Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Claes Ljungmark!

Av Malin wiper - 26 januari 2014 15:00

 

 

      

Efter att jag sett Claes Ljungmark göra en toppenroll i filmen "Farliga Drömmar" så kände jag för att skriva en biografi över honom för jag tyckte han var så trovärdig och gjorde så bra ifrån sig i filmen. Jag har alltid gillat honom och det är bra att han får komma fram mer. Dessutom verkar han ha integritet för han är inte med i varenda lekprogram på tv och aldrig har man sett några "Hemma hos" reportage med honom. Det är lite kittlande och spännande när man inte vet allt om personen. 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en regissörsstol  

 

 Han föddes 1954 i Härlanda församling i Göteborg och är en svensk skådespelare. Han gick på Karl-Johanskolan och Majornas gymnasium och spelade teater redan under skoltiden. Bland annat Fernando Arrabals Picknick på slagfältet. Före det hade han planer på att studera medicin, men valde skådespelarbanan till slut. Han var även scenarbetare ett tag på Stora Teatern i Göteborg, hamnarbetare, lastbilschaufför och sophämtare. 1975-76 arbetade han som skådespelare på Panikteatern på Panikteatern i Uppsala och gick Statens scenskola i Göteborg åren 1977-1980.  Han fick efter scenskolan anställning på Stockholms Stadsteater och tillhörde Stockholms fasta ensemble fram till 2006.

  

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna camera lamp   

 

 

Nu arbetar han som frilansande skådespelare. På Guldbaggegalan 2010 tilldelades han en Guldbagge för bästa manliga huvudroll, för sin rollprestation i filmen Det enda rationella.. Claes Ljungmark har även gjort många roller som röstskådespelare och det kan jag tänka mig för han har en jättepersonlig och bra röst. Man har sett honom i många biroller där han tillfört mycket och det är så kul när han får spela en huvudroll för det har han kapacitet till 

 

    

Huvudpersonerna i filmen är till vänster Rolf Lassgård, Pernilla August, Claes Ljungmark och Stina Ekblad. Jag har själv sett filmen och jag förstår varför han fick en guldbagge. 

 

Klicka här för att komma in på IMDb och se vilka filmer och serier han varit med i. Klicka här för att ta del av en intervju med honom från 2009. Klicka här för att se honom i Öppet hus på Dramaten 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Han spelade teater i en pjäs som hette "Modet att döda" 2006-2007. Där finns mycket att läsa ang detta. Det skulle vara roligt att se honom live på scenen i nåt teaterstycke. 

 


Här ser vi honom i en trailer till filmen "Life is Tennis". Klicka här för att se honom i rollen som "Hästen" i serien Andra Avenyn 

 

     

Här är han med i en Firmafas på försäkringskassan. Klicka här för att komma in och läsa om detta, plus recension som gjordes  3 februari 2012

 

 

   

  

Jag var tvungen att flytta min halvfasta tills i morgon för det är vansinnigt att ta den dan efter jag varit till min mamma för då är man känslig, gråtmild och vill bara krypa upp i soffan med en filt över sig och kolla på en komedi som får en att komma igen. Jag har kunnat stålsätta mig rätt bra på sista tiden men i går blev jag för känslosam och kunde inte hålla tillbaka. Jag kommer ändå inte att vräka i mig mer än jag brukar och jag är faktiskt stolt över att jag kan åka till mamma utan att sen tröstäta godis, det är ett stort framsteg för så gjorde jag innan 5:2 dieten. 

  

 

#Claes #Guldbagge #Känslosam #Diet

 
 
Ingrid

Ingrid" title="http://bloggplatsen.se]Ingrid[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]Ingrid[/url]

26 januari 2014 17:58

Hej,jag gillar Rolf Lassgård ,kommer så väl ihåg när han spelade
potatishandlaren.En rolig komedi,alltid trevligt när man får sig
ett gott skratt.
Mvh:Ingrid

http://m-i-r-a-b-e-l-l bloggplatsen.se

Malin wiper

26 januari 2014 19:34

Han är bra också. Kom också ihåg denna komedi med honom och det är som du säger härligt att få skratta.

Ha en fin kväll
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards