Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

Edward Norton!

Av Malin wiper - 11 oktober 2013 08:30

 

  



  

Veckans biografi handlar om Edward Norton som är en favorit. Han föddes 1969 i Columbia, Maryland och är en amerikansk skådespelare och filmregissör. För sin debutfilm Primal Fear (1996) fick han en Golden Globe, han Oscarsnominerades också för rollen. I filmen American History X (1998) spelar han en obehaglig typ så bra så man ryser och det gav honom en Oscarsnominering. Han gör alltid bra ifrån sig i dom roller han åtar sig.  

 

 

 

                                           

    

  

 

Klicka här för att se vilka filmer han varit med i.  

 

 

Edward Nortons far, Edward Mower Norton Jr var en miljöjurist och hans mor Lydia Robinson lärare i Engelska, hon dog av en hjärttumör 1997. Edward Norton har två yngre syskon Molly och Jim med vilken han har professionellt samarbetat med. Från 1981 tillsammans med sin bror deltog Norton  i Camp Pasquaney vid stranden Newfound Lake i Hebron, New Hampshire. Han tog examen från Columbia Wilde Lake High School 1987. Han har även deltagit i Yale University där han var en konkurrenskraftig roddare. Han kan tala lite japanska.

  


Edward Norton har använt sitt kändisskap då han har ett väldigt stort engagemang i sociala frågor och är aktivt med i olika föreningar i USA som främjar såväl välfärd som miljö.


Några exempel på detta är en aktiv plats i styrelsen för Enterprise Community Partners, en non-profit utvecklare av billigare hus. Edward Norton har visat stort stöd för att kunna påverka miljön på ett bra sätt inför framtiden genom förnyelsebar energi och detta då med engagemang för Enterprise’s Green Communities Initiative samt BP’s Solar Neighbors program. 

 

     

En bild från filmen "Primal fear" Edward Norton och Richard Gere. Den filmen har jag också sett. Klicka här för att se trailern

  

 

Norton flyttade till New York och började sin skådespelarkarriär i Off-Broadway teater. Han slog igenom 1993 i inblandningen i Edward Albee:s Fragment, på Signature Theatre Company. Hans första film var Primal Fear från 1996. 

 

   

Edward Norton med sin fru Shauna Robertson  

 

Norton förlovade sig efter 6 år av dating med kanadensiska filmproducenten Shauna Robertson under 2011 och de gifte sig 2012 och har nu en son född i mars 2013. Edward Norton är allmänt känd för sin ovilja mot kändisskapet. Han har privat flygcertifikat. 

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från inspelningen  

 

The Grand Budapest Hotel är en kommande film som Edward Norton är med i. Det är en drama komedi som är skriven och regisserad av Wes Anderson. Releasedatum nån gång under 2014 

 


  

Klicka här för att komma in på CDON.COM där filmen just nu säljs för endast 39 kr. Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen. Det är en magisk film men överraskningsmoment. Jag har själv filmen i min hylla och har sett om den ett antal gånger. Klicka här för att se trailern till filmen.  

 

Klicka här för att se Edward Norton presentera fem av sina favoritfilmer. 

 

   

 
 
Annika

Annika

11 oktober 2013 10:21

Tack för att jag fick lära känna denne skådespelare som jag bara sett på film ,men inte visste så mycket om. Ha nu en skön helg.

http://www.badtant.bloggo.nu

Malin wiper

11 oktober 2013 13:25

Varsågod! ;)

Ha en skön helg själv
kramar

 
Hebbe

Hebbe

11 oktober 2013 14:40

Hej du,,Ja vissa namn står sig även om det inte ges till våra barn i nutid,,men det kanske tar sig vem vet..Den skådisen har gått mig förbi,kan bero på att det är långt mellan biobesöken..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

11 oktober 2013 16:09

Många av dom gamla namnen kommer tillbaka.

Jarl Kulle var ju en känd svensk skådespelare och han var med i tv ofta förr

 
Hebbe

Hebbe

11 oktober 2013 14:44

Nä det borde vara lättsålt,,ser att det är nästan 350 st som varit in och kollat på nätet..Det ser för jäkligt fint ut på bilderna..Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Malin wiper

11 oktober 2013 16:08

Ja du huset är verkligen fint och det ser så välskött ut och där behövs ingen reparation.

Ha en fin kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards