Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 november 2013

Ulf Dageby!

Av Malin wiper - 4 november 2013 14:15


"Så mycket bättre" aktuella Ulf Dageby med låten "Barn". Jag  har alltid tyckt att han har en personlig röst som  griper tag i en och det är så kul att  hans röst fortfarande är hur bra som helst och han verkar så sympatisk och är i så bra form. Klicka här för att höra hur fint han tolkar Lill Lindfors låt "Du är den ende" 

 

   

Ulf Dageby föddes 1944 i Göteborg, och är en svensk kompositör och musiker. Hans skivor gick heta på min skivtallrik under 70-talet och jag gillade verkligen proggen som hade både bra tankeväckande texter och fina melodier. 1971 anslöt Dageby sig till teatergruppen Nationalteatern och han skrev flera av gruppens låtar, däribland "Vi äro tusenden" (huvudnumret för Tältprojektet), "Barn av vår tid", "Rövarkungens ö", "Livet är en fest", "Hanna från Arlöv" och "Men bara min äskade väntar"mfl. 1982 lämnade han Nationalteatern för att istället påbörja en solokarriär. Han solodebuterade 1983 med albumet "En dag på sjön". Året därpå kom "Lata rika" där låten "El Dorado" blev den mest kända. Ni kan höra alla låtar genom att klicka på länkarna i inlägget.

 

 

Nationalteatern 

 

Hans solokarriär har varit betydligt mindre politiskt inriktad än musiken han gjorde med Nationalteatern. Han har även gjort sig känd för sitt arbete med filmmusik, bland annat i samarbete med filmskaparen Stefan Jarl, med filmer som Ett anständigt liv och Hotet. 1993 påbörjade Ulf Dageby ytterligare en soloskiva som aldrig färdigställdes på grund av studier. Efter att ha studerat komposition i fyra år så arbetar han främst med filmmusik till bland annat Martin Beck-filmerna och det visste jag sen förut men annat har gått mig förbi tyvärr.  

 

 

                                     


   

 

En av Beck filmerna som Ulf Dageby komponerat musiken till är "Spår i mörker". Klicka här för att höra lite musik ur filmen

 

 

 

En lite yngre Ulf Dageby  

 

Klicka här för att läsa en intervju med Ulf Dageby 


 
 
Kenneth

Kenneth

5 november 2013 05:05

godmorgon

http://rothvoss.se

Malin wiper

5 november 2013 08:29

Detsamma

 
Ingen bild

Adde

12 januari 2014 22:29

Är inte upoväxt i Sverige men kom hit 1996 då jag var 21. Jag visste ingenting om Ulf Dageby förrän programmet "så mycket bättre". Jag tycker så mkt om hans sånger som är så mkt bättre än mkt anbat (mkt bättre än Håkan Hellström tycker jag). Svenska är inte mitt modersmål men när jag lyssnar på Ulf D. så talar det till mig....

Malin wiper

13 januari 2014 08:47

Vilken härlig kommentar och vad kul att du också gillar honom och kan ta till dig hans text och musik. Han sjunger ju mycket bättre än Håkan Hellström. Det är så kul att unga personer som dig kan ta till sig musik från min tid.

Ha en fin början på veckan
vänlig hälsning
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards