fin dag i dag. 

 

 

 

#Berry #Polarpriset #Nyinvigning #Röda

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards