Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 mars 2014

Av Malin wiper - 23 mars 2014 17:00

  

Här ser ni det fina byggnaden som drivs och ägs av Röda Korset på Klostergatan dit vi gått sen vi flyttade hit för 14 år sedan. Det är ett väldigt arkitektonisk vacker byggnad 


  

Här står min man med trevliga och roliga Lucas som gav oss en guidad rundtur där dom håller på att renovera för att öppna upp tre nya rum. Dom kommer att dela upp sakerna i olika grupper så det blir luftigt och lätt att hitta. Enligt Lucas så nyöppnar dom om ca 3 veckor och då hoppas jag att jag kan vara på plats


I ena rummet har dom en jättefin kakelugn som pryder sin plats 


  

Närbild av det fina mönstret och målningen på kanten 


  

Här ser man alla tre rum på rad och det som är längst bort var deras Cafédel när vi flyttade till Småland för 14 år sedan. Efter några år så stängde dom igen den dörren och flyttade Cafét dit det är nu.   


  

En närmare bild på det som var Café och vi fikade där nästan varje gång vi besökte butiken. Jag kom ihåg att vi många gånger träffade på två damer som var jättetrevliga att prata med men sen när dom bytte cafélokal så såg vi dom aldrig mer och man undrar hur dom har det nu. Det som gör ont är att jag tog bilder då men alla bilder före 2008 har försvunnit på grund av 2 hårddisk krascher...  Det kostar flera tusen att lämna in hårddiskarna/st för att få tillbaka bilderna men man vet aldrig för vi har dom kvar


  

Lucas sa att vi även kunde få se lite av övervångingen och dit upp har dom en jättefin gammal trapp

  

   


  

Det är lite snedtak där och jättescharmigt. Vid detta bord har dom många sammankomster


 

Lite extrastolar i en liten kur in mot fönstret


  

En titt in till deras samlingsrum och runtom finns studielokaler och annat

  

Kolla så snyggt med den tidsenliga ledstången och den snyggt formade trappen 

  


Lite saker vi köpte förutom tavla och vinhållare. En sockerskål av bra märke för 15 kr som jag skall göra nåldyna av, den hade ett rundat lock som var ovanligt. Eftersom gräddkannan i samma serie också kostade 15 kr så köpte jag den också. Min man såg lite gamla stoppgarner som han skall fråga om Museiföreningen vill ha till sin lilla nostalgiska butik. Vi träffade på en kvinna där som inte varit där så länge och arbetat och hon kom ursprungligen från Jämtland och jag själv är ju från Sundsvall. Det hördes direkt att hon kom uppifrån och hon hade bott här sen 1960-talet. Hon hade så snygga kläder och smycken, hon tillverkar smycken själv också. Vi fick sån kontakt med henne och Lucas så vi ville inte gå...   

 

Ett nostalgiklipp med Skeeter Davis med låten "End of the world". Skeeter Davis föddes 1931 i Dry Ridge, Kentucky, USA och hon dog 2004 i Nashville, Tennessee, USA, hon var en amerikansk countrysångerska. Mest blev hon ihågkommen för denna låt som är skriven av Sylvia Dee och Arthur Kent, från 1963. Låten End of the world låg som bäst som tvåa på Billboard-listan 

 



#Second #Lucas #Röda #Trapp #Skeeter

Av Malin wiper - 23 mars 2014 11:45


  

Varje gång vi varit på Röda Korset på Klostergatan den sista tiden så har våra ögon fallit på denna tavla, den var så speciell men vi har inte köpt den. Nu i fredags när vi såg att den endast kostade 75 kr och jag kände igen namnet Kessler så slog vi till. Den är rätt stor och har även en snygg ovanlig ram. Det skall föreställa en hund men på ett lite surrealistiskt vis och ögonen har så många uttryck så man kan inte låta blir att titta på den. Vi fick lämna den där tills vi skulle åka hem med tåget för det var för besvärligt att släpa omkring med tavlan.

 

 

 

  

ella Company



Klicka här för att komma in på hans hemsida och se fler av hans alster som ser ut som vårt men i andra färger och med rekvisita. Han är en känd konstnär som har fått bra kritik och has konst har ett uttryck som tilltalar. Hans orginalmålningar är mycket dyrare och han får många stora beställningsjobb. 

 

   

Denna "vår"  tavla heter "Mello Yello" 


När vi sen kom hem så googlade jag nament Kessler och fick napp direkt. Konstnären heter Daniel Kessler och har målat många såna här tavlor men både med katter och hundar. Dessutom är dom olika i färger och bakgrund och han har lite andra saker med såsom äpplen mm. Vi hittade vår tavla till slut och den är målad på duk men tryckt upp på papper och kostar ca 315 kr så vi gjorde ett litet klipp. Dessutom kostar ju ramen också som är helt perfekt till tavlan. 


Sängen är obäddad...   så jag tar en bättre bild sen när vi hängt upp den

 



 



Vi har länge sökt nåt som vi vill ha ovanför vår säng och nu blev det mitt i prick. Färgerna i sovrummet går i samma gula färg, orange, grönt, brunt och vitt. Det blev verkligen pricken över i:et men när min man håller upp den så ser den så liten ut men så är inte fallet i verkligheten.  Han är en konstnär från Washington DC känd för sina folkkonstutskrifter, red dog målningar, nyckfulla katter, sjunker målningar och geometrisk konst. Jag är själv väldigt förtjust i konst och har varit på många konstutställningar men nu var det ett tag sen. Vi har ju gjort tavelfyn förut på samma Röda Korset då vi fick tag på två stycken etsningar av Arthur Heed där vi betalade 300 kr för två stycken och när jag googlade så fanns dom fortfarande att köpa på hans galleri för 800 kr/st. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev ang detta 

 

#Kessler #Hund #Heed

Av Malin wiper - 23 mars 2014 08:00


  

I går var vi även in på Röda Korsets Second Hand på Klostergatan för att kolla lite. Hittade en förpackning som var helt platt som skulle innehålla en vinhållare och på baksidan stod det 20 kr. Det var en hopfällbar anordning och man kunde sätta en vinkork upptill.


   


Det följde med ett litet dubbelkort med en signatur så jag letade på google för att reda ut vem som skapat detta. Denna vinhållare har tydligen varit på en restaurang. 


  

Jag köpte vinhållaren och gick hem för att testa och så här fint blev det, man böjer ut hållaren så flaskan kan träs på och sitta stadigt. Vinhållaren heter Portavino plus och kostar i vanliga fall 180 kr så vi tjänade 160 kr. Klicka här för att komma in på en sida jag hittade där den finns. Den är lätt att ta med sig eftersom den fälls ihop när man tar bort flaskan och jag tänker ställa den på bordet när vi har folk på besök. Han som har designat  denna vinhållare heter Hans Hilfiker.  Klicka här för att komma in på en annan sida där vinhållaren finns men då utan korkhållare på toppen 

 

 

Hans Hilfiker med sina klockor. Klicka här för att se hans klocka som armbandsur 

 

 

Hans Hilfiker föddes 1901 i Zurich och dog 1993 i Gordevio. Han var en schweizisk ingenjör och formgivare och mest känd för stationsuret, kallat "Schweizer Bahnhfsuhr" som han 1944 framtog på uppdrag av Schweizerische Bundesbahnen och som förebild för liknande klockor på järnvägsstationer världen över. Hilfiker utbildade sig till ingenjör i elektroteknik och telefoni vid Eidgenössische Technische Hochschule Zurich. Därefter fick han anställning vid Siemens filial Albiswerke i Zurich och fungerade mellan 1927 och 1928 som teknisk rådgivare för argentinska arméns signaltrupper..Källa Wikipedia 

 

 

Kul klipp med klockor  

 

 

Vi hittade ytterligare ett fynd där som jag skriver om i morgon. Ha en skön söndag kära ni och sköt om er....  

 

 


#Hilfiker #Stationsuret #Vinhållare 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards