Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Svärmorstunga!

Av Malin wiper - 23 februari 2014 08:00

  

Jag fick ett paket av min blogg och fb vän Berith i oktober 2009 och det innehöll ett skott på en "Svärmors Tunga" och ett gulligt kort. Jag hade många såna växter i början av 1970-talet som jag då fick av min dåvarande svärmor, så jag tänker alltid på henne när jag ser Svärmorstunga. Nu har detta lilla skott blivit många skott och jag har även fått flera höga fina Svärmors tunga av Beriths skott.  

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en tungformad fotölj  

 

Jag hamnade på en sida där man kunde läsa att Svärmorstunga är en perfekt växt när det gäller hälsa för den renar luften från bensen, formaldehyd och trikloretylen, och blir nästan aldrig angripen av sjukdomar.  Klicka här för att komma in på sidan och få mer information om växten 

 

Ett roligt passande klipp med en grupp jag inte hört talas om. Dom heter The Blossoms och bildades 1954. Klicka här för att läsa mer om gruppen. Jag har själv ingen erfarenhet av varken barnbarn eller att vara svärmor.  

 

 

Här ser ni en av dom som kommit från Beriths lilla skott och det kommer fler skott runtom så jag måste plantera om och även sätta den stora i en större kruka. Jag har till och med kunnat ge bort massor av skott. Denna står i ett av vardagsrumsfönstren. Tack igen för din gest som glädjer mig mycket.  

 

Svärmorstunga eller bajonettlilja är en mycket tålig och populär krukväxt. Den tillhör familjen stickmyrten växter och kommer ursprungligen från Sydafrika, Kongo och Tanzania. Klicka här för att läsa mer om växten  

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en fotölj i form av en tunga 

 

   

Här har vi en annan som växer så det knakar och den står på kontoret fast jag tog in den i rummet för det går inte att fota mot ljuset. Det kommer fler i denna kruka också. Det har tagit några år för att få några så här höga och jag har skött dom med lagomt med vatten, näring och torkat av bladen.  Sen har jag krukor med skott som inte blivit så här höga än.  

 

Vad passar väl inte bättre när det gäller tunga än att ta ett klipp med The Rolling Stones. Här med låten Like a rolling stone live från 1998 

 

 

   

 

 

Vi har en ny ung granne som har egen ingång vid en utbyggnad på huset. Hon kom in till oss häromdan och talade om att hon skulle ha inflyttningsfest och det kunde bli lite livat. Det var otroligt fint och gulligt av henne att säga till. Vi har inget alls emot detta och har varit i samma situation för ett antal år sedan. Musik är inget störande för min del och att folk har fest emellanåt. Det som är störande är spring på golv dag ut och dag in men till vår förvåning så har det blivit lite bättre. 


 

#Svärmorstunga #Stones #Tunga #Eero

 
 
Spanaren

Spanaren

23 februari 2014 08:27

Svärmors tunga är så fina. Har bara en men önskar flera ;.)
Bor du/ni kvar i lägenheten än eller har ni flyttat?
Kul att du tittade in på min blogg *jätteglad*
Tänker på dig varje gång tårtspaden jag vann kommer fram.
Ha en bra dag/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 februari 2014 11:53

Ja du dom är jättefina och det kommer skott hela tiden. Vi har flyttat från huset till en lägenhet och vi trivs i lägenheten för den är lite annorlunda och har högt i tak. Vi har bara en granne i våningen uppepå och det är sammanlagt 7 lägenheter i hela huset. Vad kul att du har användning av tårtspaden. Det var kul att få kontakt igen

Ha en fin dag själv
kramar
Malin

 
Ingen bild

skrivmoster

23 februari 2014 11:06

Jag ska få svärmors tunga av en granne för det blev nostalgi för mig. Vi hade såna i början av vårt äktenskap och nu är dom på tapeten igen! Fina!!

Jag gillar musik så för mig får du gärna tända discolampan och spela musik!! :) Kramar och ha en skön söndag! :)

Malin wiper

23 februari 2014 11:54

Vad kul att du skall få skott och det kan du få av mig också om du vill. Dom förökas ju rätt snabbt men det tar ett tag att få dom riktigt höga.

Vad kul att du också gillar musik och discolampa ;)) härligt

Ha en skön söndag själv

kramar
Malin

 
Ingen bild

Monica

23 februari 2014 11:13

Trevligt att läsa om dina svärmors tungor! Har själv flera såna, både enfärgade och brokiga. Tycker också de är väldigt lättskötta blommor och måste försöka dela mina också i vår!
Låter kul med discolampan! :-)
Önskar er också en skön söndag, har själv inte kommit mig upp! Fick kaffe och goda smörgåsar på säng i morse! :-)
Kram från Piteå!

Malin wiper

23 februari 2014 11:56

Jag har också två enfärgade men dom växer mer på bredden ;) och som du säger så är dom så otroligt lättskötta och bra för allergiker också

Discolampan jag fick av sonen i julas har blivit en höjdare och festlig att tända när vi vill mysa och ha fest

Vad härligt att du också sovit ut och att du blivit ompysslad på morgonen

Ha en härlig söndag
kramar
Malin

 
Ingen bild

Berith

23 februari 2014 12:10

Så roligt !! :)
Moderplantan ger fortfarande en
massa sidoskott :)
Önskar dig/er en riktigt skön söndag kära vän , kram <3

Malin wiper

23 februari 2014 12:16

Ja du Berith jag är så glad för ditt skott som skjutit många sidoskott ;) har gett bort flera och jag har fler krukor med skott som håller på att växa till sig. Tänker på dig varje gång jag ser blommorna och är så glad för din gest 2009.

Ha en skön söndag vännen
varm stor kram
Malin

 
Gilla

Gilla

23 februari 2014 12:13

Svärmors tunga var nog den första krukväxten jag hade när jag och min dåvarande man fick vår första lägenhet. Det var vanligt på 50-talet. För nåt år sen köpte Sibbe en julkruka med bland annat en kortare variant av Svärmorstunga. De andra växterna dog allt eftersom men ST fortsatte att växa, så till slut så delade jag på den. De nyplanterade har också växt, så jag har delat med mej till en av mina väninnor i ny kruka. Nu behöver de delas igen. Envisa växter.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Malin wiper

23 februari 2014 12:19

Då är det samma för dig då ;)och jag hade också min dåvarande man. Jag var för liten på 50-talet så detta var i slutet av 60-talet och jag förstår inte att du kan vara så mycket äldre än mig, du är så ungdomlig och tjusig.

Ja du alla växter dör utom den ;) Din väninna måste uppskatta detta för dom är ju så tacksamma som blomma.

Dom är verkligen livskraftiga

Ha en skön söndag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards