Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Malin wiper - 7 augusti 2013 18:45

  

Jag ringde min man på hans arbete för att höra om vi kunde gå ut och äta lunch på vår nya Restaurang Spis. Han var med på noterna och jag själv ville gärna skriva om stället också.  Här står min man beredd framför kameran innan vi gick in. Dom satsar på egenproducerad mat utan halvfabrikat. Dom använder även närproducerade råvaror. Klicka här för att komma in på deras hemsida och läsa mer.  

 

                    


Klicka här för att komma in på veckans lunchmeny på Spis. Klicka här för att se vad jag skrev om restaurangen innan dom öppnat.   


  

Jag fick ett foto på det trevliga ägarparet Anne & Owe Gräsman. Hon har stått bl.a  för inredningen som var jättefin och alldeles lagomt pyntat på ett stilfullt och humoristiskt sätt. Hennes man är köksmästare och en väldigt skicklig kock som förut varit på fd "Småländska kolonin" där vi också ätit lunchmat.   


  

Jätteläcker utsmyckning i fönstret med två silhuettblomkrukor    

  

Vi trodde det var endast en lunchrätt men dom hade både kräftinkokt lax, ragu, spagetti och ett vegetariskt alternativ. Som vi trodde så var maten helt suverän och kändes lyxigt god, här kan man verkligen säga att smakerna gifte sig. Jag får gåshud när jag äter mat som är så väl tillagad och har det lilla extra i smaken. Såsen till laxen var av det finaste slaget också. Vi måste ha varit stressade eller stirriga för vi glömde ju bort salladsbordet...  Vi såg det när vi gick ut...    


  

Ragun var så mör så den smälte i munnen och efter varje tugga så kom fler smaker fram smaker fram. Löken var glaserad på nåt vis så den smakade så gott så man njöt. Potatisen till båda rätterna var också suveränt goda och tillagade med proffsighet. Det går inte att förklara riktigt utan man måste gå dit och äta för att förstå vad jag menar.


  

På spaljen som skärmar av från ytterdörren in mot restaurangen hängde dessa tre häftiga dekorationer i form av stora knappar. Såna skulle jag vilja ha över min syhörna i sovrummet. Klicka här för att komma in på en sida där jag hittade fler. Dom finns att köpa på IKEA 


  

Sen fick man ta kaffe och kaka efter maten. Även kaffet var av finare sort och så gott så vi behövde ingen kaka till.


  

Mot det bruna bordet och dom svarta stolarna hade dom brutit av med dessa snygga färger i dukar och glas


  

Gillade även denna vägg som var stilfullt snygg i sin utformning. Tyvärr så kunde jag denna gång inte ta nåt foto där man beställer maten för det strömmade in folk hela tiden. Försöker nästa gång


  

Snygg klocka med små miniatyrfigurer på hyllorna.


  

Jag kan inte annat än ge denna vår nya gourmerestaurang högsta betyg. Dom har även fått många gäster på sina After work. Dessutom var dom som arbetade där proffsiga, uppmärksamma och trevliga. Jag och min man kände oss mätta och lyckliga när vi gick därifrån.      


Av Malin wiper - 7 augusti 2013 14:00

  

När vi var in till Jönköping i förrgår så besökte vi även Rosarite som stod i full blom. Det är ett ställe man kan gå runt i hur länge som helst, det finns dessutom bänkar utsatta lite överallt. Sen kan man ta sig en kopp kaffe och njuta på deras fina uteplatser. 


Klicka här för att läsa om Rosarium. Klicka här för att läsa om sommarcafét. Klicka för ytterligare lite mer läsning

 

  

I dammen strax intill sommarcafét så hade dom i år både fiskar och en sköldpadda . Förra året såg jag inte sköldpaddan/sköldpaddorna som är rätt stora.  


Klicka här för att se ett inlägg jag skrev 2011 ang Rosariet  


  

Det finns många olika sittplatser man kan slå sig ner på med sitt fika. Även skuggiga platser under ett stort träd.


  

  

Naturligtvis kunde vi inte låta bli att fika och min man och Mrs I tog varsin cheescake med blåbärstopping. Dom sa att den var otroligt god. Jag tog en liten kaka fast jag inte hade tänkt det, men vi har skött oss rätt bra tills nu. Vi har i alla fall bestämt oss för att vi bara skall äta sånt när vi blir bortbjudna och undvika det när vi är själva, det är skillnad på att äta sött nång gång emellanåt istället för  varje dag. Sen skall jag inte prata vikt och bantning för det är då dömt att misslyckas. Nu är det så varmt så jag orkar inte ta långpromenader men skall så göra när det blir lite svalare.


  

  

Denna ros var tvåfärgad på ett kul sätt men jag glömde naturligtvis kolla vad den heter.

  

 


  

Denna lyste som en sol och det fanns massor av dom. Det skulle bli många inlägg om jag fotade allt på en gång. 


    


  

Jag har lite yrsel från min nacke just nu så att sitta i en berså (tydligen också ett bortglömt ord)= lövsal, trädgårdsrum av friväxande eller formklippta högre buskar, eller träd ofta syrenmed blommor är avslappnande. Fortsätter det fina vädret så åker vi ut nån dag och sätter oss och njuter vid nån strand. Hoppas att ni har det bra kära bloggläsare, sköt om er.

   



Av Malin wiper - 7 augusti 2013 08:00

 


  


Nu har jag sett en amerikansk thriller film från 2012 som heter Alex Cross i regi av Rob Cohen. I rollerna ser vi Tyler Perry, Matthew Fox. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alex Cross (Tyler Perry) jobbar för Detroit Police Department som detektiv och rättsmedicinsk psykolog tillsammans med kollegan Tommy Kane (Edward Burns) och nyutexaminerade Monica Ashe (Rachel Nichols). Cross är dedikerad sin yrkesroll, men samtidigt förväntansfull över att hans hustru Maria (Carmen Ejogo) väntar deras tredje barn. 

När en förmögen kvinna hittas död och delvis lemlästad i herrgården, tilldelar polischefen Richard Brookwell (John C. McGinley) Cross och hans team fallet. Snart befinner dem sig i en katt-och råttalek med en psykotisk person som har ett mörkt förflutet inom tortyr och ett agg mot några av Motor Citys rikaste medborgare. Ledtrådar pekar på franska finansmannen Leon Mercier (Jean Reno) som mördarens ultimata offer, men Cross och hans team misstänker Mercier men han verkar ha en hemlighet han inte är beredd att röja. Cross blir personligt besatt av att lösa fallet när både kollegan Monica och frun Maria dödas. 
En lagman slits mellan rättvisa och personlig hämnd i en tät actionfilm.

 

  

 

 

 

 


  

Detta är Matthew Fox som gjorde en bra roll i filmen. Det är honom man kommer att komma ihåg. Han var väldigt mager i filmen så jag undrar om han inte gått ner i vikt inför denna roll. Han föddes 1966 i Abington, Pennsylvania, USA, är en amerikansk skådespelare. Han är mest känd för sina roller i Lost, Ensam hemma och Jack. Han debuterade som regissör med Lucky Bugger. Han har dessutom varit modell. Han spelade en av huvudrollerna i filmen Vantage Point som kom 2008

 

 


 

 

  

 

 

Liten recension: 

 

  

 

  


Detta var en lättsmält action thriller som såg ut att sluta förutsägbart men sen fortsatt den och man blev lite överraskad på slutet. Denna film passar bra i den tryckande värmen då man kanske inte vill ha nåt djupare utan lite lättsammare. Jag har sett mycket sämre och i denna är det banditen som står för det bästa skådespeleriet. Dom två poliserna är lite mer slätstrukna.

 

  

 

Jag ger filmen 2 bovar av 5 möjliga i betyg

 

 

  

 

   

 

 

 

 

 


Jag har några tidsinställda inlägg i dag för jag har lite att pyssla med så jag vet inte om jag kommer ut på nätet i dag. Önskar er alla en skön onsdag "Lilla lördag"

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards