Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 mars 2014

Av Malin wiper - 28 mars 2014 18:00

 


  

Jag bestämde träff med min man på lunchen utanför Ritz Konditori och på vägen dit så var det helt underbart väder. Gick förbi vårt stora bygge (6 våningshus) och nu har dom kommit en bit på väg.


  

Utanför Ritz på torget så finns en inhägnad stor kruka och där börjar det gro för fullt och dom har varit så fantasifulla så det är lagt som ett rede med stenar föreställande ägg mitt i.    


Sen hamnade vi då vid vårt sedvanliga höga barbord där vi gillar att sitta och titta ut. Jag försökte få tag på Inger för att få med henne ut men hon har haft fullt upp med sina aktiviteter och i helgen arbetar hon. Vi skall träffas till veckan istället. Sen hoppas jag Barbro har det bra i Nynäs där hon befinner sig nu.


Smörgåsen vi tog var en ett bröd som jag gillar med underbar räkröra. Jag har ätit den förut så jag visste att den var supergod och det är just den som heter "Räksnurra" och kommer att serveras på deras "Tjejkväll" 9 april, jag har själv anmält mig till detta.


  

Vi köpte med oss två såna här fina bakelser som vi skall ge ett kompispar som haft det lite besvärligt men nu börjar det lätta.


  

Vilket höghus till bakelse i gräddig höjd med hyvlad vit choklad på toppen...  . Jag var nästan tvungen att blunda för att inte åka dit...   


  

Åsa och hennes personal är fantastiska och här ser ni en av dom en tjej som alltid är så gullig och spirituell 

  

Vi köpte med oss denna som jag inte sett där förut. Vad jag kom ihåg så sa hon att det är ett lingonbröd med surdeg


  

När vi var på väg ut träffade vi våra fd grannar, vi hade hus bredvid varandra. Dom var där för att fika och deras son Kim var också med. Det är han som skrivit en bok "Ung man i sina bästa år" och varit på tv flera gånger på grund av att han blivit felbehandlad inom sjukvården, och att han är en sån bra föredrashållare. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Hans mamma hade ett häfte med kuponger där man kunde få saker till halva priset på olika butiker, hon gav mig en till Salong Hon & Han där man fick en hårvårdsprodukt till halva priset, jag blev jätteglad och gick in dit och köpte en spray i samma som jag har styling. Den heter Bamboo och är eklogisk och utan tillsatser. Istället för 285 kr så fick jag betala 145 kr. Tack snälla Rigmor...   


  

Sen träffade vi på Rebecka från City Skor med sin hund Tuff som är en härlig liten krabat. 


 

Vi hann in en sväng till Acleja Blomsterhandel också för att köpa en blomma till våra vänner. Här skriver Mr T ett krya på dig kort. Vi köpte en kastanj i en kruka.


Vi gick sen till Wahlbergs Ur & Guld för jag ville fota lite smycken och klockor men det tar lite tid fixa bilderna så det kommer in i morgon.  

 

Istället för en dag på byn så kom jag närmast med denna låt "En dag på sjön" med Ulf Dageby 

 

 

Nu hoppas jag ni får en härlig fredagskväll.  

 

 

#Ritz #Acleja #Salong #Kastanj #Tuff

Av Malin wiper - 28 mars 2014 13:00

  

Sist vi var till Sam hjälp så fotade jag lite men fick inte in det då. Tänk vad mycket bra man kan få där för en liten penning. Ett stort soffbord med glasskiva för endast 125 kr. Den stora soffan kostade bara några hundra. Jag själv köpte faktiskt en jacka där för 90 kr i en kall orange färg som var i jättebra kvalitet och märke. Den hade även lite detaljer. 


  

En fin gammal visp hängde liten snyggt nonschalant från en hylla. Dom var rätt bra att vispa med och det gick rätt fort att få grädden att fluffa upp 


  

En bekväm fotölj som inte såg nåt sliten ut alls och hade ett lite pastellaktigt tyg som var lite mjukt velour. Kom inte ihåg vad den kostade men det var nog inte över 200 kr  


  

Ett pampigt lite tidlöst skåp för 1500 kr. Passande för stort kök eller annat rum. Det var helt intakt


  

För en gammal kontorist som mig så får jag alltid nåt längtande i ögonen när jag ser en gammal skrivmaskin eller som denna en reseskrivmaskin. Det roligaste när jag gick på handelslinjen dom sista åren i skolan var att just skriva maskin. Därför har jag en fingersättning som sitter som ett smäck och jag skriver otroligt fort och det har varit en hjälp när det gäller datorer också för pekfingervalsen skulle göra mig galen.. . 


 

Här står min man och håller i en stor kaffepanna på begäran av mig... 


  

En helt ny enkelsäng för 1500 kr med madrass och allt


  

När jag såg denna virkade remsa för fönsterbräda så tänkte jag på min bloggvän Cattis som är en hejare på att virka och sticka. Hon håller nu på att virka fyrkanter och sätter sen ihop till täcken och annat. Klicka här för att komma in på hennes blogg för att kolla. Det är så snyggt det hon gör så man blir imponerad

 

    

Nu är lampan som vi köpte på Sam Hjälp uppe i lilla hallens tak och det blev så snyggt som jag trodde och det gav hallen mer karaktär. Tyvärr så blir det inte alls lika snyggt på bild utan den ser mycket större och mäktigare ut i verkligheten. Den lyser upp lite mer också och det behövs i en sån hall där man skall ta av sig ytterkläderna.

 

  

När man ser denna bild så ser den futtig ut men så är inte fallet. På badrumsdörren hänger en tillfällig skylt med motiv av Marilyn Monroe som jag också köpt på second hand. Där skall vi ha en annan rolig skylt som jag nog måste beställa. Nu vet vi ju inte om vi kan bo kvar här men om vi flyttar så kan man ju använda sakerna i nästa lägenhet än om den inte kan bli lika rolig som denna. 


Jag måste få säga att jag har sån tur som har såna fina och härliga bloggvänner och läsare så man känner sig salig...  Ni är helt fantastiska och ni har berikat mitt liv. Jag är så glad att jag började blogga då för många år sedan för det har gett så mycket och man har fått hålla igång hjärnan samtidigt som man lärt känna nya människor. Jag finner inte ord hur glad och tacksam jag är...   . Tack för alla era fina kommentarer. Jag kommer ut på era bloggar lite senare i dag för nu måste jag göra mig i ordning för dagens göromål. Sköt om er och ha en härlig dag.... Kram från Malin 



Ps solen skiner och det är 10 grader varmt i skuggan. Jag ringde min man och sa att vi går ut på Ritz och äter lunch i form av mat eller en stor lunchsmörgås, och han  är alltid med på noterna....      




#Lampa #Sam #säng #Skatt #Ritz

Av Malin wiper - 28 mars 2014 08:00

   


  

Jag vill tipsa om ett Café som ligger i Barnarp som jag själv blev tipsad om för ett tag sen.  Det heter "Skafferiet" och ligger två mil norrut från Vaggeryd. Skafferiet öppnades för en månad sen och har blivit jättepopulärt redan. Det behövdes nåt nytt där för dom har haft både pizzeria och annat där sen vi flyttade till Småland. Vad härligt det måste vara för dom som bor i Barnarp att få ett sånt fint ställe att fika och äta på. Sånt gör mycket för att blåsa liv i ett litet samhälle.               

 

 

Klicka här för att komma in på deras fina hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Vi har tyvärr själva inget skafferi men vi har en skylt som det står skafferi på som vi köpte hos Hon & Han Frisör Interiör. Vi satt den på gästtoalett-dörren...  för att skoja lite med folk som kommer till oss. 

 

  

Det är luftigt, mysigt och snyggt därinne och ser mycket större ut i verkligheten än jag kan få fram på bilden.


  

Jag fick fota dom fina trevliga tjejerna som arbetade där.  Dom var jätteduktiga och serviceminded. Det kom in folk hela tiden som köpte med sig bröd eller hade beställt mat. Dom hade knutit sina scarfsar så snyggt.


  

Tavlorna på väggarna var jättehäftiga och var till salu. Kom nu inte ihåg vem som målat dom så det får jag ta reda på igen


  

Dom hade flera smårätter men vi valde wraps och det ångrar vi inte för dom var dom godaste vi någonsin ätit. Såsen, kycklingen och allt "gifte sig" som det så fint heter. Även chips och tackosåsen som var till var jättegoda. Till detta ingick både kaffe och dricka


  

Kolla in den krämiga såsen i wrapsen. Wrapsen var delade i två så det var lagomt stort att hålla i.  


  

Här doppar min man dom goda chipsen i den läckra tacosåsen.


  

Det fanns även en snygg pinnsoffa i ena hörnet och en liten barnhörna.            


  

Vi valde att sitta uppe på denna platå där det fanns två bord ett för oss som är långa och ett för kortare personer. Det var så mysigt att sitta där så vi bara myste ett bra tag. 


  

En läcker stege i rått järnsmide där det hängde lite tidningar, vilket bra påhitt 

  

Det var jättefina lyktor på varje bord


  

Här står vår bil parkerad så bra på sidan om Cafét. På sommaren kan man sitta utanför Cafét för det finns en stor uteplats 

 

 

Nu önskar jag er en härlig fredag och helg. Hoppas ni har nåt roligt att se fram emot. 

 

 

 

  


#Skafferiet #Barnarp

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards