Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 februari 2014

Av Malin wiper - 15 februari 2014 18:45

    

Jag satt och zappade och hamnade på tv 2 där dom sände en Dokumentär från en tvätt i Norrköping och det slog mig att den var framställd så poetiskt och på ett annorlunda vis. I förgurnden satt en man uppklädd vid en flygel och spelade till filmen och sen fick man höra röster från dom som jobbar där hur dom upplever arbetet, livet, drömmar och åsikter. Tvätten som dom tar hand om åkte omkring i taket och dom hade filmat så bra och intressant. Jag kan verkligen rekommendera er att se dokumentären. Det som slår en också är att det forfarande nästan bara är kvinnor som arbetade där och man hör deras oro när dom börjar få arbetsskador och hur kvinnor resonerar.  Här får den vanliga sk dödliga människan komma till tals på ett annorlunda vis. Kvinnoyrken har så mycket sämre betalt också och det märktes att detta med orättvisa kom upp rätt mycket.   

 

Klicka här för att läsa om dokumentären och se den på svt play

 

 

 

 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Svensk dokumentär från 2014. Filmen är en musikalisk och poetisk hyllning till de arbetande kvinnorna på en tvättindustri i Norrköping. Funderingar över livet, glädjen och nödvändigheten av att ha ett arbete. En film av Kåge Jonsson och Håkan Pieniowski. SVT24." källa tv.nu

 

 

Efter den så såg jag dokumentären om Alice Babs och den var så informativ och hon hade ju en otrolig röst som ett instrument. Hon sa att hon hittade sin musik på allvar när hon träffade Duke Ellington och man såg hur rörd och ledsen hon blev när han gick bort. Hon var otrolig på att improvisera och vilket röstregister hon hade. 

 

Hittade ett klipp från ett tvätteri där det fanns både män och kvinnor

 

 

 

 

 

Pic gifs

 

  

 

#Dokumentär #Livstycken #Rent #Alice

Av Malin wiper - 15 februari 2014 12:00

    


Vi åkte in till Jönköping i går för vi hade några ärenden och vi ville bara mysa vi två på Alla Hjärtans dag. Vi åkte först till Malmborgs Lilla och där hade dom en stor vas med vackra rosor. Dom gulliga tjejerna som arbetar där är alltid så uppmärksamma och serviceminded så det är ett nöje att gå dit


  

Så här såg deras Hjärtebakelse ut. Vi stod ändå emot frestelsen. 


  

Det visade sig att rosorna var till gästerna och vi tyckte dom var så vackra så vi la dom på bordet som dekoration till vår lunchsmörgås  


  

Smörgåsen var på danskt rågbröd och sen en ljuvligt god rostbiff med en pepparotsfyllnig och grönsaker på toppen. Det är så skönt att bara sitta och mysa med nåt gott och bara vara.  


  

Här min kära man med rosorna 


  

Jag åt inte upp hela smörgåsen för jag ville även ha en sån här kaka som inte är så stor och bara gjord på mörk choklad rakt igenom och på toppen nötter, pumpafrön och lite annat nyttigt. Den var riktigt god och jag är ju van vid den mörka chokladen och den ger inget sötsug och är nyttigare    


  

Sen åkte vi till Hemtex och köpte underlakan till min mamma i rosa, blått och vitt. Hon hade dåligt med såna så vi tar med dom nästa helg då vi skall försöka åka dit. Dom kostade 149 kr/st


  

Vi åkte även förbi färjan som är byggd på detta varv och skall gå mellan Gränna och Visingsö så småningom. Den heter Braheborg Waxholm 

 
 
Klicka här för att komma in på en sida som jag fått av min vän Marianne ang en loftlägenhet. 
 
 
 

#Malmborgs #Braheborg #Underlakan #lunch      

Av Malin wiper - 15 februari 2014 08:00

  

Jag såg att Alice Babs gått ur tiden i en ålder av 90 år, dödsorsaken var långt framskriden Alzheimers. Hon var ett år yngre än min mamma. Både mamma och pappa gillade henne och lyssnade på hennes musik och såg filmerna. Jag såg filmer på tv med henne som barn och den jag gillade mest var "Swing it Magistern"Det känns konstigt varje gång nån artist man växt upp med försvinner men man kan ju inte leva för evigt tyvärr.  

 

Klicka här för att se vad svt kultur skriver ang hennes bortgång. Klicka här för att läsa en kort biografi och se bilder. Klicka här för att höra henne sjunga med Charlie Norman. Klicka här för att höra henne i Melodifestivalen 1958 med Lilla stjärna. Den är så vacker och jag gillar melodin 

 

   

Swing it magistern är en svensk långfilm från 1940 i regi av Schamyl Bauman. Filmen fick 1941 en uppföljare, Magistrarna på sommarlov. Sen har dessa gamla långfilmer kommit tillbaka i perioder på tv.   

 

 

   

Klicka här för att lyssna på henne, Sven Asmussen och Ulrik Neumann som bildade gruppen Swe-Danes. Jag kom ihåg första gången jag såg dom på tv så blev jag imponerad av deras fantastiska musikalitet dessutom passade  dom  så bra ihop musikmässigt. Jag blev otroligt överraskad när jag såg att Sven Asmussen lever fortfarande och har uppnått en ålder av 97 år 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Alice Babs och Duke Ellington. Detta var nåt man också njöt av för det blev magi med dessa två tillsammans och hon kunde göra så mycket med sin röst så den lät som instrument. Klicka här för att läsa om dom 1973 

 

Alice Babs och Duke Ellington med låten "Heaven" 

 

Hennes man Nils Ivar Sjöblom dog 2011. Dom har barnen Titti Sjöblom, Lasse Sjöblom och Lilleba Lagerbäck. Klicka här för att komma ut på en sida där Titti Sjöblom berättar om sin mamma 

 

För ett antal år sedan så sjöng Alice Babs och Titti Sjöblom in ett antal låtar ihop. Titti börjad sjunga redan i tvåårsåldern med sin mor, och gjorde skivor, radio och TV under hela sin barndom. Den som jag känner till bäst är "Droppen Dripp". Klicka här för att höra denna låt 

 

   

Rest in peace fina, fantastiska Alice Babs 

 

Ha en njutbar lördag gott folk 

 

    

 

#Alice #Duke #Norman #Titti

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards