Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 april 2014

Av Malin wiper - 18 april 2014 17:00

  

Vi tog en tur till Kaffehörnan en dag och dom hade fått upp sin nya skylt som såg så fin ut mot den blå himlen. 


  

Min man tog en smörgåstårtbit som var fräsch lite syrlig med kräftor, räkor och dill. Min gubbe njöt så han blev helt tyst...  

  

Jag själv tog en baguett med kycklingcurry som var så stor så jag trodde inte att jag skulle kunna äta upp den men den var så lättäten och hade ett lite mjukare bröd. Curryröran var otroligt god och la sig som sammet i gommen. Kyckligen var mör och bra kryddad så jag njöt lika mycket som Mr T.  


  

Här ser ni min glada och nöjda man. Vi gillar ställen som inte är så stora och speciellt nu när vi är så känsliga för ljud. Vi var ensamma på Cafét just då för vi lyckas komma såna tider nästan varje gång...  . Det är så roligt att åka omkring och upptäcka sevärdheter och annat.  


  

Tänk vad man kan göra med lite kaffebönor och en påskfjäder...  


  

Så här ser det ut utanför när dom ställt ut lite utemöbler

      

Barbro Hörberg med sin vackra låt "Med ögon känsliga för grönt". Barbro Hörberg föddes 1932 i Göteborg och dog alldeles för tidigt 1976 då hon bodde i Stockholm 44 år gammal. Hon var en svensk revyskådespelare, viskompositör och vissångare 

 

Klicka här för att komma in på Svt play och se en dokumentär om henne som gick 11 april

 

 

#Kaffehörnan #Barbro #Ögon 

Av Malin wiper - 18 april 2014 11:00



 


Detta inlägg har några veckor på nacken för jag letade efter en bild som jag ville ha in.



Här kan man tala om dubbel, så kan man känna sig själv ibland. Lite bilder från en dag då vi var ute och åkte för jag hade spader efter att ha varit inne några dagar. Så att åka ut och se sig omkring ger så mycket till kropp och själ.                                   




 


Min man stannade bilen så jag fick gå ut och fota                           


 



På småvägar händer det lite mer än på motorvägar så man vet inte vad som dyker upp, det är dessutom vacker omgivning och som här långsträckt och slingrande och ofta dyker det upp hagar med hästar, kor och andra djur som förgyller åkstunden.

   

         



Så här kan man också göra med en nedlagt järnvägsstation istället för att låta den förfalla. Denna fina stationsbyggnad ligger i Aneby och nu huseras den av tre tandläkare. Klicka här för att komma in på Tandläkarstationens hemsida. Runt om i landet så börjar små järnvägsstationer försvinna och det känns vansinnigt för det är ett kulturarv som borde rustas upp så vi får fortsätta njuta av dessa byggnader. Även gamla "Banvaktsstugor" försvinner bort.

 






En rolig favorit i repris från Little Shop of Horrors Dentist song som sjungs av Steve Martin

 

 

 


    




Detta är framsidan av Tandläkarstationen och det känns kul att dom inte gjort om utan behållit den  gamla trappen. Järnvägsstationen här i Vaggeryd har också behandlats med respekt och där finns en datafirma och lite lägenheter och den är helt intakt vad jag kan se och står där som en pärla från en svunnen tid och har fått överleva.

 


När jag växte upp så hade vi en banvaktsstuga till sommarstuga, min mamma jobbade på SJ så hon fick hyra den och vi var ofta där på vintern också och åkte skidor och skridskor på Stödesjön. För några år sedan så blev jag jätteledsen när jag fick reda på att den var riven. Efter oss så var det flera som hyrde stugan men vi såg när vi var dit på 90-talet att det inte sköttes om som förut utan hela udden var igenväxt. Där brukar min pappa slå med lie och stigen ner till den lilla långsträckta sandstranden var också nästan igenväxt. Det sjöd av liv när vi var där på somrarna och man stod på en sten i vattnet och vinkade åt tågen som åkte förbi. Ofta kom vänner till mina föräldrar ut och hälsade på och då badades det, spelades badminton, kastades pil och grillades korv eller också åt vi surströmming mm. Då hade man inte tv på landet så jag lyssnade på radioteatern som var mitt stora intresse vad gällde radio. Sen gick jag ofta utefter järnvägen och filosoferade och ibland även efter vägen bort mot en handelsbod där man handlade över disk och det fanns en salig blandning av saker. Då gick man förbi många kohagar och jag brukar stå och kolla och ibland klappa lite på dom för kor har jag gillat så länge jag minns.

 

 

 

 

 

 

Nu när jag rensade inför flytt så hittade jag en bild på vår banvaktsstuga som var vår sommarstuga några år under min uppväxt. Här står jag vid dörren i mitten av 90-talet då jag och Mr T besökte min son i Sundsvall där han bodde då. Vi åkte då ut och jag gick på minnenas allé och det känns konstigt att den inte finns längre utan är riven.

 

 

 

En närbild. Jag hittar inga mer foton just nu av stugan.  

 

 

Här har jag med mig min barndomsvän Eva nere vid sandstranden och hennes mamma var en av min mammas väninnor. Dom kom ofta ut till vårt sommarställe i Stöde.  Kolla in mitt födelsemärke nedanför knät. Det opererade jag bort i Göteborg 1979 och ärret blev värre än märket för dom slarvade och satt dåliga suturer och dom släppte så jag fick gå akut. Det slår mig hur mogen jag ser ut för åldern på denna bild och vad mycket större jag är än min kompis. Det ser ut som en kjol på min baddräkt men det är som lite ballongaktig kjol.

 

 

Klicka här för att komma in på nostalgibloggen grandprix63    

 

 

 

 

Så här mysigt hade vi på vår egna badstrand i Österlo tre mil innan stöde från Sundsvallshållet. Det låg nere i en svacka så tågen gick ovanför. Vid vattnet sitter min mamma till vänster, hennes väninna och väninnans man som spelade dragspel. På luftmadrasser Eva L och jag, bredvid ser man Evas lillasyster 

 

 

   

 

Dom små flicorna på första bilden är min syster och hennes kompis. Sen är det Eva och jag i vattnet på luftmadrasser. Det är min mamma som står med sin väninnas man och dom ser ut att spexa lite och pappa är den som fotar

 

 

 

 

Många år senare på 1990-talet stod min man och jag vid samma strand, man fick en konstig känsla av att vara tillbaka så många år senare och ingen annan än mamma av dom äldre finns kvar. Evas pappa dog för flera år sedan och hennes mamma fick alzeimers och lever nog inte nu. Det känns lite som sience fiction eller "Tillbaka till framtiden" känsla. Det var sig rätt likt men ändå var det så dött och jag blev otroligt rörd och berörd. Vi gick omkring där ett bra tag och hoppade på stenar, satt på stenar och väntade på att få se nåt tåg där ovanför stranden. Nu när jag vet att inte banvaktsstugan finns kvar längre så kan jag aldrig åka dit igen för jag vill ha det sista minnet bevarat intakt.

 

 

 

#Aneby #Cooper #Häst #Tandläkarstationen #Stöde #Eva

Av Malin wiper - 18 april 2014 07:30

  

Ja då var det långfredag som förr var den längsta och tråkigaste dagen på året för Sverige var helt igenbommat. Numera känns det som en vanlig röd dag men då skulle man hålla sig lugn och bara uthärda dagen. Numera kan man till och med gå ut och dansa eller njuta av ett Restaurangbesök mm. Fast det finns avigsidor också genom att en del matvarubutiker håller öppet och då får dom anställda ingen sammanhängande påskledighet.  

 

Tänk att A6 köpcenter har öppet från 11-17 i dag långfredag och sånt fanns inte på kartan när jag växte upp och jag kom ihåg hur tråkig man tyckte långfredagen var. På tv fanns det ingen underhållning utan bara dystra program. 

 

  

Det ringde på dörren i går och min man öppnade för jag hade huvudvärk och låg. Där stod gulliga Rebecka från City skor och överräckte en underbar påskbukett till oss. Den var från henne och hennes mamma Myrna som driver City Skor . Tusen tack snälla ni, vi blev jätteglada och

 

överraskade....  




Glad Påsk tillbaka önskar Malin & Thorleif

 

 

Paul Rodgers med I Thank you- Paul Rodgers föddes 1949 i Middlesbrough, Cleveland och är en brittisk sångare. Han grundade och var sångare i rockbandet Free, Bad Company, The Firm och The Law. Han har även gett ut flera album som soloartist

 

 

 

  


#Bukett #Rebecka #Myrna #Paul 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards