Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 november 2013

Av Malin wiper - 4 november 2013 14:15


"Så mycket bättre" aktuella Ulf Dageby med låten "Barn". Jag  har alltid tyckt att han har en personlig röst som  griper tag i en och det är så kul att  hans röst fortfarande är hur bra som helst och han verkar så sympatisk och är i så bra form. Klicka här för att höra hur fint han tolkar Lill Lindfors låt "Du är den ende" 

 

   

Ulf Dageby föddes 1944 i Göteborg, och är en svensk kompositör och musiker. Hans skivor gick heta på min skivtallrik under 70-talet och jag gillade verkligen proggen som hade både bra tankeväckande texter och fina melodier. 1971 anslöt Dageby sig till teatergruppen Nationalteatern och han skrev flera av gruppens låtar, däribland "Vi äro tusenden" (huvudnumret för Tältprojektet), "Barn av vår tid", "Rövarkungens ö", "Livet är en fest", "Hanna från Arlöv" och "Men bara min äskade väntar"mfl. 1982 lämnade han Nationalteatern för att istället påbörja en solokarriär. Han solodebuterade 1983 med albumet "En dag på sjön". Året därpå kom "Lata rika" där låten "El Dorado" blev den mest kända. Ni kan höra alla låtar genom att klicka på länkarna i inlägget.

 

 

Nationalteatern 

 

Hans solokarriär har varit betydligt mindre politiskt inriktad än musiken han gjorde med Nationalteatern. Han har även gjort sig känd för sitt arbete med filmmusik, bland annat i samarbete med filmskaparen Stefan Jarl, med filmer som Ett anständigt liv och Hotet. 1993 påbörjade Ulf Dageby ytterligare en soloskiva som aldrig färdigställdes på grund av studier. Efter att ha studerat komposition i fyra år så arbetar han främst med filmmusik till bland annat Martin Beck-filmerna och det visste jag sen förut men annat har gått mig förbi tyvärr.  

 

 

                                     


   

 

En av Beck filmerna som Ulf Dageby komponerat musiken till är "Spår i mörker". Klicka här för att höra lite musik ur filmen

 

 

 

En lite yngre Ulf Dageby  

 

Klicka här för att läsa en intervju med Ulf Dageby 


Av Malin wiper - 4 november 2013 08:00

  

Detta har jag fått reda på av min man som arbetar på museiföreningen sen ca 1 år, före det så var han IT-ansvarig ideellt i föreningen. Vi hoppas kunna gå på denna föreläsning själva.  

 

 

    

Lars Erik Joakimson presenterar ett urval av intressanta byggnader i Vaggeryd och Götafors. Materialet är hämtat från Museiföreningens nyligen genomförda byggnadsinventering. 

 

 

Bäckalyckan  

Bäckalyckan 13 november 19:00

Entré 50 kr inkl. fika  

IOGT-NTO   NBV   Waggeryds Museiförening 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

Lars Erik Joakimsson är ordförande i Waggeryds Museiförening 

 


Klicka här för att komma in på Museiföreningens hemsida


 


Klicka här för att komma in på Bäckalyckans hemsida

 

 


Olle Adolphson med låten "Nu kommer kvällen". Jag har aldrig hört denna låt med honom förut, och tycker den är jättevacker. Han föddes 1934 i Kungsholmens församling i Stockholm, död 10 mars 2004 i Engelbrekts församling i Stockholm. Han var en svensk visdiktare, vissångare och gitarrist. Adolphson var en av de viktigaste personerna i 60-70-talets svenska visa. Han var ofta på tv när jag växte upp och hans pappa var  skådespelaren Edvin Adolphson. Hans syster Kristina Adolphson är skådespelerska och finns i livet.

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards