Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 januari 2014

Sven Wollter 80 år....

Av Malin wiper - 11 januari 2014 20:30

   

I dag fyller  Sven Wolleter 80 år och jag har alltid gillat denna man vad gäller både skådespeleri och sång, och han har varit sina åsikter trogna genom livet och har ett rättvisepatos. I lördags fick man se ett program där han framträdde med både sång och berättelser från sitt liv.  När man hör honom prata i denna dokumentär så slås man av hur sant det är det han förmedlar och man kan ta till sig det. Han talar om berättartraditionen som är så viktig och vi alla sätter spår och berättar om vår tid i livet. Jag som många kvinnor tyckte även att Sven Wollter var/är en tilldragande man med en magisk utstrålning. Jag har nog sett det mesta han gjort genom åren när det gäller film. 

 

 

                                                  

 

                             

 

                    

 

  Sven Wollter med "Nån sorts man" som är en av Leonard Cohens  paradnummer

 

 

Dokumentären heter Sven Wollter Show och är från 2007. Klicka här för att komma in på svt play och se showen som filmades under en turne i mellannorrland och detta är resultatet. Jag har sett honom live två gånger själv, första gången i teaterstycket "Sommargäster" av Maksim Gorkij på Stadsteatern i Göteborg. Många av dom stora skådespelarna var med och man njöt av föreställningen. 

 

 

Andra gången var på  Angereds teatern där han var med i ett lustspel av Dario Fo som heter "Vi betalar inte". Det var en fantastisk föreställning som jag aldrig glömmer och dom hade byggt upp som ett cirkustält och alla skådespelare tog emot publiken och sen satt dom igång och spelade direkt när publiken satt sig. Där i publiken var också Kerstin Dellert som var helt kädd i jeanskläder och hade en balettkoreograf med sig, jag väntade mig inte att hon skulle dyka upp där. Jag fick min första autograf där av henne och nästa gång hände det på Vaggerydsdagen. Jag har naturligtvis Sven Wollters autograf och dom andra skådespelarna som var med där.             

 

Jag bodde i mitten av 1970-talet i Hjällbo i Angered och då var det en härlig blandning av olika nationaliteter mitt bland oss svenskar men nu är det 90% invandrare som bor där så nu är det segregerat tyvärr och det är politikernas fel som misslyckats kapitalt. Klicka här för att läsa om detta. Jag bodde där i ca 4 år. 

 

     

Sven Wollter och Tomas von Brömssen från filmen Mannen från Mallorca 

 

 

   

Hans fantastiska rolltolkning i tv-serien "Raskens" sitter kvar på näthinnan 

 

  

 

 
 
Annelie

Annelie

11 januari 2014 21:55

Jag har också alltid gillar Sven Wollter och sen så är ju hans dialekt som grädde på moset..

Ha en underbar fortsättning på helgen.. // Kramar om Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

12 januari 2014 11:51

;) dialekten är härlig.

Ha en underbar fortsättning själv goa du

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards