Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin wiper - 23 januari 2014 17:30

 

Vaggeryds torg  


Det finns en sida på nätet som heter Vaggerydstorget.se, klicka här för att komma in på deras sida där man kan hitta reportage, butiker, evenemang och annat. Jag kan varmt rekommendera sidan som jag fick information om i går av Camilla som arbetat med sidan. Jag har satt ut en länk med bild under min presentationsbild på höger sida om bloggen. Där kan ni klicka så kommer ni också in på sidan 

 

 

Klicka här för att läsa om när dom nylanserade sidan och även få se personerna bakom detta arbete. Jag tycker dom gjort ett toppenjobb för sidan är så informativ och lättläst. Det är lätt att hitta allt man vill ha information om. Skall bli intressant att se hur den utvecklas.

 

 

   


 

Gå gärna in och kolla vad som händer i kommunen. Klicka här för att komma in direkt. Klicka här för att komma in och se vilken film som kommer till Folkets Hus 9 februari 

 

Lite bilder från Vaggeryd då och nu. Min man arbetar på museiföreningen så han vet säkert nåt om detta. Han restaurerar gamla bilder, fixar med datorer, studiecirklar mm. 

 



#Vaggerydstorget #Tåg #bilder

Av Malin wiper - 23 januari 2014 13:00

  

Jag hittade detta bröd på vårt ICA Supermarket som jag inte sett där förut och det kommer från Fazer och heter Rågmust och är ett äkta surdegsbröd som föll mig i smaken direkt, både vad gäller smak och form. Jag gillar när bröd inte är så tjockt utan vill hellre ha lite mer pålägg. Jag skulle nog passa i Danmark för då var det smörrebröd som gällde. Dom hade även det klassiska råget i samma form som var jättegott också. Tyvärr så tog detta bröd slut direkt så jag skrev till Fazer för att fråga lite och även berömma deras nya bröd som dessutom känns så superfärskt och varje tugga är en njutning. 

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om detta Rågmustbröd. Klicka här för att läsa om företaget Fazer




 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna brödburk med två funktioner  


Nedan ser ni det trevliga svaret som kom nästan direkt och det uppskattas. 


  


Hej Malin!

Tack för ditt härliga mejl!

Jättetrevligt du uppskattar bröden. Vad gäller Rågmusten bygger det på ett
recept vi tagit från Estland där ett liknande bröd är mycket populärt. Så
därför provar vi det i Sverige - bakas i Västergötland. Rågform är en
Fazerklassiker.

Jag har framför ditt beröm till produktansvariga och bageri och även
påtalat detta med tillgången av Rågmust i butik till vår säljledare för
detta område. Jag utgår från du hittar den.

Ha en fortsatt trevlig vecka.!

Vänligen


Lars Melander

 

Här ser ni rågform som är det klassiska brödet men i samma form och med surdeg.



 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna skärbräda med smörkniv

 

Rågmusten klarar till och med att bära upp skivade bananer och det är det inte allt bröd som klarar
Smakerna gifte sig som det så fint heter. Jag har nu hamstrat detta bröd så jag har 6 paket i frysen... 



Bread är ett amerikanskt rockband som bildades i Los Angeles, Kalifornien år 1968.
Dom spelade lättsam rock Gitarristen och sångaren James Griffin tillsammans med
keybordisten David Gates bildade gruppen och lade till gitarristen Robb Royer.



#Rågmust #Fazer #Brödburk #Bread
Av Malin wiper - 23 januari 2014 08:00

  

I går var vi ute och promenerade igen och vi gick i över en timme och det känns att vi har lite bättre kondis nu för det gör inte lika ont i kroppen och man både andas bättre och allt går lättare. 

 


  

Jag tog lite bilder utefter vägen och vi hade även några ärenden och skillnaden är nu att vi inte tar bilen för det minsta lilla utan försöker promenerar för att hämta saker som är inte fodrar bil.  


  


  

Vi hämtade först ett paket på vår Preem station  


    

Jag skickade efter ett rouge Max Factor endast 63 kr,  och en hårprodukt Bead Head "Small talk" som har kostat 245 kr men nu 76 kr (99 kr med moms). Dessutom var det gratis frakt. Stället på nätet heter Head Spot. Klicka här för att komma in på deras hemsida.  




Jag gillar detta hus för det är så snyggt och välskött. Går ofta förbi när man är ute och promenerar 

                  

 

  

  

Här är vi på väg mot Syntema Happy Home där dom har både tapeter, färg, lampor, tillbehör mm. Jag fotade lite därinne och var ute efter en speciell glödlampa men det fanns ingen sån


  

Taklampa i silvrig plåt


         


      

Lite aktuella tapeter


I dag har vi fasta och det känns skönt för dan efter mår man jättebra. Efter lunchen åker vi bort ett ärende som jag skriver om senare.  Tack för era kommentarer som väntade mig här. Hoppas ni får en fin dag


 

Jag är barnsligt förtjust i detta skyltfönster som jag använder mig av ibland.



#Syntema #Michael #Tapet #Lampa #Preem #Bed

Av Malin wiper - 22 januari 2014 19:00

           


  Hep Stars har nu 50-årsjubileum och Svenne Hedlund blev intervjuad på tv1 gokväll i tisdags och det var tur att jag satt och zappade och fastnade där och fick höra lite om deras nya turne och skiva. Klicka här för att läsa om deras turne


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på Radio Nostalgi 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Jag kom ihåg på 60-talet då jag skadade loss till dom på Sundsvalls Folkets Park. Dom hade två ställen för dans och det ena var för lite äldre och det andra där Popgrupper spelade var där jag uppehöll mig. Svenne Hedlund var som en torped på scenen och var så snygg så dom flesta tjejerna var som galna i honom. Då var Benny Anderson med också och man njöt och hoppade omkring som en galning...   

 

Så här såg det ut ungefär  på scenen när jag var och såg dom på 60-talet i Sundsvalls Folkets Park 

 

 

Andra gången jag såg dom live var på  "Bergets dag" i Taberg och då var man ingen dununge längre men det hindrar inte att man rörde på sig och njöt. Det blev faktiskt en riktig magisk och oförglömlig upplevelse och Svenne sjunger ännu bättre i verkligheten. När dom stämde upp med "I natt jag drömde" så infann sig nåt märkligt för alla sjöng med och stod stilla som i givakt och det går inte att beskriva riktigt i ord vad som hände men man blev helt uppfylld av både texten, melodin och stämningen runtom. Både gammal som ung var med på noterna och ingen ville störa eller förstöra magin genom att göra nåt annat på nöjesplatsen. Tyvärr är inte alla orginalmedlemmar med längre och basisten Lennart Hegland har inte heller varit med på länge. Hep stars Grundare Trummisen  Christer Pettersson dog 63 år gammal 2006 efter en tids sjukdom. Vill tillägga att musikerna spelade jättebra också 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Svenne & Lotta. Hon skulle ha varit med när vi var på bergets dag 2010 men hade blivit sjuk. Klicka här för att höra Svenne & Lotta 1969 

 

       

         

 

Här ser ni deras turneplan för 2014: 

 

 

Här är alla turnédatum: 16/2 Vara, 20/2 Kristianstad, 21/2 Kalmar, 22/2 Ystad, 26/2 Enköping, 27-28/2 Uppsala, 1/3 Avesta, 4/3 Jokkmokk, 5/3 Malmberget, 6/3 Kiruna, 7/3 Kalix, 8/3 Boden, 12/3 Piteå, 13/3 Skellefteå, 14/3 Örnsköldsvik, 15/3 Umeå, 16/3 Ljungaverk, 21/3 Sävsjö, 22/3 Tanumstrand, 23/3 Karlstad, 26/3 Gävle, 27/3 Eskilstuna, 28/3 Falun och 29/3 Söderhamn. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna lite mer aktuella bild

 

 

 

  

 

Jag skall kolla upp om det finns några biljetter kvar i Sävsjö 22/3 för jag skulle så gärna vilja gå. 

 

      

 

Efterråt skrev Svenne Hedlund autografer och jag stod där själv i kön och fick mig en och titta in i hans glittrande ögon...  Han var så trevlig, glad och fin. Klicka här för att se vad jag skrev i bloggen när jag såg Hep stars på Tabergs dagen i september 2010  

    




 

#Hep #Jubileum #Svenne 


Av Malin wiper - 21 januari 2014 11:30

    

Nu har i alla fall 5:2 dietboken kommit så vi kan läsa igenom den. Margareta säger att det är det enda redskap vi behöver för att klara denna metod. Hon har själv gått ner 20 kg och nu skall hon fortsätta med 6:1 då man bara har en halvfastedag. 

 

Jag har varit ute på så mycket och haft så kul på sista tiden men jag är så trött och yr nu så jag tar en eller två vilodagar från bloggen. Jag har mina promenader som tar tid och sen har jag saker jag måste fixa och det hinner jag inte annars för bloggen tar sån tid. Önskar er alla en härlig dag, sköt om er så ses vi snart igen...    

 

 

     

Vi var tvungen att åka till Jönköping i går också för vi hade gjömt köpt en del grejer och då följde Inger med igen för hon hade också ärenden. Naturligtvis måste vi ha en fika också och denna gång på eminenta Malmborgs Lilla.  

 

     

Tyvärr glömde jag ställa in blixten när snälla Emilia erbjöd sig att fota oss så det blev lite mörkt men jag försökte ljusa upp bilden i fotoprogrammet så gått det gick.  

 

   

Vi tog varsin god smörgås alla tre men Inger tog även en kaka för hon är så smal. 

 

     

Jag tittade på Guldbaggegalan i går men jag tycker den blivit så tråkig så jag tappade intresset. Det var bra filmer som blev nominerade och kul att "Hundraåringen" vann folkets pris. Förr spelade jag in alla baggegalorna och dom var mycket roligare och när Björn Kjellman hade hand om det hela så fick man skratta lite och det var så underhållande. Klicka här för att se bilder från galan. Jag har själv missat en del filmer som jag nu skall se. 

 

Ett av soundtracken till Monica Z  

  

 

I dag är det tydligen "Kramens dag" och snart finns det dagar för allt 

 


Kram på er...

 

  

 

#Guldbaggen #Monica #Malmborgs #Dieten

Av Malin wiper - 20 januari 2014 18:45


  


Jag filmade trion under en låt men ljudet blev inte så bra

 

  

 

Medans vi satt därinne och lyssnade på musik och fikade så kom en Rumänska in för att tigga pengar i en pappermugg och det känns så hemskt att det blivit så här för man mår dåligt om man inte ger nåt men när vi kom ut så kom dom från alla håll och det visade sig sitta tiggare överallt utefter butiksgatan. Jag gav det jag hade i kontanter men sen tog det slut och jag hade bara på kortet. Fattar inte varför inte politikerna tar itu med detta och hjälper dom som kommit hit, många av dom kan inte ta sig tillbaka dit dom kom ifrån och får bo i tält ute i skogen och det gör ont i en att det blivit så här. Jag känner verkligen med dom och skulle vilja göra mer men jag har ju inte heller så stora resurser längre utan ger det jag kan. Vi kan inte bara lämna dom åt sitt öde utan nåt måste göras.

 

  

 

 

 

 


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

 

 


#Bossa #Betraktelse  


Av Malin wiper - 20 januari 2014 14:00

 


  


Den andra filmen jag lånade på biblioteket heter  Två älskande i Paris. Det är ett drama, komedi, mysterium från 2012 i regi av Sylvie Testud. I rollerna ser vi: Juliette Binoche, Vernon Dobtcheef, Mathieu Kassovitz, Franqois Berléand, Aure Atika, Daniéle Lebrun, Marie-Christine Adam mfl

 

 

 

 

 


 

Kamera från min tändarsamling. När man trycker på knappen till vänster så kommer lågan upp mitt på


  
 


Romantisk dramakomedi med två av Frankrikes populäraste stjärnor - multipelt prisbelönade Juliette Binoche (Oscar för Den engelske patienten, Guldpalmen för Möte i Toscana och mycket mer) samt Mathieu Kassovitz, som slog igenom som offret för Amelies kärlekshunger i Amelie från Montmartre. Juliette spelar en lyckligt förälskad 30-åring som hamnar i ett tidsgupp och flyttas tio år fram i tiden, nu till ett förhållande med samme man där allt gått snett och paret glidit isär. Nu har hon fyra dagar på sig för att få sin man att bli förälskad i henne igen och rädda äktenskapet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag är lite kluven när det gäller denna film för det känns märkligt när en kvinna vaknar upp dan efter och det gått 10 år men dom har gjort karaktären så korkad och sluten så det känns som man får dra orden ur henne. Det nystas upp mer och mer i filmen men det går lite trögt och spänningen och den rätta nerven saknas än om skådespelet är bra och den är fint filmad. Den har fått rätt högt betyg med både fyror och femmor. Gillade inte heller det diffusa slutet.

 

  

 

Jag ger den endast 3 eiffeltorn av 5 möjliga i betyg

 

  

 

 

     

 

  

 

 



Vi gjorde lite annat också efter att ha varit på musikcafé men det får jag skriva om i morgon för i dag har vi fullt upp. Solen skiner och det är bara några grader kallt. Hinner inte ut på era bloggar förrens senare i eftermiddag.  Ha en fortsatt fin dag mina härliga bloggläsare...  



 


Fick denna bild på mejl av min son...  

 

  

 

#Älskande #Eiffeltorn



Av Malin wiper - 19 januari 2014 22:15

 


  

Här är vi på väg in till Malmborgs Konditori för att vara med på musikcafé. Jag önskar jag hade råd att köpa en systemkamera så jag kan ta bättre bilder inomhus och där det behövs. Min digitala är bra men den har begränsningar när man skall fota på evenemang inomhus när det är lite mörkt och det hjälper inte jämt med blixt. Jag får arbeta mycket med bilderna i fotoprogrammet för att kunna sätta in dom i bloggen. 

            

  

  

Min man och Barbro tog en sån här fin fräsch räksmörgås på tunnt fint surdegsbröd. Dom sa att den var ljuvligt god.  


  

Jag och Inger tog varma surdegssmörgåsar med sallad till. Jag fick bara i mig ena halvan sen var jag tvärmätt. Dom var också otroligt goda. Fyllningen var mozzarella, tomat och mm. Jag hade bara ätit lite välling till lunch för annars hade jag inte orkat  


  

Dessa två fina tjejer arbetade där denna söndag och dom var så otroligt trevliga, glada och serviceminded. Jag frågade om jag fick fota dom till bloggen och då sa den ena: Är det du som är Malin? Ja sa jag. Då visade dom att det var reserverat bord för mig och mitt sällskap...  Jag blev så paff men det måste ha varit nån som sett i bloggen eller på fb att jag skulle komma. Gick in på fb och såg att jag fått ett meddelande från Victoria och det var hon som hade reserverat bord till mig och mina vänner....  Tusen tack snälla du. 

 

  

  

Victoria Stenkula har dessutom erhållit detta diplom som årets Citymedarbetare 2013 och det är hon verkligen värd. För oss som är kunder så är Victoria en glädjespridare som gör att man vill komma tillbaka hela tiden och det smittar av sig både på personal och fikagäster. Hon är helt underbar och och sprider värme och kärlek omkring sig så det är ett rent nöje att åka till Malmborgs Lilla och fika. Dessutom driftig och kreativ.   


  

Här ser ni den fina reservera skylten med så passande cupcake...  Jag bakade ju såna i förrgår. Tack Victoria som reserverat bord för mig och mitt sällskap...    



Som sagt så blev bilderna på bandet lite otydliga och det är så synd att det bara finns plats vid fönstret för dom   


  

Här fick jag en lite bättre bild och det på gitarristen Anders Jonasson som är jätteskicklig. Han spelade ofta på fd Café Lakatos som vi var stammisar på.  


  

Här fick jag dom samlade efter spelningen, gitarristen, basisten och sångerskan. Det var så behagligt att sitta och lyssna på deras finstämda musik med olika klassiker. Alla är riktiga musikanter och sångerskan är helt fantastisk. Till vänster ser ni Gitarristen Anders Jonasson, i mitten basisten David Carlsson och sen sångerskan Rebecca Lidén

  

 

Klicka här för att komma in på Blå Bossas facebook. Klicka här för att läsa lite mer om dom  


        

I morgon kommer det in ett filmklipp som jag tog när dom spelade en av sina låtar.


    

Ytterligare en dimmig bild på oss tre som min man tog.    

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på lampor i form av kakformar


  

Här är vi på väg ut på stan efter att musikcafét slutat. Vi ville inte åka hem än så vi tog en tur på affärsgatan där det var flera butiker öppna. Här ser man Barbro, min man och Inger


    

Barbro, jag Malin och Inger, Vi var så uppfyllda för vi hade haft så trevligt.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards