Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

Gästrumsskylt och en radiogrammofon.....

Av Malin wiper - 16 mars 2014 18:08

  

Jag hittade en skylt när jag städade som jag glömt bort. Det står "Gästrum" på den och när jag köpte den så var det ett impulsköp för jag glömde bort att vi inte har några dörrar till våra rum. Vi har tagit bort dom och har draperier istället. Har vi gäster så tar vi upp en dörr från källaren. Att ge bort en sån skylt funkar inte heller för det är inte säkert dom man ger till vill ha just den skylten på sin gästrumsdörr. Så jag stod och funderade om jag skulle lämna in den till second hand eller lotta ut den. Jag stod i hallen och vände mig om och då föll min blick på garderoben vi har i hallen.


  

Jag hängde helt enkelt upp den på dörren på kul. Om nån undrar som skall ligga över hos oss så kan man ju skoja till det lite och säga att det är vårt gästrum som dom får "Stå över i"   

 

   

Vi gick in på Erikshjälpen i Huskvarna för ett tag sen när vi hade ett ärende in till storstan. Då blev min man stannandes framför denna radiogrammofon och blev supernostalgisk för hans föräldrar hade haft en precis likadan när han var barn. Mina föräldrar hade också en radiogrammofon men den var mer rundad i formerna och blankpolerad och den hade en sån funktion att man kunde sätta många stenkakor (grammofonskivor) ovanpå varandra och när en var färdigspelad så ramlade nästa ner på skivtallriken. Det var det modernaste man kunde ha då...  

 

 

     


Den vi såg var av märket Centrum AB Gylling & Co Stockholm. Bertil Gylling var han som 1912 grundade företaget Gylling & Company och 1937 Centrum Radio (tillverkare av bland annat radioapparater, snabbtelefoner och annan hemelektronik. TV-producenten och programledaren Thomas Gylling är barnbarn till Bertil Gylling (senior) 

 


Ljudet på detta klipp var verkligen irriterande...  men kul att få ta del av, tiden går och vi med den...   

 

  

 

Här är en radiogrammofon som är till salu på tradera för 900 kr och den har samma funktion med skivspelaren som mina föräldrar hade med en arm där man sätter flera skivor som ni ser på bilden. Klicka här för att komma in på Tradera. 78-Varvare kallas den äldre typ av grammofonskiva som var den dominerande typen av fonogram fram till vinylskivans genombrott under 1950-talet. Även känd som stenkaka

 


Klicka här för att se ett nostalgiklipp från Hylands Hörna där Siv Malmkvist blev intervjuad 

    

    


#Centrum #Gylling #Gästrum #Malmkvist #Hyland

 
 
Janne

Janne

17 mars 2014 08:28

Morron ! När jag var i tonåren på slutet av 70 och början på 80 talet så lyssnade jag väldigt ofta på radio luxemburg på morron innan jag gick till skolan. Oh radiogrammofoner har jag nog haft ett 20 tal varav 19+1 har plockats sönder av en vetgirig pillrande pojke i 13-15 års åldern. Gissa vem pojken var / är ??!! Här har det kommit ca 5cm snö i natt. Ha det bra !

http://skurhinken.blogspot.se

Malin wiper

17 mars 2014 09:01

Radio Luxenburg kom jag så väl ihåg men då var jag inte tonåring utan närmare 30 år. Vad häftigt att du haft så många radiogrammofoner. Jag gissar på att pojken var du ;))

Oj! att ni fått snö, det ser lite solfritt och kallare ut här så vi kanske också får snö. Sen kommer ju aprilvädret då man inte vet nåt.

Ha en skön början på veckan
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards