Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 maj 2014

Av Malin wiper - 1 maj 2014 22:53

    


Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se för att läsa om Skillingaryds Vårmarknad 3 maj

  



 

Min bild på Simone när jag var till Vaggerydstorget för att skriva ett reportage.




Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa senaste krönikan som skrivits av Simone Kamm som arbetar där och är nyinflyttad i kommunen. Klicka här för att komma in på hennes facebook

 

 


#Vårmarknad #Skillingaryd #Vaggerydstorget #Simone

Av Malin wiper - 1 maj 2014 19:15

        

  

Här skulle Mona Sahlin hålla tal 13.30 innan demonstrationen började 14.00 Vi hade ingen lust att vänta i kylan utan åkte omkring med bilen och promenerade även korta stunder. 


Själv tycker jag att Jonas Sjöstedt i Vänstern är en fantastisk talare och dom flesta av hans åsikter kan jag skriva under på. Tittade på SVT Forum där han fick med det mesta i sitt tal. Det är verkligen ett ödesval i år och jag vet inte om jag nämnt vad jag skall göra på valdagen, jo ställa fram en champagneflaska på ett bord och bredvid den ett sorgband. Vinner oppositionen så blir det naturligtvis champagne.


  

    

Det var massor av polisbilar i stan och även såna här Pikébussar, insatsfordon eller vad dom nu heter för jag hittar inga som ser ut som dessa på google. Dom stod  på rad och väntade men det var  även såna som åkte omkring. Det surrade helikoptrar i luften och det låg nåt i luften och pyrde.  Klicka här för att läsa om polisförstärkningen inför demonstrationen.  

 

  

Detta  budskap ställer jag upp på till 100%. Inga Nazister på våra gator 

 

Klicka här för att läsa det senaste ang. nassarnas demonstration i Jönköping i dag. Polisen hade sagt till vanligt folk att hålla sig hemma men det gjorde dom inte för vi har ju yttrandefrihet och man känner sig stolt över att dom tog ställning och talade om för Svenskarnas parti att dom inte var välkomna. Vi hörde själva att även Sofia och Kristina kyrka tog ställning mot dessa krafter genom att ringa i sina klockor under hela demonstrationen och det har dom inte gjort sen 1939, fast vi befann oss på annan plats i stan. Läs mer själva på min länk till Aftonbladet  

     

  

I morse 07.50 tågade folk från Missionskyrkan förbi på vår baksida där vi har balkongen och så har dom gjort i flera år. Jag fotade från balkongen men hann inte få med hela gänget 

 

  

Klicka här för att se deras program. Dom avslutar vid Missionskyrkan som vi kan se från vardagsrummet. Där avslutar dom med sång, musik och tal. Jag zoomade in så jag fick en bild när dom kommer fram dit 

 

   

Detta var mitt plakat när jag demonstrerade i Hällefors 1990 i samma led som Mr T som jag inte var tillsammans med då, utan vi arbetade fackligt med olika saker och blev sen kompisar, tills vi plötsligt blev kära...  fast han säger att han blev kär direkt...   Jag var jämnställdhetsansvarig i facket. 

 

 

Hoppas ni haft en fin första maj och får en njutningsfull kväll... 



#Jonas #Mona #Pikébussar #Sorgband #Champagne #Vaggeryd #Missionskyrkan #Hällefors         

Av Malin wiper - 1 maj 2014 15:15

  

Vi piggnade till i förmiddags och gjorde oss i ordning för att åka ut en tur. Vi hamnade till slut i Jönköping och såg då att Sandéns Konditori var öppet till 14.00 så vi gick in dit för att ta oss en fika. Det var rätt mycket kallare i jönköping och blåste men solen sken för fullt. Här ser man ingången till Konditoriet från kortsidan där man går ut och in till deras uteplats. Det är så härligt att dom behållit sina fina gamla neonskyltar för det ger extra karaktär till ett vackert hus. 

 

Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit

 

   

Vackra lysande tulpaner runt ett träd på deras uteservering, trädet såg ut som lutande tornet i Pisa, fast det var uppallat väl och ger karaktär

 

  

Rolig glasstrut utanför kondiset

 

         

       

Glad och söt tjej som vi träffat på där dom gånger vi varit dit och hon är så social och alltid på hugget.

 

   

Vi tog varsin Första Maj bakelse och den var underbart god. Inte så söt utan lättäten med ett kex som jag tycker dom skall baka och sälja i påsar eller lös vikt för dom var jättegoda. Sen var det grädde, vaniljkräm och marsipan i form av majblomma på toppen 

 

   

I Skylten hade dom dessa två gamla trotjänare från en svunnen tid men ack så tjusiga. Såna hade dom på Konditorierna en bit in på 1970-talet. 

  

   

Gulliga tjejen sa att hon kunde fota min man och mig och det tyckte jag var fint av henne

 

   

Det var ont om parkeringar för det var fullt nästan överallt men det fanns en plats framför detta arkitektoniskt vackra hus. Det var rätt mycket folk i farten eftersom den skulle bli demonstrationer både på östra och västra centrumet. På östra skulle Sossarna gå från Hovrättstorget och från väster ett parti som jag inte ens vill nämna för det är så obehagligt. Vi åkte bara omkring lite och tog även en promenad men åkte sen hem igen. Min man har hittat fler kartonger så jag skall packa lite mer i dag. Lika bra att passa på när man har en bra dag då alla celler fallit på plats igen...  

 

 


#Sandéns #Demonstration #Öster #Väster #Sossarna #Bakelser 

 

Av Malin wiper - 1 maj 2014 08:15


     


Härligt att ha lite inlägg på lager som jag skrivit förut när man inte kan sitta vid datorn så länge just nu. En skön första maj önskar jag er...       



Jag har packat ner alla mina tändare från "Tändarsamlingen" så nu är skåpet tomt. Sen har jag gett bort en hel del till folk som kontaktat mig över mejl. En som samlade på tändare med cigarettmärken på och det hade jag några av så jag kunde ge bort. Jag har en hel påse full med såna jag rensat ut för jag skall bara ha såna som är lite speciella kvar. Jag har dessutom inte plats för nån stor samling för nu vill jag bara ha lagomt av allt. Det viktigaste för mig är upplevelser än om jag vill ha ett trivsamt och mysigt hem också.

 

         

Det blev en påse till med tändare, tomt tändarskåp. På bild tre min första tändare som jag köpte långt innan jag började samla. Att det är en kostymklädd man avbildad beror på att det var den enda tändaren jag kunde uppbringa med en man på. Annars var det bara nakna tjejer och jag ifrågasatte sånt redan då. Den andra tändaren i form av en robot fick jag av min son för ca 20 år sedan och för att tända den trycker man ner ena axeln så kommer lågan upp i huvudet    

 



  

Tändare jag köpte i Tyskland år 2000 då vi åket med arbetet på resa till Världsutställningen i Hannover och studiebesök på industrier. Den är lite större än en tändsticksask och man tänder den genom att trycka på den svarta knappen som föreställer lock till en tandkrämstub 

 

     

Denna tändare i form av fartyg vet jag inte om jag fått eller köpt på nån loppis. Hade tre sen förut utan logga i olika färger. 


  


Min man kan verkligen vika ihop ett överkast snyggt...  Så ser det inte ut när jag skall få ihop det. Med hans metod så är det bara att rulla ut det på sängen när man skall bädda. Detta inlägg är en salig blandning...  

 


    

Lite vinylskivor vi sparat och vi har rensat ur dom vi skall ha kvar, för en del är minnen från 1970-talet. Skivan som man ser lite av i vänstra lådan är en gammal Lp med musik från Bondfilmen Thunderball 

 

Här hör ni ledmotivet till filmen Thunderball (Åskbollen) från 1965, som sjungs av Tom Jones. Då var det Sean Connery som spelade James Bond. Nu är Sean Connery 83 år gammal och det var ett tag sen man såg honom i en film. Klicka här för att komma in på hans hemsida 


  

Lyxiga "Foppatofflor" som jag fick av syrran sist, hon kunde inte ha dom. Dom gnistrar av stenar i blomform. Den vanliga sortens foppatofflor passar inte mina fötter men denna modell gick bra.

 

 

#Foppatofflor #Thunderbal #Vinylskivor #Överkast #Tändare  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards