Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin wiper - 5 januari 2014 13:45

  

picjoke.net  

 

 

 

Mr T här: 

 

  

Min brorson David Bergström Funck fyller 30 idag. Han och Lena har glatt vår lilla släkt med Emil som kollar läget på bilden.

 

 

Hipp hipp hurra...  

 

 

 

 

  

 

 


  



Han gillar lite olika stilar och här har jag valt Thomas Maguire & Fhiona Ennis

 

  

 

  

 

 

 

 

   

 

 


Av Malin wiper - 5 januari 2014 07:30

 

Små tomtar hängde på varje dörr hos dom boende, och det såg så fint och roligt ut


Vi åkte iväg till mamma i går för att fortsättas att rensa lite och denna gången i källaren. Syrran och svågern har gjort mycket sen vi var där sist och nu var det vår tur igen. Jag hade såna besvär med nacken när jag åkte så jag visste inte om vi skulle komma fram. Efter att ha tagit en alvedon och smort in mig med icegél så kom vi ändå iväg men jag kunde inte köra för jag var för uppspänd så min man fick köra både fram och tillbaka. Fast jag är glad att jag åkte för jag blev bättre i nacken sen,  Vi fick inte så mycket gjort som vi hade velat men några kartonger gick vi igenom. Hon har inte lika mycket plats nu när hon flyttat så vi måste göra oss av med en del. Sen umgicks vi med henne rätt mycket innan hon blev för trött och personalen la henne i sängen. Jag brukar hjälpa till att mata henne när jag är där och nu äter hon upp all mat även efterrätten, och personalen sa att ibland kan hon äta själv.   

 

    

När mamma lagt sig och vi rensat färdigt lite så frågade den gulliga personalen om vi ville ha kaffe. Dom satt in denna bricka i den fina och ombonade tv-rummet. Detta är andra gången vi blir bjudna på kaffe med bröd. Tyvärr så kunde vi inte äta av brödet denna gång för vi går ju på 5:2 dieten men för att inte verka otacksamma så tog vi med oss en kaka och en chokladbit hem så det såg ut som vi ätit lite av det i alla fall...    

 

     

Min man hade bakat 2 st morotskakor med topping som vi tog med till personal och dom boenden. Jag själv kunde inte baka för nacken var för uppspänd och min man är minst lika bra på att baka och laga mat 

 

     

Syrrans katt Nisse. Vi var till dom för att hämta lite nattkläder och annat som syrran köpt till mamma som vi skulle lämna över.  

 

 

Vi träffade också hunden Axa men bilderna blev lite otydliga. Härligt att få krama om dom fina djuren lite  

 

Vi kom hem rätt sent för vi gick ut och åt i Borås innan vi åkte hem men det skriver jag om senare 

 

I dag går vi på vår första fastedag i 5:2 dieten men tack och lov så får jag äta 500 kcal och min man 600 kcal eftersom män får äta lite mer än kvinnor. Jag har en lista på hur många kalorier det är i olika livsmedel. När man tar såna här fastedagar så repareras cellerna påstås det. Man skall undvika att äta proteiner dom två fastedagarna så mycket man kan. I går var jag så hungrig på kvällen men då skivade jag upp två champinjoner och åt två avlånga små tomater och sen var jag nöjd. vi har ju vår fb vän Margareta som är vår Coach som vi kan fråga när vi undrar över nåt. Hon har själv gått ner 20 kg på denna metod och hon mår toppen.  I dag går vi ut på vår tredje gruppromenad.

 

 

 

      

 

   

#Morotskaka  #Hund #Katt #Nacken

Av Malin wiper - 4 januari 2014 08:00

    


Jag kan verkligen rekommendera filmen vi såg på Folkets Hus bio i går. Den hade många bottnar och var både rolig, spännande, bizzarr och hade många  budskap, från åldringsvård till krigsindustri mm. Dessutom var alla skådespelare på topp.Vilken bra film och regi som Felix Herngren stått för, jag bugar djupt...  Inte undra på att filmen går så bra. Jag träffade på ordföranden för Folkets Hus en duktig och trevlig kvinna som sa att dom haft 500 besökare och när vi var på väg ut la dom in ytterligare en extraföreställning för det var fullt med folk i biofoajen när vi gick därifrån. Sammanlagt med i kväll har filmen visats 4 gånger på vårt Folkets Hus och det är otroligt roligt. 

 

Vi kommer att köpa filmen när den kommer ut på DVD för jag vill se om den igen. 

 

 

                              


Det är en Action/Äventyr/Drama/Komedi 
 

Regissör: Felix Herngren - Medverkande: Robert GustafssonIwar WiklanderDavid WibergMia Skäringer, Jens HulténBianca Cruzeiro, Alan Ford, Sven Lönn, David Shackleton, Georg Nikoloff. Dom har fått med sig en hög med skådespelare från andra länder och det fick ytterligare ett djup till handlingen 
 
 
  
 
 
Handlingen:  
 

Efter ett långt och händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på ett ålderdomshem i tron att det blir hans slutstation. Problemet är bara att hans hälsa fortfarande är utmärkt och dagarna blir därför alldeles för trista. När firandet av Allans hundrade födelsedag närmar sig, vilket Allan själv inte är det minsta intresserad av, tar han chansen och flyr sin tråkiga vardag.   
 
 
Jag ger filmen 4 starka elefanter av 5 möjliga i betyg. Det förekom en elefant i filmen också, jag läste inte så mycket om filmen innan för jag ville bli överraskad och det blev jag verkligen. Robert Gustavsson gjorde en nedtonad roll väldigt trovärdig med små medel. Han är dessutom nominerad till en Guldbagge 2014 för sin rollprestation  
 
 
 
   
Av Malin wiper - 3 januari 2014 12:15



  

Folkets Hus Bio i Vaggeryd visar "Hundraåringen" i regi av Felix Herngren med Robert Gustafsson i huvudrollen. Detta sker fredag 3 januari 2014 kl 18.00 Enligt Folkets Hus hemsida så visades denna film 27/12 och 29/12 2013 men jag såg denna affisch på nyårsafton utanför ICA  

 

Jag har bett Folkets Hus ringa upp mig för att meddela vad som gäller och då återkommer jag med besked om filmen går i kväll. Hör dom inte av sig inom rimlig tid så promenerar vi förbi Folkets Hus på 14.00 promenaden  

 

 

       

     

  

 

Nån timme senare:    

 

Nu har Folkets Hus ringt upp och filmen går i kväll 18.00 och det är en extra föreställning eftersom det var sånt tryck på filmen och många vill se den. Hon sa att om man vill vara på den säkra sidan att få biljetter så skall man dyka upp 17.00 för att köpa dessa. Dom kan även tänka sig att sätta in ytterligare en extra föreställning om det behövs. Vi kommer att gå  och se filmen i kväll och både Inger och Barbro följer med oss

 

  

  

 

  

 

Handlingen:

 

 

Efter ett långt och händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på ett ålderdomshem i tron att det blir hans slutstation. Problemet är bara att hans hälsa fortfarande är utmärkt och dagarna blir därför alldeles för trista. När firandet av Allans hundrade födelsedag närmar sig, vilket Allan själv inte är det minsta intresserad av, tar han chansen och flyr sin tråkiga vardag. Filmen är baserad på en bok. Klicka här för att komma in på en sida där den finns att köpa

   

  

Klicka här för att läsa vad MovieZine skrivit om filmen 

  

  

Samma dag 15.00 visas filmen "Sune på Bilsemester". Sen blir det en extra föreställning 6/1 kl 15.00


   

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen


  

Här har dom skrivit lite fel för det skall vara lördag 4/1 kl 15.00 Om det inte är en gammal affisch jag råkat på...   

  

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen

   

Av Malin wiper - 3 januari 2014 08:30

  

En dag när vi var till Jönköping så dök vi på ett stort Statoil på Österängen för att köpa oss en grillad korv


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook


  

Vi blev så paffa när dom hade ett jättefint litet Café  med snygg inredning av olika slag. Nåt sånt har jag inte sett förut så det måste vara ett eget koncept. Dessutom var hon som servade oss en otroligt trevlig kvinna som ursprungligen kom från långt uppifrån norrland, mellan Umeå och Skellefteå.


  

Klicka här för att komma in på en sida där det finns en necessär i form av en Volkswagen 1965. Klicka här för att komma in på en retrosida  


  

Jag kunde inte fota hela stället eftersom det satt folk där men fick med rätt mycket ändå


  

Dessutom var korven en av dom godaste vi ätit och riktigt varm. Vi valde fullkornsbröd som dom värmde upp och det var så fräscht och gott och inte så där mastigt som man kan få ibland. Upplevelsen från det man kom in till man gick var av bästa slag, därför satt vi där och njöt länge och skall vi vara riktigt ärliga så kunde vi inte motstå att ta ytterligare en korv....    Nu var ju detta innan vi började på 5:2  


  

Dom hade även bord för två i barformat.


  

Till och  med Wifi fanns där  

 

 

Jag mår så bra i dag efter promenaden i går och vi gick och la oss med en liten hungerkänsla i magen och det skall till för att man skall gå ner i vikt. Nu kommer ju detta att ta lite tid eftersom vi har så mycket övervikt men det gör inget huvudsaken är att vi är igång. Ute är det just nu jättemörkt men vindstilla och över 3 grader varmt. Lite snö hade verkligen lyst upp. Hoppas ni får en fin dag. Hoppas jag får sällskap på promenaden i dag...   

 

 

Galenskaparna med Truckdriving song '

 

  

  

 

 

#Österängen #Korv  


Av Malin wiper - 1 januari 2014 17:45

  

Önskar man hade fått titta ut på ett snölandskap men det blir inget i år tyvärr. Vi har mest slöat i dag men nån lugn och ro har vi inte haft mycket av i dag men just nu är det tyst. I morgon har jag bestämt att promenera en viss tid minst 4 gånger/vecka och med mig får jag förhoppningsvis Inger och Barbro. Skall även fråga min väninna A-G om hon vill följa med. Efter promenaden bjuder jag hem dom på en kopp kaffe och en pratstund.  Jag vet inte när vi skall ta bort våra julsaker för det verkar vara så olika. När tar ni bort julsakerna? 


   


Vi gick ut för att handla mat på nyårsafton och på ICA hade dom skojat till det lite genom att sätta upp en bild på en mistel där det stod "Pussas här" och under en skylt där man ställer sig och gör detta...  .  

 

  

   

Sött tomtepar som jag fick av min son när vi var dit. Han hade likadana själv också.  

 

  

Vi hade inte fikat på morgonen för pålägget var slut så vi gick ner mot centrum men Ritz var stängt men Jonssons Konditori var öppet så vi gick in dit. Det är ett mindre Konditori som är en filial till det större Jonssons som ligger i Skillingaryd. Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

     

Det fanns inga små smörgåsar kvar för dom stängde om en halvtimme så vi delade på en räksmörgås som var jättefin med goda handskalade räkor och en tekaka som inte var så kompakt och långt ifrån torr.    

 

  

Vi satt där en stund och myste. Hon som arbetade där då var jättetrevlig och glad. Vi har varit på detta Konditori ett antal gånger också sen vi flyttade hit men nu var det länge sen så det var på tiden. Vi köpte även med oss 3 olika matbröd som vi fryste in  

 

   


   

 

Nu hade vi utsikt mot andra sidan för en gångs skull.   

 

 

 

#Jonssons #Räksmörgås 

 

Av Malin wiper - 1 januari 2014 12:30


Tracy Chapman med en finstämd version av låten Stand by me. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Jag gillar hennes personliga och sköna röst. Hon föddes 1964 i Cleveland, Ohio, och är en amerikansk singer-songwriter. Tracy Chapman är mest känd för sin förmåga att skriva stark och betydelsefull sånglyrik. Hon slog igenom  1987 med hiten Fast Car, den har jag haft inne förut i bloggen 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild och läsa mer om hennes engagemang 

 

Klicka här för att läsa en biografi över henne. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida och läsa om henne  

 

     

Vintern 2012      

 

Då var det ett nytt år och vi missade flera timmar på det nya året eftersom vi inte steg upp förrens 10.45...  . Hoppas detta år blir ett bra år för er alla. Tyvärr så fick vi ingen vinter vinter förra året och det lär nog inte bli nån nu heller utan vi går direkt från höst över till sommar. Vi bestämde oss för att ta en slödag och bara kolla på film och småpyssla lite. Ha det bra mina bloggläsare och sköt om er.

 

 

Av Malin wiper - 1 januari 2014 07:30


  

vi myste med god mat i går bestående av oxfilé av naturkött, rostade rotsaker, kantarellsås och vinbärsgéle. Det smakade jättegott. Till det drack vi vinet vi fått av min mans arbetskamrat Jennie och det var jättegott.  


       


Vi hade våra nyårshattar på oss från förra året...    


           


  

Efter maten satt vi en stund i vår "Likörhörna"   och bara myste till musik 

 

    


   

Naturligtvis tog vi oss en likör också med en isbit i.   

 

     

Efter maten så lyssnade jag på denna skiva från sista omgången av "Så mycket bättre" som jag fick av min son när vi var dit i jul. Jag tycker denna omgång var bäst eftersom jag fick nya favoriter. Jag vräkte på med högt ljud till discolampan men klockan var bara 17.00 och vi lever inte om i vanliga fall. Hade ingen lust att sitta med lurarna  och min man och jag dansade lite...   

 

 

 


#Oxfilé #Likör #Disco 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards