Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 februari 2014

Malmborgs Lilla, en chailatte, sen en tur till parken...

Av Malin wiper - 8 februari 2014 15:00

  

Sist vi var till Malmborgs Lilla i Jönköping så blev vi så sugna på en chailatte men visste inte om dom gjorde dom som fd Café (Maria) Lakatos tillredde såna. Vi blev så glada när dom gjorde likadant, på mjölk, annars görs dom den på te och vatten och häller på lite mjölk på slutet men dom är inte lika goda tycker jag. Maria Lakatos var nog den ende som gjorde på det sättet med bara mjölk och chaite. Vi kände nostalgin skölja över oss när vi åt av det goda skummet och sen hällde på lite råsocker (förhöjer smaken) innan vi inmundigade (gammalt uttryck) den goda varma välgörande drycken. Det bästa är att man behöver inget bröd till utan man blir så nöjd och mätt bara av chailatten


Klicka här för att se ett inlägg från 4 januari 2013 där vi gjorde en chailatte själva hemma.  Klicka här för att se när vi drack chailatte på Lakatos 19 december 2010. Det är en dryck som passar bra på vintern för den värmer och lägger sig som bomull i kroppen. Klicka här för att se hur vår första mjölkskummare såg ut. Klicka här för att se ett inlägg från Café Lakatos 5 augusti 2009 

 

   

Vi gick sen ut i Rådhusparken och bara slappade och njöt. Här ser ni en skulptur som heter "Smålandsflickorna" som är skapad av Torwald Alef 1951. Det är en gåva av AB Svenska Cenmentgjuteriet. Konstnären föddes i Jönköping 1896. Han dog 1974 och var en svensk målare och skulptör. Han utbildade sig vid Althins målarskola 1917-1919 och på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1919-1922. Han debuterade som målare 1924 som en tidig modernist. Han övergick senare till skulptur. Han samarbetade bland annat med Estrid Ericson på Svenska Tenn 

 

  

Jag ville fota min man på Rådhusparkens scen och det blev bra men så sa jag: kan du se ut som om du uppträder  

  

   


Då tog han i så han nästan sprack...  Han har humor min man och han lockar mig ofta till skratt

 

 

Nu kände jag för att sätta in ett klipp på en av mina favorit-tenorer Placido Domingo. Han kan inte bara sjunga opera utan både evergreens, populärmusik och folksånger.  Klicka här för att komma in på hans hemsida  

 

  

Snyggt snidat staket framför scenen 

 

   

Detta är en av dom få platser där man kan se ut över vattnet numera för dom har byggt så det knakar runt sjön. Det börjar bli mörkt och trist


Klicka på bilderna så blir dom större. Här kan man se hur mycket dom byggt och det kommer fler byggnader. När vi flyttade till Småland för 14 år sedan så fanns inget av detta utan utsikten var enorm. 

  

 

#Malmborgs #Vatten #Skulptur #Torwald

 
 
Annelie

Annelie

8 februari 2014 21:45

ÅÅÅåååååå.. va gôtt med Chai Latte,,, det har de en underbart god på Espresso House.
Köpte deras pulver de använde och det vart lika gött hemma.

Har även det som kapsel till vår Tassimo-maskin, blir gött där också.. :-P

Haha, härligt att din man tog i på scenen.. :-D

Ha nu en riktigt god fortsättning på helgen.. // Stora varma kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

9 februari 2014 09:42

Det är både gott och värmande.Visste inte att Espresso House hade ett pulver till sånt. Denna är bara gjort på uppvärmd mjölk och te sen skummar man lite mjölk på toppen

Ja du han tog verkligen i

Ha en härlig söndag

Stor varm kram

 
Anna-Karin

Anna-Karin

9 februari 2014 18:22

Kul att se bilder från Jönköping, jag känner mig som hemma. :)

Malmborgs lilla är ett av alla mysiga fik här i stan.

Kram/Anna-Karin

http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

Malin wiper

9 februari 2014 20:35

Kul att du också gillar det fiket. Förstår att du känner dig hemma där ;)

Ha det bra

 
Ingen bild

Camilla (vaggerydstorget)

10 februari 2014 16:57

Haha jag skrattade när jag såg din härliga man ta i så han nästan sprack... :) Det är härligt med människor som bjuder på sig själva :) Hoppas allt är bra med er! Du pryder förstasidan på Vaggerydstorget alldeles utmärkt :) Kram Camilla

Malin wiper

10 februari 2014 21:22

Ja du han är trygg i sin mansroll ;)) och bjuder gärna på sig själv. Han hälsar till dig

Det är bra med oss men jag har besvär med min nacke igen så jag tar en bloggvila några dagar.

Hoppas allt är bra med dig. Jag ser att jag finns kvar där fortfarande ;) Tack för att jag fått var med och du skriver så bra.

Ha en skön kväll
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards