Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Malin wiper - 13 januari 2014 18:30

   



 

Detta är ett konditori som vi besökt några gånger genom åren när vi åkt till Nässjö. Det heter Elsies Konditori och är välbesökt. Dom har jättefint kaffebröd och smörgåsar.  Det ligger i ett hus som är rätt gammalt med fin arkitektur

 

Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vad jag skrev om dom 12 januari 2013  


  

Det är sobert och snyggt inomhus med olika lokaler som är möblerade på olika vis.


  

Denna tjej heter Julia och hon har sin mormor och morfar i Vaggeryd. En jättegullig tjej som är serviceminded   


    

Sist vi var dit åt vi detta bestående av en kaka och tre chokladtryfflar och allt var ljuvligt gott


  

Snyggt i fönstret

 


     


Jag hinner inte skriva om allt på en gång så inläggen står ofta på kö...  

Av Malin wiper - 13 januari 2014 12:30




 


  


Så här minns jag också Plommons i snygga plommonfärgade kostymer. Jag hade själv en liknande som jag kände mig så snygg i...  Klicka här för att höra hur dom lät

 

 

 

 


  


Nu känner jag för att skriva om Plommons som var den första kvinnliga popgruppen som bildades 1964. Dom spelar fortfarande 60-talscovers med orginalmedlemmarna: Maud "Måddan" Lindqvist, sång och gitarr, Eva "Plommon" Soelberg, bas, Eva Kroon-Bisenius, trummor, Nina Granelli och Christina Dannberg, keyboard. Jag stötte på dom igen på Bernt Liljegrens fb och han är en fb vän som känner dom flesta musikerna från den tiden och framåt. Det var Eva "Plommon" Soelberg som var inne på hans sida då och jag blev så nostalgisk. Hamnade i tidiga tonåren igen...  . Jag kom ihåg att jag tyckte det var så häftigt och tufft att det kom en tjejgrupp för det fanns ju så många pojkband. Såg verkligen upp till dom som självständiga och starka tjejer.

 

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

Bandet kom tydligen till av en slump 1964 när Mådden och "Plommon" promenerade på Vegagatan i Sundbyberg med varsin gitarr. Måddan som kunde tre ackord, hade lovat att lära Plommon spela. De mötte en reporter från Solna-Sundbybergs Tidning som stoppade dem och frågade: "Spelar ni tjejer"? Måddan hittade på raskt: "Ja" min herre har äran att träffa Sveriges första kvinnliga popband. Dessa förflugna ord blev starten för Plommons. Tänk hur det kan gå.

 

 

  

 

 

 


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Klicka här för att läsa om Tretorn 

 

 

 

 

  

 

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook Klicka här för att läsa mer om dom och se en massa bilder. Jag försökte själv härma dom och satt en liten svans med rosett på huvudet...  man tyckte det såg så snyggt ut

 

  

 

 

 

 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på gruppen som finns att läsa i en artikel om tjejerna. Klicka här för att se lite mer aktuella bilder på gruppen, dom är fortfarande igång och ute och spelar och det känns toppen. Klicka här för att läsa en annan artikel om Plommons. Önskar att dom kom lite närmare hit så man får se dom live. Klicka här för att höra ett lite nyare liveklipp. När vi bodde i Katrineholm så var Stockholm den stan man åkte till jätteofta och vi bodde då på hotell för då hade vi rejäla löner och kunde unna oss den lyxen.

 

 

 

 

Jag själv på den tiden i plommonlila byxor, smalrandig manchester. Jag var nog nästan 20 år på bilden, så jag skulle ha haft en tidigare bild istället men hittade ingen just nu

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

  

 

 

#Plommons #Rosett



Av Malin wiper - 13 januari 2014 08:00

 


Bild jag tog på gruppen Blå Bossa 11 november 2013


          


Blå Bossa kommer till Malmborgs Konditori i Jönköping  söndag 19 januari 14.00 Vi var dit och såg dom sist dom spelade där och det var en härlig upplevelse med finstämd musik till en kopp kaffe med nåt gott till. Vi kommer att försöka gå men då blir det en smörgås för jag bryter inte denna diet förrens 20 kg är borta från min kropp och min man är lika bestämd han. Klicka här för att se vad jag skrev förra gången vi var dit på musikcafé. Klicka här för att komma in på Blå Bossas facebook

 

 

 

 

 


   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



19 Januari Malmborgs Cafe Jönköping musik med Blå Bossa


  
7  Mars Hasse på Sjökanten Jönköping med Peter Bruun


 
16 Mars Malmborgs Cafe Jönköping med Brian Reed



2 April Huskvarna PRO


 
18 Maj Malmborgs Cafe Jönköping



5  Juni Kristine Kyrka

 

 

 

programlistan hittade jag på Blå Bossas facebook

 

 

 

 

 

 

Wallpapers

 

 

I dag är det måndag igen och jag skall gå ut på en långpromenad nu igen när jag mår bättre. Det blir lite kämpigare eftersom vi har halvfasta i dag men det skall nog gå ändå. Det gäller att dricka rikligt med vatten. I går fick vi snöfall och rätt blåsigt, det var nollgradigt så jag trodde det skulle smälta direkt men på eftermiddagen var det helt plötsligt minus 8 grader och snön ligger vit och fin. Hoppas ni får en fin början på veckan.

 

 

 

 

 

   

#Bossa #Café #Malmborg 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards