Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

John Nettles!

Av Malin wiper - 14 oktober 2013 15:00

 

I lördags valde jag att se Morden i Midsomer på tv 8 för jag tyckte inte det fanns nåt att se på dom andra kanalerna. Är inte intresserad av dessas musiktävlingsprogram som går på svensk tv just nu. Nu såg jag att "Så mycket bättre" kommer tillbaka med ny omgång och det programmet är gillar jag. Det är så mysigt att sätta sig tillrätta i soffan med nåt gott att dricka och lite tilltugg och bara föras med av denna serien som jag alltid har gillat. Då kom jag på att jag skulle skriva en biografi över huvudpersonen John Nettles, så nu är han veckans biografiperson.  

 

  

John Nettles föddes 11 oktober 1943 i St Austell, Cornwall. Han är en brittisk skådespelare och författare. Han är mest känd för  rollen som detektiven Bergerac i den brittiska TV-serien med samma namn, och på senare år för rollen som kommissarie Barnaby i Morden i Midsomer. Han har studerat historia och filosofi vid universitetet i Southampton och hoppades bli lärare. Även när han gick på universitetet så upptäcktes att han var duktig på att agera så han spelade små roller i Royal Court Theatre produktioner. Han lämnade sen skolan för att satsa på en karriär inom teatern och blev medlem av Royal Shakespear Company i Straford-upon-Avon. 

 

 

 

 

   

 


När John Nettles var sju år gammal fick han veta att hans biologiska mor var en romersk-katolsk irländsk sjuksköterska som hade arbetat i England under andra världskriget. Hon placerades på ett mentalsjukhus efter en illegitim förlossning och dog av tuberkulos vid 28 års ålder. Nettle har aldrig fått reda på vem hans far var men upptäckte att han hade en bror och två systrar. Dom han trodde var hans föräldrar var en snickaren Eric Neattles och hans fru Elsie .  

 

   

Här en bild på John Nettles med sin nuvarande fru Catrhyn Sealey 

 

Han gifte sig med sin första fru Joyce 1966 och dom har en dotter ihop som föddes 1970 och heter Emma. Dom skilde sig 1979. Sen gifte han sig med Catrhyn Sealey i juli 1995 i Evesham, Worcestershire. De bor för närvarande i Pyworthy Devon.


  

Bild på hans motspelare i Morden i Midsomer. Jane Wymark spelar hans fru Joyce Barnaby i serien. Laura Howard spelar hans dotter i serien som Cully Barnaby. Dessa personer känns så självklara till serien och sen får man ju njuta av andra suveräna engelska skådespelare. Klicka här för att läsa om John Nettles liv efter Morden i Midsomer


   

Morden i Midsomer är en brittisk kriminalserie som börjar produceras 1997, jag trodde den var ännu äldre. Serien handlar om mord som begås i det fiktiva grevskapet Midsomer i England. De fem första filmerna är baserade på Caroline Grahams romaner om kriminalkommissarie (ungefär motsvarande orginalet Detective Chief Inspector) Tom Barnaby, i TV- serien spelad av John Nettles. Alla följande filmer är originalmanus av olika manusförfattare. 95 avsnitt har hittills sänts i serien. Musiken är skapad av Jim Parker.


 


Här hör man hela stycket till serien som är komponerat av Jim Parker. Det är verkligen en passande låt till serien och man önskar att man skrivit den själv...  



   


Sen kom jag ihåg när jag följde serien Bergerac då jag även tyckte att han var en jättesnygg man...  . Bergerac är en brittisk TV-serie som sändes mellan 1981 och 1991, av Robert Stewart med John Nettles som Terence Alexander mfl.



Serien handlar om Jim Bergerack, en nykter alkoholist och ett stenhårt proffs som går sin egen väg. Bergeracs arbetsfelt är effektfullt: en solig semesterö, Jersey, ett skatteparadis för miljonärer, med en fläkt av England och lite franska kryddor. Där finns det också brott, och Bergeracs utredningar för honom till strandcaéer, herrgårdar belägna på höga klippor och avsides belägna vikar. Jim Bergerac blev känd för att åka omkring i en vinröd Triumph 1800 Roaster av 1947 års modell. Den ovanliga bilen blev ett av seriens mest kända signum. Nu känner jag för att se om den serien. 

  

 

Klicka här för att komma in på Tradera där dom just nu säljer 4 dvd (säsong 3) av serien Bergerac för 299 kr 

 


Klicka här för att se John Nettles  Filmography. Det ser ut som han mest varit med i Tv-serier.

 

 
 
Kenneth

Kenneth

14 oktober 2013 17:36

Jätte tack för hjälpen nu funkar det med video

http://rothvoss.se

Malin wiper

14 oktober 2013 19:37

Vad bra att det funkade efter min beskrivning.

Ha en fin kväll

 
Hebbe

Hebbe

15 oktober 2013 09:38

Mors..Jag brukar inte följa serier på tv,men Morden i Midsummer tittade jag på,alla avsnitt avslutades så om man bommade något avsnitt så spelade det ingen roll,,Engelska kriminalare brukar vara bra..Haé Kram

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

15 oktober 2013 10:36

Det är en serie som är mysig och med många bra skådespelare.

Ha en fin tisdag
kram

 
Helga

Helga

15 oktober 2013 09:39

Det var intressant att få veta mer om honom som privatperson... har ju sett Morden i Midsumer otaliga ggr.

Hos mig är det lite smågrejande på G - är lite krasslig

Jag önskar dig en fin dag!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

15 oktober 2013 10:36

Ja du det kommer fram saker när man läser på lite om personerna. Kul att du gillar serien också.

Tråkigt att du är krasslig. Krya på dig
Varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards