Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2014

Av Malin wiper - 13 februari 2014 08:30

  

I lördags åkte vi till Jönköping och sen en tur till Huskvarna där vi bestämde oss för att besöka Rudenstams Gårdsbutik. Här åker vi igenom en del av odlingarna.


  

Det är så vackert att åka på dom lite mindre vägarna och och se alla dessa äppelodlingar och bärodlingar


  

Här har vi kommit fram till Rudenstams Gårdsbutik dit vi aldrig varit förut och nu sålde dom massor av saker till nedsatta priser så vi fick en full kasse med safter, grönsaker och annat för endast 134 kr men sen gick vi in igen och köpte lite ekologiskt odlade morötter och andra grönsaker som gick på ytterligare 58 kr men vi fick mycket för pengarna  


Klicka här för att komma in på Rudenstams Bär & Frukts hemsida. Klicka här för att läsa om Rudenstams Gårdsbutiks tankar bakom sitt koncept. Klicka här för att se deras öppettider och hur man kontaktar dom. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på Rudenstams Parti AB facebook  

 

Rudenstams är ett familjeföretag som har mångårig erfarenhet inom fruktbranchen. Det ligger beläget i ett ypperligt område för odling av frukt och bär ca 5 km norr om Huskvarna. Rudenstams odlar äpplen, päron, plommon, bigarråer, vinbär, hallon och jordgubbar. Dom har diskförsäljning i butik samt utkörning av fruktkorgar till företag och andra instutioner. Vi har köpt deras äppelcider hos Malmborgs Lilla ett antal gånger.  

 

Deras övriga sortiment i gårdsbutiken är frukt, grönsaker, potatis från bröderna Petersson, Bjälkebo, Habo, vi köpte både potatis, morötter, champinjoner, tomater, saft, gurka från turkiet, päron och bröd. Dom säljer sina drycker och även från Brunneby, Borensberg och sylter från Brunneby. Ägg från Granfeldts lantbruk Skillingaryd, Gränna knäcke, ölandsknäcke,  senap från Visingsö, speltmjöl och örter från stig in, Rökt fisk från Sjöarps rökeri. ostkaka från Brostorp och rökt nötkött från säbygård mm  


  

Här fick man provsmaka dera äppelmust och den är verkligen god och mustig  


  

Dom har även färdiga presentförpackningar och påsar med lite olika godsaker i


  

Just nu har dom "Äppelfrossa" i form av Äpplemust ofiltrerad Gravensteiner 14 kr/flaska, och Äppelmust klar blandade äpplen 14 kr/flaska. Dom har även jättegod lyxig cider som man kan ha  som alkoholfritt alternativ istället för vin på bjudningar.


  

Liquorice syruph från Lakritsfabriken. Klicka här för att komma in på Lakritsfabrikens facebook. Klicka här för att komma in på deras hemsida  


  

Det finns även såna här naturgodis av många sorter


  

Detta är ett te som är ett 100% rent te utan tillsatser. Det heter Barkös te och kostar 67 kr/burk. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Härligt att man kan få tag på produkter som man törs sätta i sig utan att riskera sin hälsa. 


Dom hade även Bjäre Chips som kostade för en påse 25 kr, men köper man tre påsar så får man dom för 69 kr. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Det är så härligt att många ställen i Sverige börjar satsa på kvalitetsprodukter utan tillsatser och ibland på gammaldags vis som dom gör här med grytfritering som dom gjorde förr. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

På frukt och grönsaker såg det så fräscht ut och jag blev så sugen på apelsiner men nästan varje gång jag köpt på vanliga butiker så har dom varit sura och trådiga. Vi köpte i alla fall för att provsmaka på kvällen. 

 

    

Min man skämde bort mig och gjorde iordning lite bitar åt mig och en minigaffel att äta med, det är hans härliga sätt att fixa iordning sånt...  Dessutom var det blodapelsin och såna får man sällan tag på numera och dom brukar inte vara nån höjdare heller numer men dessa apelsiner var nåt helt annat. Jag har inte ätit så goda apelsiner på minst 30 år så vi båda njöt av dessa saftiga godsaker som kastade oss tillbaka i tiden. All frukt och grönsaker vi köpte där var av suverän kvalitet och vi kommer att åka tillbaka igen senare. Det var inget dyrare än på vanlig butik utan tvärtom.

 

Monica Zetterlund med låten "Gröna små äpplen"       



#Rudenstams #Blodapelsiner #Chips  #Lakritsfabriken #Must #katt #Zetterlund

Av Malin wiper - 12 februari 2014 15:00

    



Denna film visas på Folkets Hus Bio i Vaggeryd söndagen den 16 februari. Klicka här för att komma in på en sida och se boken som filmen bygger på 

 

  

Mandela Long Walk to Freedom är en brittisk/sydafrikansk biografisk film i regi av Justin Chadwick från ett manus skrivet av William Nicholas och stjärnorna Idris Elba och Naomi Harris. Filmen är baserad på 1995 boken Long walk to Freedom av anti-apartheid revolutionerade och före detta sydafrikanska presidenten Nelson Mandela 

 

   

I rollen som Nelson Mandela ser vi Idris Elba som föddes 1972 i London. Han är en brittisk skådespelare och han fick sitt genombrott 2002 med rollen som Baltimore-gangstern Russell "Stringer" Bell i den amerikanska TV-serien The Wire. Idris Elba vann en Golden Blobe 2011 för bästa manliga skådespelare i miniserie eller TV-film för sin roll som John Luther i Luther

 

Trailern till filmen.  

 

 

                        


Animated gifs   

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget för att läsa lite mer om filmen

 

 

 

    

 

 

#Mandela #Folkets #Vaggerydstorget

 

Av Malin wiper - 12 februari 2014 08:45

    

Sist vi var till Jönköping så gick vi ut på piren där dom sen ett antal år  har en massa restauranger och Caféer. Tyvärr så ser det lite mer stelt och tillrättalagt ut motför hur det var när vi var där första två åren. Då var det lite mer avslappnat, nu är det också dyrare att äta där.  Här ser ni stenar jag fotade långt ut på piren mot vattnet. Ännu var det lite is som formades lite som två vattendjur. 

 

  

Så här såg det ut 11 maj 2011 då vi var dit sista gången. Klicka här för att komma in på det blogginlägget jag skrev då. Vi var mest på Fiskekrogen och då drev en fiskare ställent men 2012 tog en annan man över krogen och det kan ni läsa om härNär vi var dit första gången så fanns inte så många krogar där som nu. När jag läser artikeln så ser jag att förra krogägaren gick i konkurs och skötte inte det han skulle...  

 

 

Klicka här för att se vilka restauranger dom har på Piren. Klicka här för att se ett utbud av restauranger i Jönköping. Klicka här för att se en utombords bords lampa

 

 

  

Ett vackert skepp stod där i blänket från stilla vatten och tjusade. Klicka här för att se en Art Deco boat lamp   


  

En vacker segelbåt låg och guppade i det stilla vattendiset 


 

Inne i stan stod en man och spelade trumpet och det rätt bra  


 

Båten Saltkråkan gick inte att känna igen så omgjord var den. Nu är det en nöjesbåt och ser mer ut som en stor husbåt. Klicka här för att se vad som hände med M/S Saltkråkan 2010. Det var nog därför den blev ombyggd

 

  

 

  


       

Dom har ett underhållningsdäck där jag antar att nån står och spelar ibland men jag vet inte säkert.    


   

#Piren #Saltkråkan 

Av Malin wiper - 11 februari 2014 13:00

   

  


Detta brödfat i två våningar hittade jag på Sam hjälp second hand för 75 kr. Detta är mer min stil än såna där utsirade söta brödfat. Vill man ha faten var för sig eller ihop utan ställningen så lyfter man bara av faten och det går hur smidigt som helst. Det går även att använda till snittar eller nåt annat. Fatet kommer från Sybarit och heter Plateau niveau. Fatet är från 2009 och har fått pris av svenska konstfack scholarship, även den svarta kartongen har fått pris och är specialdesignad. Klicka här för att komma in på Christian design, han har designat detta fat.Klicka här för att komma in på en av hans sidor där fatet finns, man får scrolla ner en bit på sidan. Jag har fått hålla på med rena detektivarbetet för att försöka få reda på nåt om fatet. 

 


Jag har  mejlat Christian Högstedt för att få reda på lite mer om fatet och dess värde. Hoppas jag får ett svar och då återkommer jag ang detta.

   

Det finns två lite gråbeiga ränder i faten och faten är kraftfulla och lite höga. På bild 2 ser man dom var för sig. På bild nr 3 ser ni fatet jag använt förut men inte är så förtjust i så det ger vi bort men om ingen vill ha det så lämnar vi in fatet till second hand. Vi kopplade lös det och diskade för att ställa undan tills vidare. 

  

 

 

#Högstedt #Sybarit #Plateau #Sam #Partypinnar 

 

   

Av Malin wiper - 10 februari 2014 08:00

    



  

Då var det dags för en gissningstävling  och saken på bilden hittade jag på Röda Korsets second hand på Tändsticksområdet i Jönköping. Jag visste inte först vad detta var för nåt men en kvinna som befann sig där visste.  

 

 

              

 

    

 

Vad föreställer saken på bilden och vad används den till

 

 

 

  

 

Ni har till söndag 16 februari 10.00 på er att gissa och jag sätter inte ut era kommentarer förrens tävlingen är över. Ser jag att jag inte får in rätt svar i tid så lägger jag ut en ledtrådar. Om ni vill så får ni gärna länka till tävlingen 

 

   

 

  

En uggla i plåt som man kan hänga som dekoration nånstans eller ge bort som present genom att skriva namnet på den personen (tusch) längst ner och sätta den i en blombukett eller på ett paket.

 

     

En sten i form av en uggla som är stor som en tändsticksask och två kökshanddukar. Priserna har jag köpt på Salong Hon & Han Frisör Interiör   

   

  

En plåtuggla men i grön färg  

  

       

Ugglesten och en kökshandduk  

 

   

 

 

    

 

 

#Gissningstävling #Hon #Uggla 

 

Av Malin wiper - 9 februari 2014 12:02

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

  


Melodifestivalen är sånt sömnpiller nu så man orkar inte kolla på spektaklet och programledarna var en besvikelse, inte roliga bara plumpa och tråkiga. Då tycker jag QX-gaygalan var mycket bättre och gav härlig underhållning, humor och glädje, den festen lever och behöver ingen konstgjord andning. Jag fick gåshud av dom två acrobaternas fantastiska framträdande som går under nament Golden Power och kommer från Ungern. där kan man tala om vältränad och vilken timing. Detta utfördes till rysk musik så passande. Jag satt tydligen och kollade på reprisen men vad gör väl det när man blir så underhållen. Klicka här för att komma in på Svt play för att se galan. Det är inte ofta man blir riktigt underhållen på tv numera för det är jämt en massa spel och frågelekar, men när dom sänder After Dark på tv så kan man vara säker på att man också  blir road. Barbro Westerholm fick hederspriset och det är svårt att tro att denna kvinnar är 80 år gammal.

 


Golden Power. Klicka här för att komma in på deras facebook. Jag försökte hitta lite information om dessa män men hittade inget annat än musikklipp och foton. 

 

  


Detta nummer från musikalen Priscilla "I love the nightlife" roade också och Björn Kjellman (till vänster på bilden)  vann priset som årets "Transa" för han spelade kvinna med bravur i musikalen och har gjort såna roller förr. Dom hade byggt upp en scenografi så man kom direkt in i handlingen och tjejen till vänster var också helt suverän. Klicka här för att komma in på Göta Lejon och läsa om musikalen  

 

I dag har jag en morgonrocksdag och därför hamnade jag på denna underhållning och nu tar jag det bara lugnt och går omkring och pysslar eller ser på nån film. Såna dagar är underskattade. I morse var det helt vintervitt ute efter att ha snöat men nu är det nästan barmark igen. Sköt om er och ha en härlig söndag

 

 

 

#QX #Björn #Golden

Av Malin wiper - 9 februari 2014 08:00


Innan jag skulle till frissan i fredags så tog jag med mig min man till Ritz Konditori för en fika för det var ett tag sen. Vi orkade inte en hel var så vi delade på en skinksmörgås som vi fick gjord direkt. Utav en brödsort som jag gillar till tusen.  


  

Dom hade dessa fina cupcakes i disken och lite annat smått och gott 


  

Vi fick en baguette av Åsa (driver Ritz) som såg jättefin ut med ost uppepå och flingsalt....  Den hade nåt slags rött bär i sig (tranbär) också som förhöjde smaken och med flingsaltet och osten så smakade den superb. Vi skivade sen upp resten och frös ner för att njuta av senare.  


  

Vi kände för att smaka så vi tog det pålägg vi hade hemma bestående av ost, korv, senap och tomat


  

Sen satt vi oss i "Likörhörnan" och myste med ett glas vin till smörgåsarna. Lite skön musik och discolampan gjorde det komplett...  . Vi sitter där mycket mer nu än förut för fotöljerna är så bekväma. 


  

Vi hade två små flaskor vitt vin i kylen och vi tog varsin och det blev drygt ett glas var. Vinet är vitt och heter J.P Chenet Colombard Sauvignon. Klicka här för att komma in på Systembolaget för att läsa om vinet som har nr 12103. Vinet är fruktigt och lite kolsyrad känsla och väldigt gott.  

 


Först ut i dvd spelaren blev Bee Gees med låten Alone medans vi satt och pratade. Den passade bra till discolampan...  . Det känns konstigt att det nu bara finns en bror kvar i livet. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Barry Gibb är nu ute på sin första soloturne för att hedra sina bröder. 

 

Barry Gibb som är ensam kvar föddes 1946 i Douglas, Isle of Man, och är en brittisk-australisk sångare, låtskrivare och producent. Med sina bröder Robin och Maurice startade Barry Bee Gees som blev en av de mest framgångsrika popgrupperna någonsin.  

 

 

Vi var ute och åkte lite i går men det får jag skriva om en annan dag. Ha en skön och vilsam söndag mina kära fina bloggläsare...   


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorgets hemsida. Där kan ni botanisera bland det som finns att uppleva i Vaggeryd. Butiker, nöjen, Café o Restaurang, reportage mm

 

 

   

 

 


#Chenet #Ritz #Bagette #Bee #Cupcake  

Av Malin wiper - 8 februari 2014 15:00

  

Sist vi var till Malmborgs Lilla i Jönköping så blev vi så sugna på en chailatte men visste inte om dom gjorde dom som fd Café (Maria) Lakatos tillredde såna. Vi blev så glada när dom gjorde likadant, på mjölk, annars görs dom den på te och vatten och häller på lite mjölk på slutet men dom är inte lika goda tycker jag. Maria Lakatos var nog den ende som gjorde på det sättet med bara mjölk och chaite. Vi kände nostalgin skölja över oss när vi åt av det goda skummet och sen hällde på lite råsocker (förhöjer smaken) innan vi inmundigade (gammalt uttryck) den goda varma välgörande drycken. Det bästa är att man behöver inget bröd till utan man blir så nöjd och mätt bara av chailatten


Klicka här för att se ett inlägg från 4 januari 2013 där vi gjorde en chailatte själva hemma.  Klicka här för att se när vi drack chailatte på Lakatos 19 december 2010. Det är en dryck som passar bra på vintern för den värmer och lägger sig som bomull i kroppen. Klicka här för att se hur vår första mjölkskummare såg ut. Klicka här för att se ett inlägg från Café Lakatos 5 augusti 2009 

 

   

Vi gick sen ut i Rådhusparken och bara slappade och njöt. Här ser ni en skulptur som heter "Smålandsflickorna" som är skapad av Torwald Alef 1951. Det är en gåva av AB Svenska Cenmentgjuteriet. Konstnären föddes i Jönköping 1896. Han dog 1974 och var en svensk målare och skulptör. Han utbildade sig vid Althins målarskola 1917-1919 och på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1919-1922. Han debuterade som målare 1924 som en tidig modernist. Han övergick senare till skulptur. Han samarbetade bland annat med Estrid Ericson på Svenska Tenn 

 

  

Jag ville fota min man på Rådhusparkens scen och det blev bra men så sa jag: kan du se ut som om du uppträder  

  

   


Då tog han i så han nästan sprack...  Han har humor min man och han lockar mig ofta till skratt

 

 

Nu kände jag för att sätta in ett klipp på en av mina favorit-tenorer Placido Domingo. Han kan inte bara sjunga opera utan både evergreens, populärmusik och folksånger.  Klicka här för att komma in på hans hemsida  

 

  

Snyggt snidat staket framför scenen 

 

   

Detta är en av dom få platser där man kan se ut över vattnet numera för dom har byggt så det knakar runt sjön. Det börjar bli mörkt och trist


Klicka på bilderna så blir dom större. Här kan man se hur mycket dom byggt och det kommer fler byggnader. När vi flyttade till Småland för 14 år sedan så fanns inget av detta utan utsikten var enorm. 

  

 

#Malmborgs #Vatten #Skulptur #Torwald

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards