Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 februari 2014

Rudenstams Gårdsbutik!

Av Malin wiper - 13 februari 2014 08:30

  

I lördags åkte vi till Jönköping och sen en tur till Huskvarna där vi bestämde oss för att besöka Rudenstams Gårdsbutik. Här åker vi igenom en del av odlingarna.


  

Det är så vackert att åka på dom lite mindre vägarna och och se alla dessa äppelodlingar och bärodlingar


  

Här har vi kommit fram till Rudenstams Gårdsbutik dit vi aldrig varit förut och nu sålde dom massor av saker till nedsatta priser så vi fick en full kasse med safter, grönsaker och annat för endast 134 kr men sen gick vi in igen och köpte lite ekologiskt odlade morötter och andra grönsaker som gick på ytterligare 58 kr men vi fick mycket för pengarna  


Klicka här för att komma in på Rudenstams Bär & Frukts hemsida. Klicka här för att läsa om Rudenstams Gårdsbutiks tankar bakom sitt koncept. Klicka här för att se deras öppettider och hur man kontaktar dom. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på Rudenstams Parti AB facebook  

 

Rudenstams är ett familjeföretag som har mångårig erfarenhet inom fruktbranchen. Det ligger beläget i ett ypperligt område för odling av frukt och bär ca 5 km norr om Huskvarna. Rudenstams odlar äpplen, päron, plommon, bigarråer, vinbär, hallon och jordgubbar. Dom har diskförsäljning i butik samt utkörning av fruktkorgar till företag och andra instutioner. Vi har köpt deras äppelcider hos Malmborgs Lilla ett antal gånger.  

 

Deras övriga sortiment i gårdsbutiken är frukt, grönsaker, potatis från bröderna Petersson, Bjälkebo, Habo, vi köpte både potatis, morötter, champinjoner, tomater, saft, gurka från turkiet, päron och bröd. Dom säljer sina drycker och även från Brunneby, Borensberg och sylter från Brunneby. Ägg från Granfeldts lantbruk Skillingaryd, Gränna knäcke, ölandsknäcke,  senap från Visingsö, speltmjöl och örter från stig in, Rökt fisk från Sjöarps rökeri. ostkaka från Brostorp och rökt nötkött från säbygård mm  


  

Här fick man provsmaka dera äppelmust och den är verkligen god och mustig  


  

Dom har även färdiga presentförpackningar och påsar med lite olika godsaker i


  

Just nu har dom "Äppelfrossa" i form av Äpplemust ofiltrerad Gravensteiner 14 kr/flaska, och Äppelmust klar blandade äpplen 14 kr/flaska. Dom har även jättegod lyxig cider som man kan ha  som alkoholfritt alternativ istället för vin på bjudningar.


  

Liquorice syruph från Lakritsfabriken. Klicka här för att komma in på Lakritsfabrikens facebook. Klicka här för att komma in på deras hemsida  


  

Det finns även såna här naturgodis av många sorter


  

Detta är ett te som är ett 100% rent te utan tillsatser. Det heter Barkös te och kostar 67 kr/burk. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Härligt att man kan få tag på produkter som man törs sätta i sig utan att riskera sin hälsa. 


Dom hade även Bjäre Chips som kostade för en påse 25 kr, men köper man tre påsar så får man dom för 69 kr. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Det är så härligt att många ställen i Sverige börjar satsa på kvalitetsprodukter utan tillsatser och ibland på gammaldags vis som dom gör här med grytfritering som dom gjorde förr. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

På frukt och grönsaker såg det så fräscht ut och jag blev så sugen på apelsiner men nästan varje gång jag köpt på vanliga butiker så har dom varit sura och trådiga. Vi köpte i alla fall för att provsmaka på kvällen. 

 

    

Min man skämde bort mig och gjorde iordning lite bitar åt mig och en minigaffel att äta med, det är hans härliga sätt att fixa iordning sånt...  Dessutom var det blodapelsin och såna får man sällan tag på numera och dom brukar inte vara nån höjdare heller numer men dessa apelsiner var nåt helt annat. Jag har inte ätit så goda apelsiner på minst 30 år så vi båda njöt av dessa saftiga godsaker som kastade oss tillbaka i tiden. All frukt och grönsaker vi köpte där var av suverän kvalitet och vi kommer att åka tillbaka igen senare. Det var inget dyrare än på vanlig butik utan tvärtom.

 

Monica Zetterlund med låten "Gröna små äpplen"       



#Rudenstams #Blodapelsiner #Chips  #Lakritsfabriken #Must #katt #Zetterlund

 
 
Annelie

Annelie

13 februari 2014 10:21

Kanon när en gårdsbutik håller ner priserna, för det brukar ju annars vara tvärtom.
Frukt & grönt är ju svindyrt i vanliga livsmedelsbutiker, sällan jag köper sådant där. Utan vi handlar det mesta av de produkterna antagligen på Netto, Lidl eller hos invandrarna som har fruk / grönsaksbutiker.

Finns nog inget godare än en riktigt söt & saftig apelsin.. *dregel*

Ha en jätte, jätte fin fortsättning på din / er torsdag.. // Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

13 februari 2014 13:32

Vi har inte lyckats få tag på så bra frukt på länge så det gällde att passa på. Det är som ett lotteri att köpa frukt och grönt nu för man får slänga ibland och det blir dyrt i längden.

Vi har också netto här så vi skall testa deras frukt. Håller med om detta med apelsiner ;)

Ha en fin fortsättning själv på dan goa du
kramar

 
Anna-Karin

Anna-Karin

13 februari 2014 17:46

Rudenstams, ett av mina favoritställen i Vätterbygden. De olika musterna och dryckerna av både svarta och vita vinbär är supergoda. Och så finns där massor av annat gott också, precis som du visar här i det bildrika blogginlägget.

Det är underbart att åka bland fruktodlingarna i Gisebo året om. Smålands Kivik, brukar jag säga. :)

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

13 februari 2014 19:51

Vad kul att det är ditt favoritställe. Jag tycker också dom har goda drycker och det är en jättefin omgivning med dessa fruktodlingar. Bra liknelse med Kivik ;)

Ha en skön kväll
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards