Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 januari 2014

Kräftsoppa a'la Skrivmoster....

Av Malin wiper - 15 januari 2014 08:30

  

Sist vi var bjudna till våra vänner Skrivmoster och hennes man så blev vi bjudna på en Kräftsoppa som var otroligt god och lyxig. Här ser ni alla ingredienserna till soppan. I går åt vi den till lunch för jag ville provgöra den en gång men annars är det en riktigt fin bjudsoppa.


              

Klicka på bilderna så blir dom större och ni kan se alla ingredienser på nära håll. Soppan nnehåller även fiskbuljong 

 

  

 

 

Finriv 3-4 medelstora morötter

 

Fräs i lite olja

 

Tillsätt 1,5 l vatten och 2-3 fiskbuljongtärningar

 

Låt detta koka på låg värme i 15 minuter 

  

      


Tillsätt sen 400 g kräftost


2-3 dl creme fraiche (el. turkisk yoghurt)


2-3 dl grädde (gärna matlagningsgrädde)


Smaksätt med Cayenne peppa, chilipulver, (citronskal) 

 

    


När soppan sen är uppvärmd och klar så tillsätter man kräftstjärtar och finhackad dill.


  

Så här fin ser soppan ut färdig. Man häller upp soppan och sen lägger man i dill och kräftstjärtar och smakerna bara gifter sig med varandra. Vi njöt så vi fick gåshud och dessutom går den bra att frysa in men då utesluter man dill och kräftstjärtar som man lägger i precis vid servering. Eftersom vi skall frysa in resten så satt vi inte i dill och kräftstjärtar i kastrullen.  


    

Min man häller upp lite av den rykande goda soppan som sen avnjöts utan bröd för vi orkar inte äta nåt sånt efter fastan utan väntar tills vi dricker kaffe lite senare efter våra promenader. Det konstiga var att man blev tvärmätt på en tallrik och jag skulle förut ha ätit två omgångar.

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en soppslev 


   


Vi tände levande ljus också dagen till ära...  för vi ville ju njuta ett tag  

 

     

Vi fick så här mycket soppa över som min man satt på kylning för att sen frysas in och njutas av vid fler tillfällen. Jag får en del besök framöver och då skall vi bjuda på denna soppa med nåt gott bröd till   


Tack min vän Skrivmoster för receptet på denna lyxiga och njutbara soppa   


  

I går var det mycket mer snö men bara 4 grader kallt. Promenaden i går var på drygt en timme.  


  


#Kräftsoppa #Snö #

 
 
Ingen bild

skrivmoster

15 januari 2014 08:53

Roligt att ni tyckte om den och den ser så frestande ut på bilderna! Den är enkel men ändå riktigt festlig. Ha en fin dag fast det är grått. Jag ska vara barnvakt en stund idag.

Kram!

Malin wiper

15 januari 2014 09:00

Den är verkligen god och är så enkel att göra och det gillar jag

Ha det bra med barnbarnen

kramar

 
Annelie

Annelie

15 januari 2014 10:22

Soppan såg riktigt, riktigt god ut... :-P
Synd man inte äter soppa oftare, för det är egentligen väldigt gött och oftast inte så avancerad mat.

Hihi, vi brukar också alltid ha ljus tända när vi sitter vid köksbordet,, dels så har vi ljuslyktor med värmeljus och sen så har vi brickan med adventsljusen av modell blockljus kvar,, så de håller vi på att brinna upp / ner istället för att bara kasta de.

Ha nu en jättefin onsdag goa du.. // Varma kramar Annelie

PS. Vi fick lite snö häromkvällen, men det regnade bort samma kväll DS.

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

15 januari 2014 11:17

Ja du det är en njutning att äta den. Vi har börjat äta soppa mer nu. Det är härligt att ha lite tända ljus för det ger lite stämning i vardagen också

Ha en fin onsdag själv goa vän
kramar

Synd att ni inte fick ha kvar snön lite längre

 
Ingen bild

Pea

15 januari 2014 11:13

Men så god den ser ut! Den ska jag prova. Tycker det är så gott med soppa, så ett nytt recept är alltid välkommet.
Ha en fin dag! / Kram!

Malin wiper

15 januari 2014 11:17

Tycker verkligen du skall testa.

Jag blir så glad för nya recept som blir så lyckade

Ha en fin dag
kramar

 
helga

helga

15 januari 2014 12:14

Det där ser riktigt gott ut!! Hurra för Skrivmoster!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

15 januari 2014 12:55

Det är verkligen njutbart. Hurra! säger jag också ;)

Ha det bra
kram

 
Maya

Maya

15 januari 2014 12:25

SNÄLLA, gå in och RÖSTA på min mans band på länken nedan! 5 gånger per IP per dag får man rösta, klicka på DARKENED (bock i rutan) och SKICKA, gör detta fem gånger per dag till nästa torsdag (23/1)! TUSEN TACK för allt stöd!

http://www.swedenrock.com/index.cfm?pg=82

Kram
// Maya

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

15 januari 2014 12:53

Jag har redan röstat men nu ser jag att man kan rösta flera gånger.

 
Ingen bild

Petra

15 januari 2014 14:18

Den måste provas även här :)!!

Malin wiper

15 januari 2014 18:29

Hej Petra!

Det tycker jag du skall göra. Den är superb

Ha en fin kväll
kram

 
Kenneth

Kenneth

16 januari 2014 06:43

Soppan ser väldigt god ut ska npg testa

http://rothvoss.se

Malin wiper

16 januari 2014 09:59

Det var den verkligen

Ha en fin dag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards