Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 juli 2013

Av Malin wiper - 24 juli 2013 18:15

Här sitter min väninna A-G och jag och njuter av en fika i bersån på Magnisa Café. Jag gjorde ett montage av bilden hos Funny. Photo. Det blåste rätt mycket på förmiddagen men det var bara skönt och det finns sittplatser lite överallt där i trädgården så det är bara att välja om man ville sitta i lä. Vi gick sen omkring i samhället och kollade lite i butikerna. Det är rätt folktomt nu för många är i sina sommarstugor eller ligger på badstränder.   

 

  

   

Mr T satt med ett tag på sin kafferast.  

 

  

  

A-G åt en kaka och vi tog smörgåsar men dom ser inte så roliga ut för jag hade glömt köpa tomater.

  

    

Det är så roligt att det blivit så populärt att gå dit och fika, och kvinnorna som sköter om detta gör ett bra jobb. Det kommer folk hela tiden så dom kan fortfarande ha öppet till 17.00  

 

    

Jag fick en fin bild på Elisabeth som är kassör i Museiföreningen. Hon är en av initiativtagarna till detta sommarcafé. Här är hon på väg med påtår, vilken service. Passa på att gå dit och njut i deras fina trädgård till en kopp kaffe och dopp.  

 

   

När min man slutade sitt arbete så åkte vi iväg till Jönköping. Jag var ute efter en blus eller ett par halvlånga byxor. Tyvärr fick jag inte tag på nåt annat än 3 saker från second hand. 

 

     

Jag köpte en stor tavleram med silverfärgad ram på second hand för endast 20 kr, och i den satt jag sen ett tjockt skarpt rosa hårt papp som jag köpt på Westers butik för konstnärsmaterial. På denna skall jag sätta bilder på mamma som fyller 90 år på måndag. Mamma var förtjust i färgen rosa och speciellt i kläder.    

 

   

Jag köpte ett par örhängen för 10 kr som passar till halsbandet som syns lite till vänster. Fast på bilden ser örhängena mer gula ut.

 

 

Av Malin wiper - 24 juli 2013 12:15

  

Vi hade jättetrevligt med våra fd grannar i går. Först åt vi en kycklingsoppa som min man fixat till. Den bestod av kyckling, champinjoner, palsternacka, morot, purjolök, potatis, grädde och nåt jag glömt, och min mans egen kryddblandning. Jag glömde fota det goda brödet och ostarna vi hade till anrättningen. Dom är föräldrar till Kim som skrivit boken "Felbehandlad, Ung man i sina bästa år" så dom och hela deras familj har gått igenom mycket. Min man skrev en recension om boken, klicka här för att läsa recensionen. Jag kommer också att läsa boken men först måste jag läsa färdigt min sons bok, har några kapitel kvar. Jag har svårt för att läsa böcker och fokusera och värre har det blivit sen jag fick nackskadan men jag ger mig inte. 


   


Sen hjälpte jag dom  med lite syarbeten i form av laga en ficka på en herrtröja och sy upp axlarna på en ärmlös klänning som hon skulle ha på ett bröllop i september. Jag skulle lägga upp ett par byxor också men dom var lagomt långa framtill men baktill var dom i olika längd så detta skall jag fixa till också. Dom hade varit inne på uppläggning men det var inte jämt och det gillas inte.  


    


Det var lite klurigare med den silkiga klänningen där axelbanden var för stora så dom ramlade ner men jag lyckades få till detta. Först sydde jag rakt över och det måste stämma på båda sidor. Sen klippte jag upp och kortade lite och sicksackade, vek in och la ut sidorna så det inte blev nån tjock klump, svårt att förklara och jag glömde fota för vi pratade så mycket...    


    

Efter ett tag så drack vi kaffe, och en kaka som heter "slå ihopkaka" där jag använt ett recept jag fått av min vän Skrivmoster. Den har jag bakat förut och visat här på bloggen och även receptet. Klicka här för att få recept.   

  


    


Så här ser den ut på närmare håll. Den är enkel att göra men blir jättegod. Frasig upptill och en kolafyllning inuti som gör att det blir som en tårta. Till den hade vi vispad grädde och jordgubbar. 



    


Dom fick provsmaka päroncongnacs likören Xanté som vi köpte själva efter att ha fått smaka när vi var hos Barbro. Dom tyckte också den var supergod. Klicka här för att komma in på en sida och läsa om likören.



   


Nu fick jag testa upphängningen vi köpte på second hand sist. Man hänger den över en dörr och kan hänga saker på två hängare. Vi hängde den på badrumsdörren och där satt vi två gästhanddukar. Det är så mycket kakel i badrummet så vi vill inte borra mer där. Vi bytte ut alla hängare när vi flyttade in som tillhörde badrummet för dom var små, opraktiska och inte snygga.  

  

 

Min vän A-G ringde i går och ville att vi skulle gå till Magnisa Café och ta oss en fika i dag på förmiddagen. Det är verkligen full rulle nu i mitt liv. Vi var på kaffe hos henne och hennes man häromdan, som jag skrev om. Det är fortfarande fint väder och det är skönt att det blåser lite så man inte rinner bort. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot. Njut och ha det så bra kära läsare. Tack för att ni tittar in på min blogg, det glädjer mig mycket.

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards