Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Malin wiper - 3 november 2013 14:00

  

I torsdags då vi var till Vätterbygdens Auktionskammare så fotade jag lite mer under väntetiden. Detta är baksidan av Restaurang Sjön som är kändiskocken Tommy Myllymäkis nya restaurang i Jönköping. Den ligger vid Vättern, Vätterstranden och från denna uteplats kan gästerna se ut över vattnet. Det är så dyrt att äta där så vi har inte råd numera så det är tur att vi har andra restauranger att äta på som också känns lyxiga men har mer humana priser. Fast att äta lunch där är inte så dyrt, det kostar 110 kr.  

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in och se en recension av restaurangen. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa lite mer ang restaurangen. Klicka här för att se vilket betyg den fått på restaurangkartan 

 

       

  

Här ser man den långa böjda sidan på huset som är ultramodernt och stilrent men inte min typ av byggnad. Vissa moderna byggnader kan jag gilla men när det blir för kallt och oinbjudande så backar jag. Fast vi skall nog gå dit nångång och äta lunch för att se hur det ser ut inuti.

 

Klicka här för att komma in på Tommy Myllymäkis hemsida 

 

      

Sen kommer man då fram till framsidan som är jättelång så dörren ser lite liten ut i jämförelse  

 

Klicka här för att läsa vad det stod i Jnytt när restaurangen invigdes 

 

  

 Snygg logotyp  

 

   

Sen ser man vattnet i slutet av huset igen. 


  

Så här fint har syrran och svåger gjort på pappas grav i helgen. Tack för det...  Pappa var en gourmé så han passar in i detta inlägg. Han lagade fantastiskt god mat, även förrätter och efterrätter och vann en del tävlingar i tidningar. Han var ibland lite före sin tid så man blev bortskämd med lite nymodig mat, och han tog även ut hela familjen på fina restauranger emellanåt. På den tiden var det vanligt att dom hade musik till maten bestående av en trio för det mesta. 

 


Jag skrev in "Trio" på Youtube och detta klipp var det första som dök upp. Eftersom han bl.a gillade jazz så tar jag med detta. Oscar Peterson Live med blandad musik. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Oscar Peterson föddes 1925 i Montréal, Québec, han dog 2007 i Mississauga, Ontario. Han var en kanadensisk jazzpianist och kompositör. Han fick sitt internationella genombrott 1949. Klicka här för att se ett häftigt monument över honom 


 

#Sjön #Oscar

Av Malin wiper - 3 november 2013 09:45

  

I dag vaknade vi 08.30 fast min man satt klockan på ringning 07.30 Vädret är lite regntungt och disigt men 5 grader varmt så nån vinter syns inte till än. Jag har inte kommit ut på 2 dagar för jag har varit så trött och haft besvär från min nackskada. Då är det bara att kapitulera och behandla sig lite extra mycket med icegelé, nackkrage, avslappning och lätta rörelser med nackstretsching. Nu är jag lite piggare igen och känner att i dag kommer jag i alla fall ut på en promenad. Inger ringde i går och ville ha med mig på en hantverksmässa men jag kände att det inte gick tyvärr. Hoppas ni alla haft en härlig helg vad ni än har hittat på. Tack för kommentarerna som alltid värmer och roar....   

 

    

I torsdags när vi åkte runt i Jönköping på området "Kolgården" så såg vi dessa fantastiska skulpturer i plåt i en trädgård, jag skulle gärna vilja träffa personen som tillverkat dessa. Dom är så roliga, fantasifulla och skickligt gjorda. Vi skall åka förbi där igen och se om vi kan fråga nån om dom vet nåt om dessa. Dom är i alla fall inte inräknade i Jönköpings skulpturer vad jag kan se på nätet.

 

  

Att det var lite lummigt runt skulpturerna gjorde inte saken sämre  

 

        

Klicka på bilderna så blir dom större 

 


Jag kom att tänka på Plåtniklas i Kalle Stropp och Grodan Boll när jag såg skulpturerna. Det var en saga som jag läste som barn, och jag kom ihåg att jag fick en av dom böckerna i julklapp en jul. Thomas Funck var pappa till Kalle Stropp och Grodan Boll som dök upp i radion 1954. Han gjorde själv alla röster till figurerna och detta så otroligt skickligt, han tillsatte även ljudeffekter som han bl.a skapade med sin gitarr. Plåt Niklas robotljud gjordes med hjälp av en nagelfil i plåt. Thomas Funck var långt före sin tid genom att experimenterande med olika inspelningstekniker på sätt som ingen hade gjort tidigare. Han framförde i programmet också små visor om och med figurerna, där han själv stod för text och musik. Den animerade filmen Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr, som byggde på Funcks berättelser, tilldelades 1992 ett hederspris i Cannesfestivalen. 

 

   

Thomas funck föddes 1919 i Linköping och dog 30/12 2010 så han blev 91 år gammal. Min mans svägerska är släkt med honom. Klicka här för att se vad som skrevs i en tidning i samband med att han gick bort 

 

#Skulpturer  


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards