Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 januari 2014

Av Malin wiper - 24 januari 2014 12:45



    


  


  

Smarriga cupcakes med topping, vit hyvlad choklad och polkaspiraler...  Kan det bli bättre?. Sen 24 dagar har jag inget sötsug men  njuter  ändå av att se fina bakverk. 

  


  

Liknande godsak men i tårtform.


  

Jag gick ner till Ritz en dag för att äta min smörgås där istället för hemma och trodde i min enfald att jag skulle få i mig hela denna efter förra fastan...  


Så här blir det ofta nu när jag går på 5:2 dieten. Får nog ta med mig lite plast för att ta hem andra delen av smörgåsen till min man nästa gång  


   


Vacker tårta med en topping som drar till sig blickarna, så välfylld och pockande på uppmärksamhet 


           


  

Detta grova bröd fick jag av Åsa som driver Ritz Konditori..  . Har testat och det var jättegott, numera efter att jag opererat gallan så kan jag äta grovt bröd, äntligen.  

 

     

Det går att få sig en vanlig mindre kaka också med kaffe för 25 kr  


  


Sockerfri njuning som jag själv stoppat i min mun ett antal gånger...   



     

En rosa dröm med väl tilltagen fyllning och en topping som frestar både öga och gom


  

En stor rund rosa dröm    


      

Chokladbakelse med nån slags kolatopping  

 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Läkaren ringde mig i dag eftersom jag har varit på både lungröntgen och spirometri. Lungorna såg bra ut men jag har tydligen fått nedsatt lungfunktion. Jag tycker att det är konstigt att jag klarat mig så länge trots att jag blivit utsatt både för mögel på ett arbete och andra utsläpp i industrin jag råkat ut för. Eftersom lungorna är bra så gör dom inget än men jag blir kallad om 3 månader för ny spirometri. Dessutom skall jag få medicin för min allergi, både tabletter och inhalator. Allt skall tas efter behov och periodvis kan jag ta tabletterna varje dag. Dessa tre månader blir en testperiod med medicinerna så jag ser om det funkar för mina ögon är så irriterade nu av både klåda och svullnad, får skölja varje dag och använda dom receptfria droppar som finns.   

  

 

Dessutom sa hon att jag måste ta influensasprutan nu eftersom lungfunktionen är nedsatt. Jag kände på mig att det var nåt galet men jag har blivit bättre i andningen av promenaderna så man kan kanske undvika att det blir sämre. Jag har ju aldrig rökt men vistats i rökiga miljöer i många år då det var tillåtet att röka överallt. Jag har blivit mycket hesare, rethosta, anfåddhet och varit trött till och från dom sista åren. Nu skall jag ut på min promenad igen och det känns skönt för andningen förbättras då. Halvfastan var lite jobbig i går kväll men efter en stor kopp te så kändes det bättre och i dag kunde jag knäppa en blus som jag måst ha öppen och t-shirts under...  Det gäller att härda ut och vara diciplinerad.  

 

 

 

#Rosa #Sockerfri #Ritz

  

Av Malin wiper - 24 januari 2014 08:00

  

Jag lånade två filmer som är filmatiserade från böcker av Maria Lang och denna var den jag såg först och är nr 4 i serien. Filmen är från 2013 och för regin står Daniel di Grando och i rollerna ser vi: Tuva Novotny, Ola Rapace, Linus Wahlgren, Filip Berg, Anita Wall, Steve Kratz, Anders Ekborg, Lisa Henni, Karin Bergquist, Happy Jankell, Alida Morberg mfl.


Klicka här för att läsa vad MovieZine skriver om filmen


Klicka här för att se vart man kan köpa Maria Langs bok med samma namn. Dagmar Maria Lange föddes 1914 och dog 1991 (begravd på norra kyrkogården i Nora). Hon var en svensk deckarförfattare, litteraturvetare och lektor. Under 20 år var Dagmar Lange studierektor vid Nya Elementarskolan för flickor i Stockholm. Efter pensioneringen var hon bosatt i Nora i Nora bergslagen i Örebro län. Hon var ogift


Om Rosor, kyssar och döden:


Godset Rödbergshyttan är omgivet av doftande rosenbuskar i alla de färger. Där bor den vackra Gabriella som Christer är förälskad i, och en inbjudan till deras förlovningsfest är upprinnelsen till att Puck och Einar tar sig dit. Men sommarhettan och de doftande rosornas idyll övergår snart till en kvävande fond, när Puck hittar Gabriellas farfar mördad i sängen och hemligheter från det förflutna plötsligt börjar dyka upp.

   

 

 

     

  

 

 

Klicka här för att se vart man kan köpa alla filmer i serien  

 

Detta är en finstämd deckare som tar sig långsamt fram i handlingen så det gäller att ha tålamod och njuta av dom fina miljöerna och tidstypiska kläderna. Skådespelet kan man inte vara besviken på och en del tillför mer än andra och det tycker jag är Anders Ekborg, Happy Jankell och härliga Anita Wall. Den är sevärd men ingen höjdare.  

 

Jag ger filmen 2 kyssar av 5 möjliga i betyg

 

 

                               

 

 

Klicka här för att se trailern till filmen. Hittade den inte på Youtube 

 

     

Jag såg en tjej som höll på att göra iordning en smörgåstårta på ICA:s chark och den såg så fräsch ut så jag var tvungen att ta ett foto. Den är bara halvklar här men så fin ändå. Dom har en fantastiskt fin chark som även är utbyggd så dom lagar rätt mycket mat. Många köper sin lunch där för den är så god och smakrik. Jag har fått för många inlägg nu så jag får sluta att fota så mycket som jag gör och ändå sätter jag inte in allt. 

   

   

Nu har man stått ut med oväsen i 1 års tid och nu har vi inte fått städat i trapphuset under två veckor på grund av att vissa har saker utanför sina ytterdörrar och då blir det kollektiv bestraffning som vanligt så vad är det för mening med att sköta sig?. Dom har satt lappar på dörren att det inte städas förrens skåp och annat tas bort från trapphuset och än har inget försvunnit och jag tror inte lappen hjälper. Ser att det finns uppsatta såna lappar på flera portdörrar. Just nu känns det som jag längtar tillbaka till vårt fd egna hus...   

 

 

 

  

 

 

#Rosor #Lang #Kyssar #Chark #Tanke 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards