Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 januari 2014

Av Malin wiper - 15 januari 2014 13:00

    



Nu har jag sett en av filmerna jag lånade på biblioteket och den heter Bon Appétit och är en riktig feelgood film som jag verkligen njöt av.  Det är en framsk komedi, biografi  från 2013 i regi av Christian Vincent och i rollerna ser vi Hippolyte Girardot, Catherine Frot, Joe Sheridan, Roch Leibovici, Arly Jover mfl

  

 

Filmen är baserad på den sanna historien om Daniéle Delpeuchs liv, Bon appétit! Det är en delikat matkomedi som gjort stor succé i hemlandet.   


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Jag hittade ingen trailer på youtube så den kan ni se på MovieZine istället

 

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna filmhjulslampa 

  

Hortense Laborie driver ett litet framgångsrikt värdshus i den lilla staden Périgord när hon en dag får ett oväntat erbjudande hon inte kan tacka nej till. Hon har handplockats via rekommendationer för att bli den franske presidentens personliga kock och kastas direkt in i hetluften i Élyséepalatsets kök. 

 

     

Catherine Frot som spelar huvudrollen i filmen. Hon föddes 1956 i Paris och är en fransk skådespelerska. Hon är syster till skådespelerskan Dominique Frot . Catherine Frot belönades med en César för bästa kvinnliga skådespelare för sin prestation i filmen

 

En sån här stekgryta från Huskvarna har vi och den har vi köpt på second hand för nån 50-lapp. Den på bilden är ett snäpp snyggare och fanns på Tradera för ett pris av 460 kr. Det är en fantastiskt bra gryta som vi använder jätteofta. Nu blev det mycket om mat denna dag....  

 

 

Jag tycker filmen är en riktig feelgood film som osar av god mat, fina miljöer och bra skådespeleri. Hade jag inte gått på diet så hade man blivit galen av allt gott man får se i filmen....  . Sen beskrevs rätterna så poetiskt och frestande. Detta är en finstämd film som man blir varm i kroppen av. Att den är verklighetsbaserad gör inte saken sämre. 

 

Jag ger filmen 3 stekpannor i betyg av 5 möjliga, hade velat ge mer men jag jämför med andra filmer såsom Julia Child (samma gendre) så är den filmen ett snäpp bättre.  

 

 

 

                       

 

  

 

I dag vaknade man upp till en mycket ljusare och vackrare himmel. Det gör att man får bättre bilder med känsla i. Vi är bortbjudna till Inger på lunch och det känns jättekul. Jag visste inte att det var "Tulpanens dag" i dag förrens jag var inne på Peas blogg.


  

 

#Bon appétit #Tulpan #Catherine

 

Av Malin wiper - 15 januari 2014 08:30

  

Sist vi var bjudna till våra vänner Skrivmoster och hennes man så blev vi bjudna på en Kräftsoppa som var otroligt god och lyxig. Här ser ni alla ingredienserna till soppan. I går åt vi den till lunch för jag ville provgöra den en gång men annars är det en riktigt fin bjudsoppa.


              

Klicka på bilderna så blir dom större och ni kan se alla ingredienser på nära håll. Soppan nnehåller även fiskbuljong 

 

  

 

 

Finriv 3-4 medelstora morötter

 

Fräs i lite olja

 

Tillsätt 1,5 l vatten och 2-3 fiskbuljongtärningar

 

Låt detta koka på låg värme i 15 minuter 

  

      


Tillsätt sen 400 g kräftost


2-3 dl creme fraiche (el. turkisk yoghurt)


2-3 dl grädde (gärna matlagningsgrädde)


Smaksätt med Cayenne peppa, chilipulver, (citronskal) 

 

    


När soppan sen är uppvärmd och klar så tillsätter man kräftstjärtar och finhackad dill.


  

Så här fin ser soppan ut färdig. Man häller upp soppan och sen lägger man i dill och kräftstjärtar och smakerna bara gifter sig med varandra. Vi njöt så vi fick gåshud och dessutom går den bra att frysa in men då utesluter man dill och kräftstjärtar som man lägger i precis vid servering. Eftersom vi skall frysa in resten så satt vi inte i dill och kräftstjärtar i kastrullen.  


    

Min man häller upp lite av den rykande goda soppan som sen avnjöts utan bröd för vi orkar inte äta nåt sånt efter fastan utan väntar tills vi dricker kaffe lite senare efter våra promenader. Det konstiga var att man blev tvärmätt på en tallrik och jag skulle förut ha ätit två omgångar.

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en soppslev 


   


Vi tände levande ljus också dagen till ära...  för vi ville ju njuta ett tag  

 

     

Vi fick så här mycket soppa över som min man satt på kylning för att sen frysas in och njutas av vid fler tillfällen. Jag får en del besök framöver och då skall vi bjuda på denna soppa med nåt gott bröd till   


Tack min vän Skrivmoster för receptet på denna lyxiga och njutbara soppa   


  

I går var det mycket mer snö men bara 4 grader kallt. Promenaden i går var på drygt en timme.  


  


#Kräftsoppa #Snö #

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards