Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2013

Av Malin wiper - 21 november 2013 14:00


  

I dag kände jag att jag måste ut en liten promenad ner till samhället för att känna hur det kändes. Hade ett brev att posta och lite att handla. Jag ringde Barbro för att fråga om hon ville hänga med för då kunde vi ta en fika på Ritz också. Sen dök Inger upp  så vi pratade ett tag men jag känner verkligen att denna virus tagit på och all kondition är som bortblåst. Jag gick in till Salong Hon & Han Frisör Interiör för att meddela att jag nog inte kunde följa med på lördag. Dom sa att det går fler tåg så jag kan följa med på nåt annat evenemang framöver. Inger sa att dom åker redan 05.00 på lördag för allt börjar 08.00 i Kalmar. Inger kommer att få med sig en kamera från mig så hon kan ta lite bilder på evenemanget och även ute i Kalmar. Hade det varit bara 5-10 mil så hade jag kanske kunnat åka med men nu är det 20 mil dit och det blir 40 mil sammanlagt. Dessutom har nacken blivit negativt påverkad av att jag inte kunnat röra mig lika mycket. 

 

  

Bella i full gång med en tjej som hade jättelångt hår med häftiga färgkombinationer. 

 

  

Här satt vi och fikade och det är Barbro som syns på bilden, hon bjöd mig på fika...   av Inger ser man bara benen...  Jag själv såg så eländig ut så jag ville inte vara med på bild...    

 

     

Lite gott att vila ögonen på. 

 

     

Jag hade ätit välling på morgonen så jag fick nu ta en smörgås som var jättegod. Det är deras morotsbröd.  

 

     

Inger tipsad om detta bröd som är kolhydratsfritt och finns på bl.a ICA.  Min man och jag skall testa brödet så jag skriver vad jag tycker efterråt. Klicka här för att se vad man kan läsa om detta bröd i en blogg.    

 

 

Det jobbas på för fullt med bygget vid Swedbank som skall bli 6 våningar högt. Det snöar ute men det är så pass varmt så det blir endast blött tyvärr. 

 

The Baseballs


   

 

 #Fika 

Av Malin wiper - 21 november 2013 08:00

                   


  


I dag mår jag lite bättre men inte så bra så jag kan åka iväg nånstans. Fick kallelse till lungröntgen 3 december och då skulle man fylla i ett formulär och ta med sig. På en punkt skulle man skriva vikt och längd och bara tanken på att väga mig ger mig ångest. Jag var ju tvungen och vet ju också att jag har mycket övervikt men blev ändå skakad när jag vägde minst 20 kg för mycket för att räknas som normalviktig till min längd. Det är sen jag blev utbränd som jag lagt på mig dessa kilon och när jag gick på sk lyckopiller då hade jag ännu mer övervikt

 

 

 

     

 

 

  

 

Min man var kallad till vårdcentralen i går för att få reda på prover dom tagit och läkaren var förvånad över att hans värden var så bra och kolesterolvärdet var för lågt så nu blir det bara en halv tablett och förhoppningsvis ingen tablett alls om han går ner i vikt. Det enda som inte var bra var vikten som måste ner så han fick stränga order om dagliga promenader och då kan vi hjälpa varandra så nu gör vi ett nytt försök. Jag säger inget mer förrens vi uppnått resultat, det lite som sista chansen. Det blev  en väckarklocka för oss båda. 

 

 

 

 

 

 

  

 






Fat Mama Band med låten I`m sorry. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa lite om bandet. Det svänger som bara den om gruppen.

 

 

 

 

 

 

#Viktprolem #Mama

Av Malin wiper - 20 november 2013 09:00

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild   


Jag har sett en film som heter "Gun Hill Road" som är ett drama från 2011 i regi av Rashaad Ernesto Grön som även är författare till filmen. Filmen är känd för huvudrollen en transperson karaktär (Michael) som spelas av en riktig transperson, Harmony Santana, som var den första öppet transsexuella skådespelerskan att ta emot inte bara de stora skådespelar utmärkelserna i USA, men 13 av 15 utmärkelser. För musiken till filmen står Enrique Feldman 
Stefan Swanson. I huvudrollerna ser vi Esai Morales Judy Reyes Isiah Whitlock Miriam Colón Harmony Santana
 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på dom tre huvudpersonerna i filmen


Klicka här för att komma in på filmens facebook

  

     

Ex-fången Enrique återvänder hem efter 3 år i fängelse. Hans fru Angela har haft en affär medans han varit borta, och hans son Michael undersöker livet som transsexuell. Det gör att pappan bestämmer sig för att förändra allt och försöka göra sonen till en "riktig man" eftersom det är en macho miljö dom lever i. Det visar sig vara förödande och sätter allt på sin spets.  

 

Detta är ett gripande och i delar våldsamt drama som andas hopplöshet än om det finns ljusglimtar. Det är en välspelad film där alla karaktärer känns trovärdiga och filmen är därför inget sömnpiller utan har ett budskap som man får ta del av. Det som händer känns realistiskt och händer överallt runt oss när föräldrar och andra skall göra om sina barn till nåt dom inte är på grund av yttre krav till följd av att barnen tar skada. Det är inga enkla scener för skådespelarna så jag kan tänka mig att det blev många omtagningar. 

 

Jag ger filmen 3,5 filmkameror i betyg av 5 möjliga 

  

 

 

    ,    

  

 

  

Trailern till filmen. Tyvärr så fastnar jag oftare för drama och thrillers istället för komedier. Jag vill ha komedier på mitt vis och inte dom rena rama "snubbelkomedierna". Exempel på sånt jag gillar är Notting Hill, Love Actually (ser den varje jul), Tomten är far till alla barnen, Bad Santa mfl

 

 

#Gun Hill Road 

Av Malin wiper - 19 november 2013 10:00

    

Kommer in som hastigast för att säga att  det nog dröjer ett tag innan jag blir av med denna förkylning. I går kände jag mig bättre och hade mindre hosta men i natt har jag vaknat flera gånger med hostattacker som gjort att jag måst gå upp ur sängen och tagit halstablett för att lindra det värsta. Har inte varit ute på flera dagar för det finns ingen ork. Tur att jag har min man som sköter om mig, han har lagat till värmande soppor av alla de slag dessa dagar. På bilden en jättegod korvsoppa med massor av grönsaker och härligt kryddad. Jag längtar ut på promenader men inser att jag måste bli bättre. Tack för era härliga kommentarer, jag besöker era bloggar så fort jag mår lite bättre.  

 

  

   

Nu är det pappersnäsdukar, halstabletter, Kan Jang och Alvedon och te med honung som gäller. Min man skall köpa hostdämpare i dag i form av "Noskapin" på Apoteket. Sen är det bra att både skölja ögon och näsa med ögonskölj. Ett annat tips är att gurgla sig i munvatten eller Vademecum. Klicka här för att läsa om förkylningsvirus.       

  

 

Ute ser det disigt ut men vindstilla. Ha en skön dag mina kära bloggläsare och sköt om er

 

   

 

#Hosta #Korvsoppa

Av Malin wiper - 17 november 2013 16:00

  


    


Filmen heter 50/50 och är från 2011. För regin står Jonathan Levine och i rollerna ser vi: Anjelica Huston, Philip Baker Hall, Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen, Anna Kendrick, Bryce Dallas-Howard mfl. Filmen bygger på manusförfattaren Will Reisers egna upplevelser och handlar om hur Adam och hans omgivning hanterar det faktum att han diagnostiseras med cancer vid 27 års ålder. 

 

   

En scen ur filmen, hos terapeuten där han var hennes andra patient någonsin.  

 

Jag såg filmen gratis på Netflix   

   


Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Jag håller med dom i mycket. Filmen är en drama komedi som både fick mig att  le och gråta. Tyvärr så skildrar både denna och många andra filmer mödrar som oroliga jobbiga, hysteriska, överbeskyddande varelser. Det blir så tröttsamt för alla är inte såna och man behöver inte vara sån för att bry sig om sitt barn. Psykologbiten i denna film var lite skruvad och sandlådeaktig så det kändes inte trovärdigt. Annars var det rätt bra skådespeleri. filmen var lite lågmäld men ändå inte tråkig. Den tar verkligen upp ett ständigt aktuellt ämne. Jag tycker den är värd att tipsa om.  

 

Jag ger filmen 3 kirurger av 5 möjliga i betyg   

  

 

                                   

 

 

Trailern till filmen 

 

#50/50

Av Malin wiper - 16 november 2013 14:00

     

Är ni ute efter lite roliga och bra julklappar så kan jag rekommendera Hitta julklappar. Sidan är väldigt bra uppbyggd och lätt att kolla igenom, även färgsättningen upptill tilltalar mig. Där finns en bra blandning av allt möjligt för både barn, unga och lite äldre. Han som har hemsidan/sajten heter Håkan Edqvist. 

 

 

         


Klicka här för att se en rolig tanborste i modell större som är designad för att rengöra toaletten. Den kommer jag nog att köpa själv för jag gillar lite kul grejer. Jag funderar nu på att även köpa en sån i julklapp till en person som också gillar roliga saker. Klicka här för att kolla på ett häftigt paraply med gevärshandtag. Klicka här för att se ett par roliga strumpor. Det finns massor av kul saker där så gå gärna in och kolla. Klicka här för att se nåt behjärtansvärt, en nalle till förmån för SOS barnbyar

 

   

Fick två bilder som jag ville ha till inlägget av Håkan. Här denna med toatandborsten.

   

 

 

   

Sen det roliga paraplyet som jag själv är sugen på...     

 


Klicka här för att se handgjorda Vinyl-örhängen. Man kan ge betyg på sajten och dom har fått 8,5 stjärnor av 10 möjliga för dessa örhängen. Jag har satt in en bild med länk under min presentationsbild på höger sida om bloggen. Klicka på bilden så kommer ni in på sidan
 

 

  

 


Trailern till en brittisk film som heter The Christmas Candle som har premiär 22 november 2013. Det festliga är att sångerskan Susan Boyle gör sin filmdebut i denna film och bidrar också till en  låt i filmen som heter "Miracle Hymn". Klicka här för att höra ett smakprov  

 

    

här ser Susan Boyle ut i filmen The Christmas Candle

 

#Julklappar #Julfilm

Av Malin wiper - 16 november 2013 08:00

  


Några timmar efter att jag kommit hem från Vårdcentralen så bröt förkylningen ut i full blom och jag har världens snuva. Jag tror att kroppen kämpat emot men nu gick det inte längre och jag tycker det är bättre att det bryter ut så man sen blir frisk. Tur att jag hade massor av pappersnäsdukar hemma sen förut för nu har jag gjort av med massor. Hade även honung så jag drickert massor av te. Min son har inte varit förkyld på tre år och han tror det beror på att han äter vitlökskapslar. Jag har ännu mer hosta också så jag har åkt på en rejäl förkylning. Det är bara att gilla läget och ta det lugnt. Synd bara för vi hade tänkt åka till min mamma i dag men det får läggas på is tills jag är bättre. Dessutom var vi bortbjudna på middag hos Inger i går så det känns tråkigt att vi inte kunde gå dit.  

 

Jag är inte så ofta förkyld numera annat var det på 70-talet då jag bodde i Göteborg. Då var jag förkyld flera gånger/år. Min man verkar inte bli smittad i år inte än i alla fall. Han har även varit och tagit influensavaccin för han tillhör riskgrupperna och får sprutan gratis. Jag kommer inte att ha så mycket att skriva om så jag sätter in nåt förskrivet inlägg som jag inte fått in förut. Brukar ha några i reserv på lager. 

 

     

Man kanske skulle ha ett snyggt pappersnäsduks-fodral. Dessa är tillverkade av vaxduk och såna kan man göra själv. Klicka här för att komma in på sidan. Klicka här för att få huskurstips vid förkylning som är ett virus 

 


Klicka här  att se det roligaste klippet jag vet med Galenskaparna. Jag har haft det inne förut men det är tidlöst...   

 

Nu önskar jag er en fin och njutningsfull lördag 

 

    

 

#Förkyld #Galenskaparna

Av Malin wiper - 15 november 2013 12:15

    

Jag fick tid på Vårdcentralen 10.40 eftersom jag inte blir av med halsontet, torrhostan, tröttheten och febern som vandrar upp 0ch ner. Det har hållit på i omgångar sen 23 september. Vårdcentralen ligger lite för långt från centrum så det är svårt för dom som inte har bil.  

 

    

Här satt jag och väntade och läste en tidning. Det var helt tomt i väntrummet och jag fick komma in före utsatt tid. Läkaren  kom ursprungligen från Danmark,  jag gillar verkligen danska språket och han var väldigt trevlig och skickade mig till sköterskan på provtagning direkt. Allt såg bra ut från blodvärde, sänkan och halsodlingen och då undrar man ju varför man mår så dåligt. Han sa att det kan vara virus men ville ändå remittera mig till lungröntgen (får kallelse) för säkerhets skull så jag blev verkligen väl omhändertagen.

 

 

Det känns ju som en konstig förkylning där även snuva kommer och går men jag har funderat lite och det kan ju också vara min doftallergi som ställer till det. Sen vi flyttade hit har jag blivit sämre i halsen och på ögonen. Det tror jag beror på att dom använder Comfort sköljmedel och det i stora doser. Dörren till källaren där tvättstugan finns stängs aldrig fast den skall låsas så lukten tränger upp i trappuppgången. Mina väninnor känner också lukten när dom kommer hit. Sköljmedel skall bara användas på vissa kläder och i liten dos.  

 

   

Nu är jag hemma och skall ta det lugnt och bara kolla på nån film och min man skall göra en korvsoppa som man får njuta av. Ha en fin dag kära bloggläsare. 

 

Kom ni ihåg denna serien "Doktorn kan komma"

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards